Informatie delen en vinden op het sociaal intranet van zorginstelling Opella

In oktober 2015 werd bij zorgorganisatie Opella een sociaal intranet gelanceerd. Het platform biedt veel mogelijkheden voor interactie. Hoe werkt het intranet in de praktijk en op welke wijze kun je hier je informatie vinden? Een korte uitleg en rondleiding aan de hand van screenshots. Door: Alex van Schooten van Communicatiebureau De Walvis.

Opella is een zorgorganisatie op de Veluwe die aan ruim 3600 klanten diensten biedt op gebied van zorg, welzijn en wonen. Voorbeelden zijn thuiszorg, maatschappelijke dienstverlening, hulp bij de huishouding en dagbesteding. De organisatie telt zo’n 2300 medewerkers in zelforganiserende teams. Daarnaast zijn er ongeveer 800 vrijwilligers.

Op 12 november 2019 vindt in Nieuwegein Hét Nationaal Intranetsymposium (link) plaats. Een praktijkgericht event met o.a. presentaties over inspirerende intranetten in zorg en welzijn. Ook zijn er interactieve sessies over thema’s zoals de adoptie van sociaal intranet en de implementatie van Office 365.

In 2015 is bij Opella een nieuw intranet ingevoerd. Het platform kwam in de plaats van een SharePoint-intranet dat volgens communicatieadviseur Anne Zantinge niet gebruiksvriendelijk was en nauwelijks mogelijkheden tot interactie bood.

Interactie in groepen en op de tijdlijn

Op het nieuwe platform zijn zo’n 280 groepen actief die worden gebruikt om informatie te delen. “Alle zelforganiserende teams hebben een eigen groep die ondersteuning biedt bij het werk”, zegt Anne. “Hierin worden bijvoorbeeld notulen gedeeld. Vroeger werden die verstuurd per mail, maar ze kwamen soms niet aan of raakten kwijt. Daarnaast zijn er andere groepen die vooral gaan over bepaalde thema’s. Zo is er een groep over interne vacatures en ook alle roosteraars zitten bij elkaar in een groep.”

Volgens Anne wordt het intranet redelijk intensief gebruikt; er worden al veel berichten in de tijdlijn geplaatst en er is in verschillende groepen veel activiteit. Ook de staf en een aantal managers zien de voordelen. “Zij plaatsen regelmatig berichten in de tijdlijn. Medewerkers kunnen daar vragen onder zetten, waarop degene die het bericht plaatst dan weer kan reageren. Iedereen kan dat lezen. Da’s veel eenvoudiger dan vroeger toen dit soort dingen individueel per e-mail werd afgehandeld.”

Spreekt het sociaal intranet van Opella je aan?
Kom dan naar Hét Nationaal Intranetsymposium
(link) op 12 november 2019.
Een praktijkgericht event met o.a. presentaties over vergelijkbare platformen.

Screenshots

Wil je een rondleiding door het intranet van Opella? Bekijk dan de vijf screenshots. Ze geven een prima beeld van het platform. Op alle schermafbeeldingen vind je uitgebreide toelichting. Anne maakte de volgende afbeeldingen in oktober 2016.
Klik op de teksten in de opsomming hieronder en er verschijnt telkens een afbeelding. Op elke afbeelding vind je rechts een driehoekje, hiermee kun je makkelijk naar de volgende afbeelding navigeren.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *