Hét Nationaal Intranetsymposium

13 november 2018 in Nieuwegein

Schrijf je nu in met vroegboekkorting »

Hét Nationaal Intranetsymposium 2018

Op 13 november 2018 is in Nieuwegein de vierde editie van Hét Nationaal Intranetsymposium. Een praktijkgericht event vol afwisseling. We beginnen met een pakkende keynote presentatie over de 4 hoekstenen van een effectief intranet of digital workspace. Vervolgens zijn er interactieve sessies over onderwerpen zoals ‘adoptie’ en ‘content’. Hier kun je vragen delen met andere deelnemers en experts. Ook geven webmasters van verschillende organisaties een presentatie over hun sociaal intranet. Deze inspirerende platformen kun je allemaal live bekijken.
Er wordt nog gewerkt aan het programma. Uiterlijk 11 september is alle info compleet.

 

Zes redenen om erbij te zijn

sociaal intranet

Praktijkgericht

De bijeenkomst richt zich op de dagelijkse praktijk van organisaties.

socciaal intranet

Inspirerend

Inspirerende en innovatieve voorbeelden van sociaal intranet

Laatste trends

Maak kennis met de laatste ontwikkelingen zoals de digital workplace.

sociaal intranet

Live intranetten kijken

Unieke kans om live de intranetten van verschillende organisaties te bekijken

sociaal intranet

Interactieve sessies

Deel je ervaringen en vragen met vakgenoten in kleine groepjes.

sociaal intranet

Kleinschalig

Het maximum aantal deelnemers is 150.

Voor wie

Professionals op gebied van communicatie of ict die betrokken zijn bij intranet. Het event richt zich op mensen die zich oriënteren op een nieuw intranet én op professionals die op zoek zijn naar tips & tricks om het bestaande platform te verbeteren.

Sprekers

Klik op de foto voor meer info

Michael Meyer

communicatieadviseur adviesbureau Orange Otters >>

Michael Meyer is communicatieadviseur en medeoprichter van Orange Otters verandercommunicatie. Dit bureau helpt veranderende organisaties slimmer (intern) te communiceren. Opdrachtgevers zijn o.a. de gemeentenn Haarlem, Den Haag en Amsterdam, woningcorporatie GroenWest, scholenorganisatie SaKS, DAMCO, NS en Universiteit van Amsterdam.

Youri Dechesne

consultant adviesbureau Evolve >>

Youri is consultant bij Evolve. Dit bureau is gespecialiseerd in de inzet van sociale media binnen organisaties en helpt medewerkers om snel kennis te delen. Youri richt zich o.a. op strategieontwikkeling, platformselectie en projectbegeleiding. Hij werkt voor aansprekende klanten als Achmea, Danone Nutricia en TNO.

Christiaan Lustig

online strateeg >>

Christiaan is online strateeg en adviseur op het vlak van digitale communicatie en dienstverlening bij Brayton House. Opdrachtgevers zijn o.a. Landal GreenParks, Erasmus Universiteit Rotterdam en netwerkbedrijf Alliander. Christiaan publiceert regelmatig op o.a. Frankwatching en Marketingfacts en is co-auteur van verschillende boeken. Daarnaast geeft hij geregeld presentaties in Nederland en daarbuiten.

Alex van Schooten

organisator en dagvoorzitter >>

Met zijn bedrijf Communicatiebureau De Walvis organiseert Alex events op gebied van intranet. Sinds 2013 heeft hij al 20 bijeenkomsten georganiseerd. Voorbeelden zijn 'Intranet in de Zorg' , Hét Noordelijk Intranetsymposium en Hét Nationaal Intranetsymposium. In 2017 trok Hét Nationaal Intranetsymposium 108 deelnemers.

Programma

Als je je inschrijft voor het symposium ontvang je later een mail waarmee je kunt bepalen welke breakout sessies je wilt bezoeken.

8.45

Ontvangst en registratie

9.20

Korte inleiding door dagvoorzitter Alex van Schooten

9.35

Keynote presentatie 

Welke zaken zijn essentieel bij het beheren en optimaliseren van een intranet of digital workspace? In deze presentatie krijg je van online strateeg Christiaan Lustig het antwoord.  Hij legt uit wat de 4 hoekstenen zijn van een effectief platform. Daarbij komen aan bod: 1. doelstelling en strategie, 2. een passend model voor de inrichting van je platform, 3. heldere afspraken over eigenaarschap en governance (wie is de baas?), en 4. meetbare succesfactoren van je intranet of digital workspace.

Christiaan heeft de afgelopen jaren presentaties gegeven in Nederland en daarbuiten bij events zoals Congres SharePoint en Intelligent Content Conference in de VS. Hij is een spreker die altijd een helder verhaal vertelt waar je in de dagelijkse praktijk iets aan hebt. Daarnaast heeft hij een schat aan ervaring, want hij houdt zich al sinds 1999 met internet en intranet bezig. Tegenwoordig werkt hij voor Brayton House, een bureau voor digitale transformatie, waarvan hij mede-oprichter is. Eerder was hij actief voor o.a. Entopic-zusje Bildung en Sabel Communicatie.

10.15

Breakout ronde: 5 interactieve sessies

Organisaties die een sociaal intranet invoeren, willen dat het platform bijdraagt aan het verbeteren van de interne communicatie. De verwachting is dan bijvoorbeeld dat medewerkers makkelijker zelf publiceren en minder van de afdeling Communicatie afhankelijk zijn. Of dat er minder vergaderd en gemaild hoeft te worden, omdat online samenwerken makkelijker gaat. Of dat je elkaar makkelijker kunt vinden.

In deze sessie draait het om de vraag: hoe zorg je ervoor dat een sociaal intranet daadwerkelijk bijdraagt aan betere interne communicatie? En hoe onderzoek je de werkelijke effecten? Communicatieadviseur Michael Meyer zet je aan het denken en geeft je handvatten om deze veranderslag in jouw organisatie voor elkaar te krijgen.

Veel intranetten zijn net omgevallen boekenkasten: een hoop informatie die nauwelijks geordend is. Het gevolg is dat het voor medewerkers lastig is om de info te vinden die ze nodig hebben voor hun dagelijks werk. Dat kan natuurlijk veel beter. In deze sessie leer je welke content geschikt is voor het intranet en hoe je die het beste kunt aanbieden. De sessie wordt geleid door adviseur Christiaan Lustig (Christiaan verzorgt ook de keynote presentatie).

Veel organisaties kampen met hetzelfde probleem. Er is een mooi intranet, maar het wordt door medewerkers weinig gebruikt. En waar het gebruikt wordt, levert het nog weinig op. In deze sessie krijg je praktische, onderbouwde adviezen waar je direct iets aan hebt. Adviseur Puck Isfordink van het bureau Orange Otters leidt deze interactieve sessie die zich richt op webmasters die weinig of geen ervaring hebben met het activeren van medewerkers.

Je hebt een (sociaal) intranet dat een tijdje geleden gelanceerd is. Activatie ging prima en er is een groepje vaste gebruikers. Maar nu wil je de volgende stap zetten: het vergroten van de impact van je intranet door het doelgericht activeren van medewerkers. In deze sessie krijg je praktische, onderbouwde adviezen waar je direct iets aan hebt. Deze interactieve sessie richt zich op webmasters die al wat langer bezig zijn met het activeren van medewerkers. Deze sessie wordt geleid door Youri Dechesne.

– Thema nog onbekend

10.50

Korte pauze

11.05

Breakout ronde: 5 interactieve sessies

Organisaties die een sociaal intranet invoeren, willen dat het platform bijdraagt aan het verbeteren van de interne communicatie. De verwachting is dan bijvoorbeeld dat medewerkers makkelijker zelf publiceren en minder van de afdeling Communicatie afhankelijk zijn. Of dat er minder vergaderd en gemaild hoeft te worden, omdat online samenwerken makkelijker gaat. Of dat je elkaar makkelijker kunt vinden.

In deze sessie draait het om de vraag: hoe zorg je ervoor dat een sociaal intranet daadwerkelijk bijdraagt aan betere interne communicatie? En hoe onderzoek je de werkelijke effecten? Communicatieadviseur Michael Meyer zet je aan het denken en geeft je handvatten om deze veranderslag in jouw organisatie voor elkaar te krijgen.

Een intranet kan alleen een succes worden als de raad van bestuur en het management er volledig achter staan. Maar hoe krijg je die steun? Niet alleen in woorden, maar ook in daden. In deze sessie gaan we samen op zoek naar praktische handvatten. De sessie wordt geleid door consultant Youri Dechesne van adviesbureau Evolve.

Veel intranetten zijn net omgevallen boekenkasten: een hoop informatie die nauwelijks geordend is. Het gevolg is dat het voor medewerkers lastig is om de info te vinden die ze nodig hebben voor hun dagelijks werk. Dat kan natuurlijk veel beter. In deze sessie leer je welke content geschikt is voor het intranet en hoe je die het beste kunt aanbieden. De sessie wordt geleid door Christiaan Lustig (Christiaan verzorgt ook de keynote presentatie).

Veel organisaties kampen met hetzelfde probleem. Er is een mooi intranet, maar het wordt door medewerkers weinig gebruikt. En waar het gebruikt wordt, levert het nog weinig op. In deze sessie krijg je praktische, onderbouwde adviezen waar je direct iets aan hebt. Adviseur Puck Isfordink van het bureau Orange Otters leidt deze interactieve sessie die zich richt op webmasters die weinig of geen ervaring hebben met het activeren van medewerkers.

Thema nog onbekend

11.45

Breakout ronde: webmasters van 3 organisaties geven een presentatie over hun sociaal intranet

– Deltares (winnaar van de Intranet Value Award 2018)

– organisatie uit de zorgsector (naam nog onbekend)

– overheidsorganisatie (naam nog onbekend)

12.20

Lange pauze en lunch

13.10

Breakout ronde: webmasters van 3 organisaties geven een presentatie over hun sociaal intranet

– organisatie uit de zorgsector (naam nog onbekend)

– overheidsorganisatie (naam nog onbekend)

– organisatie uit het bedrijfsleven (naam nog onbekend)

13.50

Breakout ronde: webmasters van 3 organisaties geven een presentatie over hun sociaal intranet

– organisatie nog onbekend

– organisatie nog onbekend

– organisatie nog onbekend

De webmasters van de organisaties die om 11.45, 13.10 en 13.50 een presentatie gaven,  laten het platform van hun organisatie live zien aan de deelnemers. Je kunt rondwandelen en deze intranetten op grote beeldschermen bekijken en vragen stellen. Ook zijn er softwareleveranciers die tekst en uitleg kunnen geven over hun product. Deelnemers die dat willen – dit is dus niet verplicht – kunnen met hun laptop inloggen op het intranet van hun eigen organisatie en dit tonen aan andere deelnemers.  Een leuke manier om eens feedback van vakgenoten te krijgen op jouw platform.

Dagvoorzitter en organisator Alex van Schooten laat inspirerende voorbeelden van intranetten de revue passeren. Hierbij komen organisaties uit verschillende branches aan bod.

16.00

Afsluiting

16.15

Borrel, fris en hapjes

Wie kom je tegen op het intranetsymposium?

Vorig jaar trok het symposium 108 deelnemers. Zij waren afkomstig van onder andere de volgende organisaties:

  • Eigen Haard
  • ROC TOP
  • WMD Drinkwater B.V.
  • Woonstad Rotterdam
  • Universiteit van Amsterdam
  • Menzis
  • Gemeente Helmond
  • Gemeente Amsterdam
  • Gemeente Almere
  • Zicht, risico- en verzekeringsadviseurs
  • Bruynzeel Storage Systems
  • Smeding Groenten en Fruit
  • Stichting Zorgcombinatie Marga Klompé
  • Ministerie Infrastructuur en Waterstaat
  • Rijksdienst voor Ondernemend Nederland

Feedback op jouw intranet?

Als je dat wilt – dit is niet verplicht – kun je tijdens het onderdeel ‘Intranet Informatiemarkt’
het platform van je organisatie via je laptop aan deelnemers tonen. Da’s interessant voor hen en jij krijgt feedback van vakgenoten.
Wil je liever terugkoppeling van een expert? Ook dat is mogelijk. Enkele experts die een presentatie verzorgen,
geven deelnemers feedback over hun intranet. Belangstelling? Geef dat dan aan in het opmerkingenvak van het inschrijfformulier.
Maximaal 3 deelnemers kunnen hier gebruik van maken. Vergeet niet een laptop of tablet mee te nemen om het intranet te tonen.

De Walvis organiseert dit event en meer

Hét Nationaal Intranetsymposium wordt georganiseerd door Communicatiebureau De Walvis. Dit bureau is onafhankelijk en niet gelieerd aan een softwareleverancier. Sinds 2013 heeft De Walvis al 23 bijeenkomsten georganiseerd. Komende events: op 14 maart 2019 is er ‘Intranet bij de Overheid’ en op 4 juni 2019 organiseert De Walvis ‘Intranet in Zorg en Welzijn’.

Wil je op de hoogte blijven van de komende events? Meld je dan via een e-mail aan voor de mailinglist.

Locatie

NBC Congrescentrum

Blokhoeve 1 Nieuwegein

De locatie ligt dichtbij de A2, A12 en A27 in het hart van Nederland. Parkeren is gratis. Met het ov is het NBC eenvoudig te bereiken. Neem vanaf Utrecht CS de sneltram naar IJsselstein of Nieuwegein. Na krap een kwartier stap je uit bij halte Zuilenstein. Je steekt direct de weg over en het NBC Congrescentrum ligt recht voor je. Het gebouw met de oranje toren kun je niet missen.

 

Aanmelden met vroegboekkorting

Profiteer tot en met 16 oktober 2018 van 50 euro vroegboekkorting. Je betaalt dan slechts 340 euro (ex. btw) per persoon.

Tweede persoon half geld, derde persoon gratis

Kom je met meerdere personen van één organisatie? Dan betaalt de tweede persoon tot en met 16 oktober de helft. Dat is dus 170 euro (ex. btw). Wanneer meer dan twee mensen zich opgeven, dan is derde persoon gratis! Ook de vierde, vijfde, zesde etc. kunnen gratis meekomen.

Aanmelden »

Sponsors