Hét Nationaal Intranetsymposium

Speciale jubileumeditie

2 november 2023

De bijeenkomst is voorbij. Op 5 november 2024 is de volgende editie van dit event.

Hét Nationaal Intranetsymposium 2023

Op 2 november 2023 is het intranetsymposium live op locatie in Bunnik. Dit informele event draait niet alleen om de laatste ontwikkelingen op gebied van sociaal intranet. Ook andere online tools voor communicatie zoals Teams, en de digitale werkplek komen aan bod. Keuze uit maar liefst 24 presentaties en workshops over bijvoorbeeld het intranet van twee zorginstellingen, persona’s, de invloed van AI op interne communicatie, en het intranet van Randstad.

De bijeenkomst is voorbij. Op 5 november 2024 is de volgende editie van dit event. We zijn druk bezig met het samenstellen van het programma. Uiterlijk 1 september 2024 is de website up to date. 

Zes redenen om erbij te zijn

sociaal intranet

Meer dan intranet alleen

Sessies over intranet, andere tools voor online communicatie, en de digitale werkplek

sociaal intranet

Eerlijke verhalen

In de praktijkcases vertellen organisaties niet alleen wat goed gaat maar ook wat beter kan.

socciaal intranet

Kennis delen met vakgenoten

Veel ruimte om kennis te delen met vakgenoten van andere organisaties.

Laatste trends

Maak kennis met de laatste ontwikkelingen. Denk aan de digitale werkplek, AI, sociaal intranet en andere online communicatietools.

sociaal intranet

Denk en doe actief mee

Tijdens de interactieve sessies en workshops kun je al je vragen en opmerkingen kwijt.

sociaal intranet

Geen doorverkoop van persoonsgegevens

Naderhand word je dus niet ongevraagd gebeld of gemaild door sponsors etc.

Voor wie

Professionals die betrokken zijn bij het intranet, de digitale werkplek of andere tools voor interne online communicatie. Het event richt zich op mensen die zich oriënteren op een nieuw platform én op professionals die op zoek zijn naar tips & tricks om het bestaande platform te verbeteren.

Sprekers

Klik op de foto voor meer info

Alex van Schooten

organisator en dagvoorzitter >>

Met zijn bedrijf Communicatiebureau De Walvis organiseert Alex events op gebied van intranet en de digitale werkplek. De Walvis is zelfstandig en dus niet gelieerd aan een softwareleverancier. Sinds 2013 heeft Alex al zo'n 40 (!) bijeenkomsten georganiseerd. Op locatie en online. Voorbeelden zijn het Nationaal Congres Online verbinding en Hét Nationaal Intranetsymposium.

Jaap Linssen

medeoprichter adviesbureau OrangeTrail >>

OrangeTrail begeleidt bedrijven bij de inzet van sociaal intranet en andere tools. Klanten zijn toonaangevende bedrijven zoals Booking.com, Nestlé, Heineken, Bol.com, Ahold en ING. Jaap Linssen, directeur van OrangeTrail, heeft ruime ervaring als spreker in binnen- en buitenland. Hij is gespecialiseerd in adoptie van interne sociale media zoals sociaal intranet en helpt organisaties om deze middelen productief in te zetten.

Arjan Nataraj

algemeen directeur Mixit >>

Mixit is een digital workplace bureau. Het motto: ‘iedereen verdient een altijd passende digitale werkplek’. Het bureau zorgt ervoor dat mensen makkelijk met hun digitale omgeving kunnen werken zodat zij én hun organisatie er beter van worden. Mixit adviseert, ontwerpt en begeleidt de verandering die hierbij komt kijken. Klanten zijn o.a. de Volksbank, gemeente Amsterdam, Vebego en Rivas Zorggroep.

René Jansen

directeur Winkwaves >>

Winkwaves maakt Harmonics: het flexibel meegroeiende communicatieplatform voor sociaal intranet, kenniscommunities en als strategisch instrument voor organisatieontwikkeling. Het motto: it's more than a tool, it's a mindset. Daarom maakt Winkwaves veel werk van een goede begeleidingsaanpak om meer mensen meer mee te laten doen. Dit doen zij in cocreatie met klanten. Sinds 2006.

Peter Haan

directeur adviesbureau Evolve >>

Evolve is gespecialiseerd in het verbinden van medewerkers via interne digitale media en doet dat al 10 jaar voor ruim 150 opdrachtgevers. Peter voerde projecten uit voor o.a. PostNL, het ministerie van Economische Zaken, gemeente Rotterdam, BAM, KPN, TNO, SNS REAAL, Philips en Ziggo. Daarnaast geeft hij regelmatig inspiratiesessies voor senior management en directie.

Julia van 't Veer

consultant adviesbureau Evolve >>

Evolve is gespecialiseerd in het verbinden van medewerkers via interne digitale media. Julia werkt als junior consultant en voerde projecten uit voor o.a. Intratuin, ABP, UMCU, SRO en het JBZ. Daarnaast is zij recent afgestudeerd aan de VU. Haar afstudeeronderzoek was gericht op: de impact van AI, met name Chat GPT, op het werk van communicatieadviseurs.

Doreen Borneman

medeoprichter en -eigenaar Adoptics >>

Doreen is adviseur en trainer met een focus op interne communicatie en digitaal samenwerken. Met haar ruime ervaring op het gebied van interne communicatie bij veranderingen - o.a. bij Rijn IJssel, een onderwijsinstelling die in 2018 de Intra.NET Reloaded Berlin Award won - ondersteunt ze vanuit Adoptics organisaties om te komen tot een communicatie- en samenwerkportal waar medewerkers blij van worden.

Christiaan Lustig

onafhankelijk strateeg digitale werkomgeving >>

Het is Christiaans missie om werken in een ander Licht te stellen. Hij ondersteunt organisaties rond digital employee experience, de digitale werkomgeving en hybride werken. Hij werkt voor opdrachtgevers als Actium, Alliander, Espria, Jessa Ziekenhuis, RIVM en gemeente Rotterdam. Christiaan is medeoprichter van consultancybureau TheDayShift.

Bram Duvigneau

toegankelijkheidsexpert Swink >>

Het digitale bureau Swink levert diensten op gebied van digitale toegankelijkheid aan organisaties in de publieke sector en gezondheidszorg. Het werk wordt uitgevoerd door buitengewone medewerkers; zij hebben bijna allemaal en vorm van autisme. Hun autisme wordt gezien als een kwaliteit die matcht met de dienstverlening.

Natasja Lenferink

product owner intranet Alliander >>

Energienetwerkbedrijf Alliander telt rond zevenduizend medewerkers en is verantwoordelijk voor de energievoorziening van 5,8 miljoen klantaansluitingen in Nederland. Het intranet won dit jaar de Intranet & Digital Workplace Award.

Frans Hoevers

community-manager Ministerie van VWS >>

Frans is community-manager van vws#Net, het sociale platform van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Janine Dumont

zelfstandig projectmanager >>

Ruim twintig jaar ervaring als projectmanager (digitale werkplekken / soc. intranetten / adoptie etc.). Projecten die spelen op het snijvlak van IT, mens en organisatie. twee werelden waarin ik me makkelijk beweeg en die ik met elkaar weet te verbinden. Met veel oog voor het adoptieproces. Dat leidt tot een beter resultaat én betere digitale ervaring.

Xandrina de Kruijff

community manager AS Watson >>

AS Watson is onderdeel van de AS Watson Group. ’s Werelds grootste internationale health en beauty retailer met ruim 16.000 winkels, 12 retailmerken in 28 markten en meer dan 130.000 medewerkers wereldwijd.

Bram Koster

global product owner intranet Randstad >>

Randstad is wereldleider in de HR-dienstensector. Het bedrijf is actief in 39 landen en telt zo’n 50.000 medewerkers. Randstad is opgericht in 1960 en heeft zijn hoofdkantoor in Diemen, Nederland.

Jiska Wemmenhove

communicatieadviseur online Rivas Zorggroep >>

Rivas Zorggroep is een keteninstelling met locaties in Zuid-Holland, Noord-Brabant, Gelderland en Utrecht. De zorggroep biedt verschillende soorten zorg, van ziekenhuiszorg tot langdurige (woon)zorg en van wijkverpleging tot revalidatie. Rivas telt meer dan 5000 medewerkers.

Hans Volbeda

Senior Automatisering gemeente Montferland >>

De gemeente Montferland in Gelderland telt ongeveer 350 medewerkers. Zij hebben dit jaar allemaal een laptop van de zaak gekregen. Via het intranet kunnen ze hun digitale werkplek opstarten en allerlei apps van onder andere Microsoft 365 gebruiken.

Linda de Kanter

consultant Future Communication >>

Future Communication is specialist in verandercommunicatie. Het adviesbureau telt meer dan 75 communicatieadviseurs en contentspecialisten. Future Communication voert opdrachten uit voor uiteenlopende opdrachtgevers van provincie Noord-Holland en gemeente Amsterdam tot Universiteit Utrecht, Leger des Heils en Schiphol.

Rianne Spierings

consultant Future Communication >>

Future Communication is specialist in verandercommunicatie. Het adviesbureau telt meer dan 75 communicatieadviseurs en contentspecialisten. Future Communication voert opdrachten uit voor uiteenlopende opdrachtgevers van provincie Noord-Holland en gemeente Amsterdam tot Universiteit Utrecht, Leger des Heils en Schiphol.

René van der Vlugt

CMO en Product Management Adoptify>>

Adoptify is het adviesbureau gespecialiseerd in “New Way of Work” met Microsoft 365. Adoptify zorgt voor meetbare productiviteitswinst en leuker werken door het slim inzetten en omarmen van nieuwe mogelijkheden. Klanten zijn onder andere gemeente Heemskerk, woningcorporatie Woonzorg en de gemeente Breda.

Sjoerd Schudde

Sociaal Intranet Specialist Adoptify >>

Adoptify is het adviesbureau gespecialiseerd in “New Way of Work” met Microsoft 365. Adoptify zorgt voor meetbare productiviteitswinst en leuker werken door het slim inzetten en omarmen van nieuwe mogelijkheden. Klanten zijn onder andere gemeente Heemskerk, woningcorporatie Woonzorg en de gemeente Breda.

Mandy Sijstermans-Mulder

opleidingsadviseur ggz-instelling Mondriaan >>

Mondriaan biedt geestelijke gezondheidszorg, preventie en verslavingszorg voor kinderen, volwassenen en ouderen en forensische psychiatrie. De organisatie telt zo’n 37 locaties in Zuid-Limburg. Er werken zo’n 2500 mensen.

Ellen van Neerven

adviseur corporate communicatie Hogeschool Utrecht >>

Hogeschool Utrecht werkte met verschillende interne digitale kanalen. Ellen van Neerven vertelt je hoe het nieuwe intranet, ÉÉN HU, daarin verandering brengt en tegelijk bijdraagt aan een gezamenlijke organisatiecultuur.

Lennard Veldwijk >>

oprichter & product manager Sibi >>

Sibi is een softwareplatform waarmee je alle medewerkers oprechte aandacht geeft op belangrijke momenten in hun loopbaan, van onboarding, sociaal intranet tot offboarding. Bij Sibi combineren we kennis over software met ruim 10 jaar ervaring binnen de zorg. Sibi is uniek in haar soort, betrouwbaar en eenvoudig naar wens in te richten.

Henk Gootjes >>

oprichter & directeur Sibi >>

Sibi is een softwareplatform waarmee je alle medewerkers oprechte aandacht geeft op belangrijke momenten in hun loopbaan, van onboarding, sociaal intranet tot offboarding. Bij Sibi combineren we kennis over software met ruim 10 jaar ervaring binnen de zorg. Sibi is uniek in haar soort, betrouwbaar en eenvoudig naar wens in te richten.

Marcel Croonen

managing consultant c)solutions >>

c)solutions heeft jarenlange ervaring met Microsoft oplossingen. Zo ook voor intranetten die zijn gebaseerd op Microsoft 365, met of zonder add-ons. Dat doen ze voor commerciële bedrijven, maar ook bij overheden en in het onderwijs hebben ze verschillende klanten, zoals VDL, NIPV of de HAS hogeschool.

Programma

8.45

Ontvangst en registratie

9.20

Feestelijke opening vanwege 10 jaar intranetsymposium

9.45

Zijn intranetten ouderwets en heb je tegenwoordig een hub of digitale werkplek nodig? Nemen tools zoals Teams de rol van het intranet over? Zet AI interne communicatie op z’n kop? Je hoort het in een panelgesprek met vier deskundigen die samen ruim vijftig jaar ervaring hebben. Dat zijn Christiaan Lustig, Jaap Linssen, Peter Haan en Arjan Nataraj.

Christiaan is onafhankelijk strateeg digitale werkomgeving bij TheDayShift. Jaap is medeoprichter van adviesbureau OrangeTrail. Peter is directeur van adviesbureau Evolve. Arjan is algemeen directeur van adviesbureau Mixit.

10.10

Breakout-ronde

Veel organisaties die een digitale werkplek of sociaal intranet lanceren, kiezen voor een vergelijkbare aanpak bij livegang. De directeur geeft een speech, er verschijnt een artikel op het intranet en de medewerkers krijgen taart. Maar zijn dit soort toeters en bellen wel effectief? Consultant Janine Dumont heeft zo haar twijfels.

Janine legt in deze sessie uit waar het écht om draait. De livegang is een belangrijke stap in het adoptietraject. Je doelgroep gaat vanaf dat moment echt aan de slag met dat nieuwe platform.  De praktijk leert echter dat zonder een goede aanpak hooguit een derde er daadwerkelijk mee gaat werken.  Janine geeft je vijf tips voor een goede aanpak waarmee je al je stakeholders betrekt en de medewerkers echt bereikt. Klinkt ingewikkeld? Nee, hoor. Janine komt met veel praktische voorbeelden die je zo kunt overnemen.

Veel communicatieprofessionals geven aan dat ze te weinig tijd hebben voor het intranet. In deze sessie legt consultant Christiaan Lustig van TheDayShift uit hoe je in minder tijd meer voor elkaar krijgt. Hij gebruikt hiervoor zogeheten ‘taakidentificatie’ . Dit betekent dat je eerst alle taken die bij het intranet horen op een rij zet. Vervolgens selecteer je de belangrijkste taken. Zo stel je vast wat je zelf moet oppakken en wat je kunt overdragen aan ander afdelingen zoals HRM en Facilitaire zaken.  De sessie is praktijkgericht. Je krijgt voorbeelden hoe andere organisaties dit hebben aangepakt. Ook ontvang je handvaten waarmee je direct aan de slag kunt.

Christiaan Lustig gaf al vaak presentaties bij bijeenkomsten van De Walvis. Hij behoort in de enquêtes steevast tot de drie beste sprekers. Over zijn sessie bij het intranetsymposium vorig jaar schreven deelnemers in de enquête onder andere: ‘veel tips’, ‘leerzaam’, ‘Christiaan vertelt fijn’,  ’top’, ‘eye-openers, had langer mogen duren’. ‘heel goed en inspirerend’.

Wil je weten hoe andere organisaties interne sociale media zoals sociaal intranet inzetten? Waar ze tegenaan lopen en waar ze juist tevreden over zijn? Dan mag je deze interactieve sessie niet missen. Jaap Linssen, oprichter van adviesbureau OrangeTrail, vertelt over de belangrijkste en meest verrassende conclusies van de Social Collaboration Maturity Scan.

OrangeTrail lanceerde deze scan in 2021 samen met adviesbureau Knowman. Hiermee kunnen organisaties bepalen hoe ver ze gevorderd zijn op gebied van interne sociale media. Inmiddels hebben 39 organisaties uit 16 landen de scan ingevuld. Deze hebben samen meer dan anderhalf miljoen werknemers.

Deze sessie is interactief. Jaap gaat met jou het gesprek aan zonder PowerPoint maar met uitsluitend een flap-over. Jij bepaalt dus welke resultaten van de scan vooral aan bod komen.

Een intranet is net een tuin. Als het eenmaal live is, ben je er niet. Sterker nog: dan begint het echte werk pas. Want het platform moet worden doorontwikkeld. Niet alleen vanwege de (nieuwe) mogelijkheden die de leverancier biedt. Maar het kan ook zijn dat je een integratie met Microsoft 365 of andere online tools wilt realiseren. Of stel dat het platform te weinig wordt gebruikt. Wat kun je dan nog doen op gebied van adoptie? In deze interactieve sessie heb je alle kans om jouw vragen en dilemma’s te delen met Arjan Nataraj, algemeen directeur van adviesbureau Mixit. Je krijgt helder advies waarmee je direct aan de slag kunt.

Arjan leidde al vaker sessies bij events van De Walvis. Hij hoort steevast bij de top-3 van beste sprekers. Enkele opmerkingen over zijn keynote presentatie bij het laatste event: ‘Interessant & herkenbaar’, ‘Duidelijk verhaal, goede spreker’, ‘Waardevolle informatie’.

Bij een IT-verandering zoals de implementatie van een intranet staat meestal de technologie en niet de medewerker centraal. Hierdoor ligt de nadruk vooral op alle technische mogelijkheden en is er minder aandacht voor waar medewerkers behoefte aan hebben. Het gevolg is dat veel medewerkers klagen over alle IT-veranderingen die ze in hun organisatie over zich uitgestort krijgen.

Ben jij communicatieadviseur en is jouw organisatie van plan een grote (IT-)verandering door te voeren? Dan is deze workshop iets voor jou. Je gaat in groepjes aan de slag om een zogeheten waardepropositie te maken. Dat betekent dat je eerst inzoomt op de behoefte van de medewerkers. Je beschrijft bijvoorbeeld welke uitdagingen en frustraties ze ervaren in het dagelijkse werk ervaren en wat de gewenste voordelen zijn van de (IT-)verandering. Pas daarna kijk je naar welke technische oplossing daarbij aansluit en hoe deze oplossing de frustraties wegneemt en tegemoet komt aan de gewenste voordelen.

In deze workshop ga je aan de slag met een vraagstuk vanuit jouw organisatie. Je leert om niet vanuit de technische oplossing (bijvoorbeeld sociaal intranet) te denken, maar vanuit de behoeften van de medewerkers. Geen ingewikkelde theorie, maar praktijkgericht. Je gaat naar huis met concrete handvaten om jouw rol als communicatieadviseur te pakken in (IT-)veranderingen.

De workshop wordt geleid door de consultants Linda de Kanter en Rianne Spierings van Future Communication.

10.50

Korte pauze

11.05

Breakout-ronde: turbosessies van 30 minuten

We kunnen er niet omheen: de lancering van ChatGPT. De AI-chatbot werd in korte tijd een sensatie en steeds meer tools voor Artificial Intelligence kregen bekendheid onder het grote publiek. De verwachtingen zijn hooggespannen. Ineens zijn er tal van mogelijkheden om met een druk op de knop content creëren. Maar wat gaat het nu echt betekenen? Wat is de impact op het werk van de interne communicatieadviseur?

Adviesbureau Evolve doet hier in samenwerking met de Vrije Universiteit Amsterdam onderzoek naar. In deze sessie vertelt Peter Haan samen met Julia van ’t Veer over de resultaten. Peter is directeur van adviesbureau Evolve. Julia ia consultant bij dit bureau. Wees niet bang voor een saai, wetenschappelijk verhaal. Peter en Julia gaan in op de praktijk en zorgen voor veel interactie met de bezoekers.

Al vaak gaf Peter presentaties bij bijeenkomsten van de Walvis. Hij scoort vrijwel altijd zeer goed in de deelnemersenquête. Enkele opmerkingen over zijn bijdrage aan het laatste event op locatie: ‘Wat een gast, leuk en leerzaam’, ‘helder, goed met onderzoek erbij’, ‘meeslepend en interessant’, ‘interactief en leuk, ‘super interessant’.

Frans Hoevers, communitymanager bij het Ministerie van VWS, vertelt in deze sessie over vws#Net. Dit is een samenwerkingsplatform waar directies, teams en programma’s in groepen samenwerken. vws#Net biedt geen statische informatie zoals dat op een traditioneel intranet te vinden is.

Het platform is een gereedschap voor verbinding, stelt Frans. Verbinding niet alleen tussen ambtenaren onderling, maar ook met deskundigen van buiten het departement. “VWS wil de buitenwereld naar binnen halen. Zo kunnen we onder andere samen transparant aan beleid werken. Daarom kunnen externen lid worden van themagroepen en daar hun expertise inbrengen. Allemaal met het doel de BV Nederland verder te brengen.”

Het samenwerken op vws#Net is volgens Frans een hele uitdaging. “Mensen nemen maar moeilijk afscheid van gewende middelen en manieren van werken. Dus ook bij VWS verzuipen we in een tsunami aan mails. Met voorbeelden uit de praktijk laat ik bij het ministerie zien dat het ook anders kan. In workshops geef ik aan dat vws#Net een reddingboei kan zijn. Zodat je in ieder geval blijft drijven.”

Hoe pakje de adoptie van een nieuw intranet aan? Dat hoor je in deze praktijkgerichte sessie van Doreen Borneman, eigenaar van adviesbureau Adoptics. Aan de hand van een voorbeeld, word je geïnspireerd met tips en tools. Je ontvangt materiaal dat z’n waarde bewezen heeft en dat je direct in jouw organisatie kunt toepassen.

Doreen heeft al vaak bijdragen geleverd aan bijeenkomsten van De Walvis. Volgens de deelnemers in de enquête hoort ze steevast bij de vijf beste sprekers. De opmerkingen van deelnemers in de enquête bij het vorige event: ‘Leuk, ‘Fijne enthousiaste spreker’, ‘Duidelijk’, ‘Heldere tips’, ‘Goed’. 

Connect is het wereldwijde intranet van Randstad, dat zo’n 50.000 medewerkers heeft, verspreid over 39 landen. De uitrol van het platform is eind 2022 afgerond, maar de ontwikkeling staat niet stil – al was het maar omdat hetzelfde geldt voor de organisatie. In zijn presentatie zal Bram Koster, product owner van het intranet, vertellen over de keuzes die gemaakt zijn bij de opzet van het platform en de ontwikkeling die het daarna heeft doorgemaakt.

Want hoe zorg je voor een snelle adoptie van een nieuw, wereldwijd platform? Hoe zorg je voor een goede mix van ‘global’ en ‘lokaal’ nieuws? En hoe maak je duidelijk welke rol het intranet vervult ten opzichte van al die andere applicaties en tools binnen de organisatie?

Bram Koster werkt sinds juni 2022 als global product owner intranet solutions bij Randstad. Daarvóór werkte hij 4,5 jaar bij Evolve en adviseerde hij als senior consultant een groot aantal organisaties over de strategie voor hun intranet, de selectie van de juiste leverancier en de inrichting van en contentstrategie voor hun intranet.

11.35

Korte pauze

11.50

Breakout-ronde

Hoe zorg je ervoor dat het intranet écht inspeelt op de medewerkers? Heel simpel. Door deze mensen te betrekken bij de keuze en inrichting van het platform. Klinkt leuk, maar hoe pak je zoiets aan? Dat hoor je in deze presentatie van Jiska Wemmenhove. Ze is marketing- en communicatieadviseur online bij Rivas Zorggroep.

De eerste stap bij de keuze voor een nieuw platform was een uitgebreid onderzoek onder het personeel. Adviesbureau Mixit nam hiervoor meer dan zestig interviews af. Vervolgens werden behoeften en knelpunten in kaart gebracht. Daarna ontwierp het adviesbureau persona’s voor de verschillende doelgroepen en werden aanbieders van verschillende platformen uitgenodigd om een proefopstelling neer te zeten. In zogeheten ‘kliksessies’ konden medewerkers de intranetten uitproberen en hun mening geven.

Uiteindelijk is een keuze gemaakt voor een leverancier en kon gestart worden met de adoptie. Ook hierbij speelden de persona’s een belangrijke rol. Jiska: “Dankzij de persona’s konden we een gericht plan maken. We zijn begonnen met de groep die het meest onafhankelijk van Rivas werkte. Dat is wijkverpleging.”

Voorheen begonnen de wijkverpleegkundigen hun werkdag in een kantoor waar ze moesten inloggen. “Dat was niet praktisch”, zegt Jiska, “omdat deze groep altijd onderweg is. Nu is er een app en loggen ze in met hun smartphone. Ze kunnen makkelijk documenten bekijken zoals protocollen en organisatienieuws lezen. Wijkverpleegkundigen vinden het fijn. Ze zijn op de hoogte van wat er speelt en voelen zich dus meer verbonden.”

Waar is Jiska zelf het meest tevreden over? “Ten eerste is het intranet gebruiksvriendelijk. Daarnaast is het leuk om te zien dat het platform van de medewerkers is en niet van de afdeling Communicatie. Het is echt hun intranet.”

In jouw organisatie heb je niet alleen te maken met een intranet, maar ook met tal van apps en andere it-systemen. In de praktijk levert het vaak een warboel op waar medewerkers moeilijk mee uit de voeten kunnen. Wat kun je doen om de medewerkerservaring te verbeteren?  Dat hoor je in deze sessie van Peter Haan, directeur van adviesbureau Evolve.

Peter geeft in deze sessie voorbeelden uit de praktijk waaruit blijkt hoe je het medewerkers  makkelijk kunt maken. Denk aan trainingen en adoptie. Al vaak leverde Peter Haan een bijdrage aan bijeenkomsten van de Walvis. Hij scoort vrijwel altijd zeer goed in de deelnemersenquête. Enkele opmerkingen over zijn bijdrage aan het laatste event op locatie: ‘Wat een gast, leuk en leerzaam’, ‘helder, goed met onderzoek erbij’, ‘meeslepend en interessant’, ‘interactief en leuk’, ‘super interessant’.

Een persona is een fictief persoon die model staat voor een groep medewerkers. Neem een thuiszorginstelling. Daar kun je persona’s opstellen voor bijvoorbeeld het kantoorpersoneel, fysiotherapeuten, thuiszorgmedewerker en psychologen. Zulke persona’s zijn handig als je bijvoorbeeld de doelgroepen van je intranet in kaart wilt brengen.

In deze workshop leer je hoe je persona’s kunt opstellen voor jouw organisatie. De sessie van Doreen Borneman van adviesbureau Adoptics is praktijkgericht. Je gaat zelf aan de slag en het eindresultaat kun je de volgende dag presenteren aan je collega’s.

Doreen heeft al vaak bijdragen geleverd aan bijeenkomsten van De Walvis. Volgens de deelnemers in de enquête hoort ze steevast bij de vijf beste sprekers. Opmerkingen van deelnemers in de enquête bij het vorige event: ‘Leuk’, ‘Fijne enthousiaste spreker’, ‘Duidelijk / helder’, ‘Heldere tips’, ‘Goed / duidelijk’, ‘Goed’. 

Als je intranet het kloppend hart van de organisatie is, dan is content het bloed dat door de organisatie stroomt en de verschillende onderdelen van zuurstof voorziet. Hoe zorg je dan voor content die mensen raakt? Die je helpt je communicatiedoelstellingen te bereiken en mensen binnen jouw organisatie verbindt?

Deze interactieve sessie is gericht op communicatieprofessionals met de nodige ervaring. We bespreken aan de hand van vragen, cases én ervaringen van de deelnemers hoe je bepaalt welke content nodig is. Ook komt de vraag aan bod hoe je de creatie van die content organiseert en wat erbij komt kijken om de content bij de doelgroep te laten ‘landen’.

Deze sessie staat onder leiding van Bram Koster. Bram werkt sinds juni 2022 als global product owner intranet solutions bij Randstad. Daarvóór werkte hij 4,5 jaar bij adviesbureau Evolve en adviseerde hij als senior consultant een groot aantal organisaties over o.a. de contentstrategie voor hun intranet. Eerder was Bram zes jaar lang hoofdredacteur van Marketingfacts (een blogcommunity voor (online) marketeers) en gaf hij trainingen contentstrategie in de C-opleiding van Van der Hilst. Bram is daarnaast mede-oprichter van het Genootschap van Contentstrategen en juryvoorzitter van de Grand Prix Contentmarketing.

12.35

Netwerklunch

13.15

Breakout-ronde

Zoemt het in jouw zorgorganisatie ook over het ‘behoud van medewerkers’? Vaak lijkt dit iets van HR, bestuur of directie. Toch is het zo’n belangrijk thema dat jij ook wil bijdragen. Logisch! Maar hoe doe je dat?

We gaan je uitdagen groter te denken! Hoe zet je het intranet en de capaciteiten van jou en je team in voor die grote uitdagingen binnen je organisatie?

Henk Gootjes en Lennard Veldwijk zijn beide oprichter van Sibi, sponsor van dit event. Zij nemen je mee in de prachtige kansen waarmee jij, jouw team en het intranet nog meer van waarde kan zijn voor het behoud van zorgprofessionals. Na afloop van de workshop neem je de belangrijkste, concrete punten op één A4-tje mee.

Begin dit jaar hebben de ambtenaren van gemeente Montferland een laptop ontvangen. Deze computer is beveiligd en ondersteunt medewerkers bij het hybride werken. Hans Volbeda, senior automatisering en functioneel applicatiebeheer: “Iedereen heeft nu dezelfde digitale werkplek die je vanaf het intranet kunt opstarten. Vanaf het intranet zijn er koppelingen naar verschillende applicaties van onder andere Microsoft 365, zoals Outlook en Teams.”

Volgens Hans werkt het allemaal eenvoudig en is het overzichtelijk. “Als je inlogt op het intranet zie je rechtsboven een widget (een klein programma) met Outlook mail en de Outlook agenda. Daaronder zie je applicaties voor bijvoorbeeld sociale zaken. Daarnaast is het smoelenboek. Als je met de muis over iemands foto gaat, zie je de agenda van diegene. Dat is voor bijvoorbeeld de receptionistes heel handig.”

Ook de andere medewerkers zijn volgens Hans tevreden over het nieuwe intranet. “Het is dé plek geworden waar je heen gaat om je werk te doen.”

Hoeveel systemen zijn er in omloop binnen jouw organisatie – en zijn ze allemaal nodig, relevant en afgesproken? En waarom hebben jullie eigenlijk een sociaal intranet als je al Teams hebt? Zit er een aantal duidelijke dubbelingen tussen die je met geen mogelijkheid uitgefaseerd krijgt? Met andere woorden: hoe willen jullie samenwerken en kennisdelen en in welke mate heb je dat al lekker voor elkaar?

Tijdens deze sessie neemt René Jansen van sponsor Winkwaves je mee naar de wereld van ‘hybride communicatielandschappen’ en welke rol een sociaal intranet daarin speelt. Tijdens deze sessie komen praktische voorbeelden aan bod van onder andere zorg- en overheidsinstellingen. Aan de hand daarvan kun jij schetsend en schrijvend jouw eigen landschap in kaart brengen. Want hoe gaaf zou het zijn om na deze sessie een instrument in je handen te hebben waarmee je goede gesprekken kunt voeren met collega’s en jullie huidige en gewenste communicatielandschap verder kan gaan invullen en realiseren?

René is directeur van Winkwaves, leverancier van sociaal intranet Harmonics. Zijn sessies worden bij bijeenkomsten van De Walvis vaak goed gewaardeerd. Zo schrijven deelnemers over zijn presentatie bij het intranetsymposium in 2022 onder andere: ‘interessant en herkenbaar’, ‘heldere interactieve sessie’, ‘interessant’, ‘prima’, ‘mooie achtergrond’, ’top’, ‘leerzaam’.

Een cultuur waarin medewerkers maximaal betrokken zijn bij de organisatie? Of je nu veel thuiswerkt, onderweg of op kantoor? Een modern en sociaal intranet waarin jij maximaal impact maakt met jouw communicatie ligt binnen handbereik.

In deze breakout-ronde laten we zien wat de mogelijkheden zijn van het Microsoft 365 platform om snel en eenvoudig een modern, sociaal intranet neer te zetten. Mogelijkheden die voor velen te realiseren zijn zonder aanvullende licenties en eenvoudig te beheren zijn in de huidige organisatie.

In 30 minuten bouwen wij samen met jou:
• een modern intranet met de juiste huisstijl;
• een dashboard voor medewerkers met de belangrijkste apps om jouw intranet nog belangrijker te maken en onderdeel te laten zijn van de totale employee experience;
• een sociaal intranet waarin alle medewerkers een stem krijgen, de directie meer zichtbaar is… en het hoeft niet alleen over werkt te gaan.

Meer impact met jouw communicatie? Ga met Sjoerd Schudde (Sociaal Intranet Specialist) en René van der Vlugt (CMO en product manager) de uitdaging aan.

14.00

Breakout-ronde

Mondriaan is een instelling voor geestelijke gezondheidszorg in Zuid-Limburg met zo’n 37 locaties. Het intranet, dat in november vorig jaar live ging, speelt een belangrijke rol bij de onboarding. Opleidingsadviseur Mandy Sijstermans-Mulder: “Dit begint direct nadat nieuwe medewerkers het contract hebben getekend. Ze worden vertrouwd gemaakt met de organisatie, de Raad van Bestuur stelt zich voor en ze kunnen bijvoorbeeld lezen over de mogelijkheden van thuiswerken.”

Op de eerste werkdag start een nieuwe fase in de onboarding-app. Medewerkers leren nu bijvoorbeeld waar je welke info op het intranet kunt vinden. Zo wordt nieuw personeel langzaam vertrouwd gemaakt met het platform. De onboarding is onderdeel van het standaard intranet van de instelling; het is een module die aan- of uitgezet kan worden. Mandy is er zeer positief over. “Het werkt zowel op een laptop als op de telefoon. Ik vind het heel gebruiksvriendelijk. De medewerkers zijn eveneens positief. Ze zijn blij verrast en vinden de module heel professioneel.”

Wat vindt Mandy verder van het intranet? “Het bevalt goed; het is een stuk beter dan ons vorige platform. Er wordt veel gebruik van gemaakt en de zoekmachine werkt prima. Ook wordt er veel gecommuniceerd binnen de verschillende groepen.”

Bij Hogeschool Utrecht (HU) werken ruim 5.000 medewerkers op zeven locaties in Utrecht en Amersfoort. Op 1 maart 2023 ging ÉÉN HU live. Voordat het platform werd geïmplementeerd, is onderzoek gedaan naar de behoefte van de medewerkers. Daaruit bleek dat het aanbod van informatie en nieuws te versnipperd was. “Er werden verschillende kanalen naast elkaar gebruikt. Het was niet helder wat waar te vinden was en één centrale plek voor al het organisatienieuws ontbrak. Collega’s zagen door de bomen het bos niet meer.” Dat zegt Ellen van Neerven. Ze is senior adviseur corporate communicatie & product owner employee journey bij Hogeschool Utrecht

Een belangrijk doel van ÉÉN HU, zoals het nieuwe intranet heet, is het samenbrengen van alle interne digitale communicatie. Een onderliggende doelstelling is het creëren van een meer gezamenlijke cultuur. Want veel medewerkers hebben wel binding met hun opleidingsinstituut, maar minder met de ‘grote’ HU.

Op ÉÉN HU ziet de medewerker nu het HU-nieuws én het nieuws van zijn organisatieonderdeel. Daarnaast is ÉÉN HU het startpunt voor bijvoorbeeld HR-informatie, links naar veelgebruikte systemen én vind je er een smoelenboek. Verder heeft ieder opleidingsinstituut een eigen groep. Ellen: “De collega’s bij Verpleegkunde zijn heel actief en hebben hun e-mail nieuwsbrief al omgezet naar ÉÉN HU. Één van de actiefste groepen is de groep ‘Student Journey’ waarbij veel onderdelen zoals M&C, ICT en bedrijfsvoering samenwerken aan innovaties voor studenten. ”.
Berichten over de CAO en salarisverhoging worden goed gelezen, omdat ze ook iedereen aangaan. Ellen ziet dat collega’s daar op reageren en vragen over stellen. Dat was bij eerdere kanalen niet mogelijk op deze manier.

Ellen vertelt tijdens haar presentatie niet alleen over haar eigen platform. Ze geeft ook aan hoe je jouw intranet kunt inzetten om eenheid te creëren binnen je organisatie. Ze neemt je mee in wat de doelgroep van het intranet wil en laat je de vertaalslag naar de praktijk zien.

Microsoft 365 biedt standaard mogelijkheden die zijn ontworpen om intranetten te ondersteunen en de interne communicatie en samenwerking te verbeteren.

Ontdek de toekomst van samenwerking en communicatie in jouw organisatie! In deze sessie onthult Marcel Croonen, managing consultant bij c)solutions, hoe je met Microsoft 365 een sociaal intranet nog beter mogelijk maakt met vijf baanbrekende innovaties (hallo AI!).

Gewoon standaard Microsoft, zonder extra schil of pakket. Mis het niet en verken de mogelijkheden binnen een omgeving die je waarschijnlijk toch al gebruikt.

Hybride werken maakt het voor veel mensen die moeilijker naar kantoor kunnen komen makkelijker om mee te doen. Maar dan moet alles natuurlijk wel toegankelijk zijn. Bram Duvigneau van Swink neemt je mee wat ‘toegankelijk’ nou precies inhoudt, hoe je zelf voor een toegankelijk intranet zorgt en hoe kan je er omheen werken als de techniek (nog) niet helemaal voldoet?

14.45

Intranet Informatiemarkt

De sprekers die in de twee breakout-rondes hiervoor een presentatie gaven over hun intranet of digitale werkplek  laten live of (via screenshots) hun platform zien. Ze doen dit bij de stands van de leveranciers die het event sponsoren. Je kunt ook alle vragen kwijt bij deze sprekers en de leveranciers.

15.50

Slotsessies

Of het nu gaat om verpleegkundigen, medewerkers in de buitendienst of monteurs; medewerkers op de werkvloer zijn vaak moeilijk te bereiken met een intranet of digitale werkplek. Is dat een probleem? Moet dat anders? En zo ja, hoe krijg je dat voor elkaar? Dat hoor je in deze sessie. Het panel bestaat uit Xandrina de Kruijff, Janine Dumont en Natasja Lenferink. Xandrina is community manager corporate communicatie bij AS Watson. Dat is het moederbedrijf van o.a. Trekpleister en Kruidvat.  Janine is zelfstandig projectmanager.  Natasja is product owner intranet bij Alliander. Deze energienetwerkleverancier won in 2022 de Step Two intranet & Digital Workplace Award. Dit is de belangrijkste intranet-award wereldwijd.

We kunnen er niet omheen: de lancering van ChatGPT. De AI-chatbot werd in korte tijd een sensatie en steeds meer tools voor Artificial Intelligence kregen bekendheid onder het grote publiek. De verwachtingen zijn hooggespannen. Ineens zijn er tal van mogelijkheden om met een druk op de knop content creëren. Maar wat gaat het nu echt betekenen? Wat is de impact op het werk van de interne communicatieadviseur?

Adviesbureau Evolve doet hier in samenwerking met de Vrije Universiteit Amsterdam onderzoek naar. In deze sessie vertelt Peter Haan samen met Julia van ’t Veer over de resultaten. Peter is directeur van adviesbureau Evolve. Julia ia consultant bij dit bureau. Wees niet bang voor een saai, wetenschappelijk verhaal. Peter en Julia gaan in op de praktijk en zorgen voor veel interactie met de bezoekers.

Al vaak gaf Peter presentaties bij bijeenkomsten van de Walvis. Hij scoort vrijwel altijd zeer goed in de deelnemersenquête. Enkele opmerkingen over zijn bijdrage aan het laatste event op locatie: ‘Wat een gast, leuk en leerzaam’, ‘helder, goed met onderzoek erbij’, ‘meeslepend en interessant’, ‘interactief en leuk’, ‘super interessant’.

16.20

Afsluiting door dagvoorzitter Alex van Schooten

16.30

Borrel, fris en hapjes

Speciale jubileumeditie: 10 jaar intranetsymposium

> Maak kans op een online expertsessie: thema in overleg.

> Verrassende en swingende opening.

> Leuke traktatie voor alle deelnemers

> Maak kans op een high tea voor jou en je collega's.

Wie kom je tegen bij het intranetsymposium op 2 november?

138 mensen hebben zich  aangemeld. Ze zijn  werkzaam bij de volgende organisaties:

  • Albert Heijn
  • Frion (zorg)
  • Centraal Beheer (verzekeringsbedrijf)
  • Gasunie
  • gemeente Noordenveld
  • Omring (zorg)
  • Pieter van Foreest (zorg)
  • Stuurlui (webdesign)
  • Univé (verzekeringen)
  • Communicatiebueau Lift
  • Woningstichting Barneveld
  • Raad van State
  • gemeente Westenveld
  • gemeente Súdwest-Fryslân
  • provincie Flevoland
  • IT Value (IT)
  • Medisch Centrum Leeuwarden
  • gemeente Oldambt
  • Universiteit Leiden
  • Hogeschool Saxion
  • De Schoor (welzijn)
  • Rivas Zorggroep
  • Stichting Philadelphia Zorg
  • ASR (verzekeringen)
  • Openbaar Ministerie
  • Sherpa (zorg)
  • Leger des Heils
  • Aventus (onderwijs)
  • Hogeschool Utrecht
  • gemeente Tilburg
  • Isala ziekenhuis
  • Nedbase (internetbureau)
  • gemeente Lelystad
  • Zuyderland Medisch Centrum
  • Simac IT NL
  • Ministerie van Binnenlandse Zaken
  • gemeente Westerveld
  • NV Westerscheldetunnel
  • gemeente Midden-Groningen
  • Kempenhaeghe (onderwijsexpertisecentrum)
  • 1stroom (regionaal samenwerkingsorgaan)
  • gemeente Haarlemmermeer
  • Cultuur Oost (adviesorganisatie kunst en cultuur)
  • Hogeschool van Arnhem en Nijmegen
  • COA (Centraal Opvang Asielzoekers)
  • EDSN (uitvoeringsorganisatrie energiemarkt)
  • Stichting Vecht en IJssel (ouderenzorg)
  • Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
  • ZonMW (financiering gezondheidsonderzoek)
  • RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu)
  • Samenwerkingsorganisatie De Wolden Hoogeveen
  • Autobinck Group (portfoliobedrijf in mobiliteit en energie)
  • EDSN (samenwerkingsplatform netbeheerders)
  • IGJ (Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd)
  • AS Watson Benelux (bedrijf achter o.a. Kruidvat en Trekpleister)
  • KNAW (Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen)

“Inspirerende keynotes en breakouts”

Wat vonden de deelnemers van eerdere edities van het intranetsymposium?

Corine Tuller, contentmanager social intranet TAUW (advies en ingenieursbureau): “Ik heb inmiddels vijf keer deelgenomen en heb er keer op keer veel van opgestoken. Een mooie manier om een kijkje in de keuken van verschillende intranetten te nemen, ideeën op te doen en praktische handvatten te krijgen om direct mee aan de slag te gaan.”

Sophie de Vries, Haagse Hogeschool: “Dank voor de organisatie van dit symposium al die jaren. Mede door jou is het intranet een stuk beter op de kaart komen te staan bij veel organisaties.”

Mariëtte Pasteels, functioneel beheerder intranet Van Lanschot Kempen: “Ik ben al vaker bij een congres of symposium van De Walvis geweest en vond het steeds interessant en inspirerend. Altijd voldoende keus uit break-out sessies. Laagdrempelige toegang tot de sprekers.”

Collin Meijer, KPN: “Wij vonden het gisteren super. Goed georganiseerd en boeiende sprekers. Wij hebben ook de juiste contacten kunnen leggen dus zijn erg tevreden!”

Wilke Fortuin, communicatiemedewerker, Radboud Universiteit: “Nogmaals de complimenten over het congres, ik kwam er erg enthousiast van terug.”

Jiska Wemmenhove, communicatieadviseur online media Rivas Zorggroep: “Wat een goed congres was het afgelopen dinsdag. De dag was goed geregeld. Wat ik vooral erg prettig vond, was de laagdrempeligheid. Je vragen kon je goed 1 op 1 stellen tijdens de breaks. En de workshops waren inhoudelijk relevant en inspirerend. Een mooie combinatie tussen geïnspireerd worden en direct zaken doen.”

Bart Meuffels, community coach Raad voor de Kinderbescherming: “Het was weer een boeiende, interessante en leuke dag. Naast inspirerende keynotes en breakouts ook veel vakgenoten gesproken en bijgekletst over de laatste ontwikkelingen op het vlak van (sociale) intranetten. Doordat de organisatie van de dag in de vertrouwde handen van Alex en zijn team ligt weet je van tevoren dat het een geslaagde dag wordt.”

“Veel inspiratie opgedaan”

Hieronder enkele tweets van deelnemers over eerdere edities van het event.

Feedback op jouw intranet?

Als je dat wilt – dit is niet verplicht – kun je tijdens het onderdeel ‘Intranet Informatiemarkt’ het platform van je organisatie via je laptop aan deelnemers tonen. Da’s interessant voor hen en jij krijgt feedback van vakgenoten. Wil je liever terugkoppeling van een expert? Ook dat is mogelijk. Enkele experts die een presentatie verzorgen, geven deelnemers feedback over hun intranet. Belangstelling? Geef dat dan aan in het opmerkingenvak van het inschrijfformulier. Maximaal 3 deelnemers kunnen hier gebruik van maken. Vergeet niet een laptop of tablet mee te nemen om het intranet te tonen.

De Walvis organiseert dit event en meer

Hét Nationaal Intranetsymposium wordt georganiseerd door Communicatiebureau De Walvis. Dit bureau is onafhankelijk en niet gelieerd aan een softwareleverancier. De Walvis heeft al krap veertig bijeenkomsten georganiseerd. Voorbeelden zijn het Nationaal Congres Online Verbinding en het Nationaal Intranetsymposium. Wil je op de hoogte blijven van deze en andere events? Meld je dan via een e-mail aan voor de mailinglist.

Locatie

De bijeenkomst vindt plaats in het Postillion Hotel & Convention Centre in Bunnik. Deze locatie is met de auto en ov makkelijk te bereiken. Het Postillion ligt aan de A12 in het hart van Nederland. Parkeren is gratis. Kom je met het openbaar vervoer? Station Bunnik ligt op 7 minuten van Utrecht CS. Vanaf het station in Bunnik is het 15 minuten lopen. Maar er staat ook een taxibusje voor je klaar. Dan ben je er in 5 minuten.

Aanmelden met korting

De eerste 40 personen die zich aanmelden voor het intranetsymposium in 2024 profiteren van 75 euro korting. Je betaalt dan slechts 390 euro per persoon.

Aantrekkelijke staffelkorting 

Meld je je met meerdere personen aan? Dan profiteer je daarnaast van aantrekkelijke staffelkorting.
– 2 of 3 personen betalen per persoon nu slechts 320 euro
– Meer dan 3 personen betalen per persoon nu slechts 290 euro

Alle bedragen zijn ex. btw. Goed om te weten: de gegevens van je aanmelding worden niet doorgespeeld aan sponsors of andere partijen. Deze organisaties gaan je dus niet ongevraagd mailen of bellen.

Aanmelden »

Sponsors intranetsymposium 2024