Thuiswerken: standaardoplossingen bestaan niet

Nu veel mensen deels thuiswerken, moeten organisaties zich bezighouden met essentiële vragen. Hoe zorg je ervoor zorgen dat medewerkers zich verbonden blijven voelen met de organisatie? Hoe houden we  de goede dingen vast die we hebben geleerd in de coronaperiode? Marianne Sturman (bovenste foto) en Susan Smulders (onderste foto) van Moneypenny plaatsen de zaken in perspectief.

Nationaal Congres Online Verbinding Marianne

Op LinkedIn vind je inmiddels duizenden lijstjes met do’s en don’ts over thuiswerken. Marianne Sturman heeft haar twijfels bij veel van die goedbedoelde adviezen. “Het gaat vaak over zaken zoals een goede werkplek en het nemen van pauzes. Ook lees je nogal eens dat het niet goed is als werk en privé door elkaar lopen. Het probleem met veel van die lijstjes: one size fits all. Mijn opvatting: doe waar je je lekker bij voelt.”

Ruim twintig jaar geleden richtte Marianne Sturman haar bedrijf Moneypenny op. Bij Moneypenny werken flexibele arbeidskrachten vanuit hun thuiskantoor voor organisaties die ondersteuning nodig hebben. Daarmee is Marianne pionier en expert op gebied van werken op afstand en thuiswerken. Marianne is ook columniste bij het Financieele Dagblad en onder andere te horen in de podcast van de bekende managementgoeroe Ben Tiggelaar.

Is jouw organisatie toe aan een nieuw intranet? Of is de aandacht voor het huidige platform verslapt en wil je het intranet weer een boost geven? Bezoek dan het Hét Nationaal Intranetsymposium op 5 november 2024. Praktijkgericht, laagdrempelig en veel gelegenheid om kennis te delen met vakgenoten.

Mensen voelen zich geïsoleerd
In 2021 heeft Moneypenny samen met Nyenrode Universiteit en de Open Universiteit onderzoek laten uitvoeren naar thuiswerken. Daaruit blijkt dat de problemen van werknemers niet liggen in concrete zaken zoals een goede bureaustoel of het nemen van pauzes, maar dat ze vooral liggen op het sociale vlak.  41 procent van de respondenten mist namelijk de emotionele ondersteuning van collega’s. Susan Smulders, partner van Moneypenny Consulting & Training: “Mensen voelen zich geïsoleerd. Ze missen de plek voor informele ontmoetingen zoals de koffieautomaat en de wandelgang. Daar kun je met collega’s even babbelen over persoonlijke zaken of dingen afstemmen voor de komende vergadering.”

Nationaal Congres Online Verbinding SusanSusan raadt organisaties dan ook aan om voor thuiswerkers een alternatief te creëren voor de wandelgang en het koffieapparaat. “Er zijn vele manieren om informele ontmoetingen te stimuleren. Ik ken organisaties waar collega’s die bij elkaar in de buurt wonen aan elkaar zijn gekoppeld zodat ze samen wandelingen kunnen maken. Ook ken ik een voorbeeld van een Management Team van een groot bedrijf. Daar had men een route langs de snelweg uitgestippeld zodat de managers elkaar konden ontmoeten op de parkeerplaatsen.”

Online koffiemoment
Dit soort informele ontmoetingen zijn ook online via Zoom of Teams te organiseren. Marianne geeft een voorbeeld: “Je kunt een koffiemoment creëren. Daarbij deel je mensen in random groepjes in. Die groepjes maken een afspraak met elkaar om het tien minuten te hebben over een thema dat niet direct met het werk te maken heeft. Het klinkt heel schools, maar er ontstaan andere gesprekken.” Susan voegt toe dat dit soort initiatieven niet vanzelf ontstaat. “Je moet het wel aanjagen. Het vereist focus en doorzettingsvermogen.”

Het roept de vraag op welke rol het kantoor gaat spelen als de coronaperiode voorbij is. Wordt het vooral een plek voor informele ontmoetingen en doen we het ‘echte’ werk straks thuis? Volgens Susan en Marianne is een pasklaar antwoord niet te geven; elke organisatie moet dat zelf  bepalen. In de ene organisatie zullen mensen naar kantoor gaan om te vergaderen. In de andere doet men dat ook in de toekomst via Teams en Zoom.

Meer autonomie en keuzevrijheid
Zo zijn er nog veel meer vragen waar organisaties mee aan de slag moeten. Marianne wijst er bijvoorbeeld op dat medewerkers allerlei vaardigheden hebben opgedaan waar organisaties straks profijt van hebben. Komen die nog van pas of worden ze na corona overbodig? Susan: “Ook moet bepaald worden wat de essentie van samenwerken is. Dat hangt natuurlijk ook van het soort medewerkers af en de organisatie af. Voor financieel adviseurs of HR-professionals zal samenwerken iets anders betekenen dan voor bouwvakkers of verpleegkundigen.”

Organisaties moeten niet alleen aan de slag om te definiëren wat ‘samenwerken’ inhoudt, ook zullen ze duidelijk moeten maken hoe ‘leidinggeven’ er straks uitziet. Susan: “We hebben tijdens deze coronaperiode geleerd dat veel medewerkers hun werk prima doen – ook als de baas er niet bovenop zit.” Marianne: “Ik roep al twintig jaar dat je mensen meer autonomie en keuzevrijheid moet geven. Maar je moet natuurlijk wel afspraken maken over doelen. Het is de uitdaging voor managers om dit maatwerk onderdeel te maken van je leiderschapsstijl.”

Tekst:  Alex van Schooten van Communicatiebureau De Walvis, maart 2021. Headerfoto:  Keren Fedida op Unsplash.

Reacties zijn gesloten.