Hét Nationaal Intranetsymposium

16 november 2017 in Nieuwegein

Aanmelden met vroegboekkorting »

Hét Nationaal Intranetsymposium 2017

Op 16 november 2017 is in Nieuwegein (vlakbij Utrecht) de derde editie van Hét Nationaal Intranetsymposium. Het is een praktijkgericht event met veel afwisseling. We beginnen met een pakkende presentatie over de beste intranetten ter wereld. Daarnaast kun  je presentaties volgen over het sociaal intranet van verschillende organisaties en live intranetten bekijken. Ook zijn er kleinschalige, interactieve sessies waar je jouw punten en vragen met andere deelnemers en experts kunt delen. Er wordt nog gewerkt aan deze website. Begin september is de site klaar.

Zes redenen om erbij te zijn

sociaal intranet

Praktijkgericht

De bijeenkomst richt zich op de dagelijkse praktijk van organisaties.

socciaal intranet

Inspirerend

Inspirerende en innovatieve voorbeelden van sociaal intranet

Laatste trends

Maak kennis met de laatste ontwikkelingen

sociaal intranet

Live intranetten kijken

Unieke kans om live de intranetten van verschillende organisaties te bekijken

sociaal intranet

Interactieve sessies

Deel je ervaringen en vragen met vakgenoten in kleine groepjes.

sociaal intranet

Eigen community

Deelnemers en sprekers krijgen toegang tot een sociaal intranet dat speciaal voor dit symposium wordt geactiveerd. Hier kun je ervaringen delen en vragen stellen aan de sprekers.

Voor wie

Professionals op gebied van communicatie of ict die betrokken zijn bij intranet. Het event richt zich op professionals die zich oriënteren op een nieuw intranet én op mensen die op zoek zijn naar tips & tricks om het bestaande platform te verbeteren.

Sprekers

Klik op de foto voor meer info

Peter Haan

directeur adviesbureau Evolve uit Utrecht

Peter is directeur van adviesbureau Evolve uit Utrecht. Dit bureau is gespecialiseerd in het verbinden van medewerkers via interne sociale media. Peter voerde projecten uit voor o.a. Schiphol, bouwbedrijf BAM, KLM, TNO, Ministerie van Economische Zaken, Philips, Ziggo en de provincie Overijssel. Daarnaast geeft hij regelmatig inspiratiesessies voor senior management en directies.

Michael Meyer

communicatieadviseur

Michael Meyer is communicatieadviseur en medeoprichter van Orange Otters verandercommunicatie. Dit bureau helpt veranderende organisaties slimmer (intern) te communiceren.

Manouck van Valkenburg

projectleider sociaal intranet GGZ Noord-Holland Noord

GGZ Noord-Holland-Noord maakt de omslag naar een netwerkorganisatie waarin wijkgericht werken centraal staat. Dit betekent dat multidisciplinaire teams, die veel autonomie krijgen, in de wijken hulp gaan verlenen. Het nieuwe intranet is hierop toegesneden. “We maken het platform voor de medewerker. Onze centrale vragen: wat heeft hij of zij nodig? En hoe kan het intranet een netwerkorganisatie optimaal ondersteunen?”

Programma

Als je je inschrijft voor het symposium ontvang je later een mail waarmee je kunt bepalen welke breakout sessies je wilt bezoeken.

8.45

Ontvangst en registratie

9.20

Korte inleiding door dagvoorzitter Alex van Schooten

9.35

Plenaire presentatie: de beste intranetten ter wereld – wat maakt ze zo goed en wat kun jij daarvan opsteken?

10.15

Interactieve sessies

– Zo krijg je draagvlak bij je leidinggevenden en de andere afdelingen als het gaat om intranet

In het gros van de organisaties heerst ontevredenheid over het intranet. Er zijn technische problemen of het regent klachten over de gebruiksvriendelijkheid. Ook sluit de inrichting van het platform vaak niet aan bij de behoefte. Loop jij tegen deze of andere problemen aan en wil je een verbeterslag maken met het bestaande intranet? Geef je dan op voor deze interactieve sessie. Je krijgt niet alleen nuttige handvatten aangereikt om meer uit je intranet te halen. Ook is er ruimte om ervaringen uit te wisselen.

Bij het overgrote deel van de intranetten zijn de doelen vrij algemeen gesteld. Dan is er helaas nauwelijks nagedacht over de doelstellingen. Dat is jammer. Door hier bij de start wél goed aandacht aan te geven, stijgt de meerwaarde vanzelf. Michael Meyer leidt een interactieve sessie over hoe je organisatiedoelen vertaalt naar een intranet met werkelijk toegevoegde waarde. De praktische instrumenten die Michael aanbiedt, zijn toepasbaar bij de selectie en start van een nieuw platform. Maar ze helpen ook om bij bestaande intranetten de toegevoegde waarde te verhogen.

Veel organisaties kampen met hetzelfde probleem: het intranet wordt door medewerkers weinig gebruikt. In deze sessie krijg je praktische tips hoe je ervoor kunt zorgen dat het intranet meer gaat leven in je organisatie. Geen ingewikkeld gedoe met theoretische achtergronden en  onderzoek. Maar praktische adviezen waar je direct iets aan hebt. De sessie is niet alleen interessant voor deelnemers die willen dat het bestaande intranet meer gaat leven. Maar ook voor mensen die een nieuw intranet willen implementeren.

10.50

Korte pauze

11.05

Interactieve sessies

– Zo krijg je draagvlak bij je leidinggevenden en de andere afdelingen als het gaat om intranet

In het gros van de organisaties heerst ontevredenheid over het intranet. Er zijn technische problemen of het regent klachten over de gebruiksvriendelijkheid. Ook sluit de inrichting van het platform vaak niet aan bij de behoefte. Loop jij tegen deze of andere problemen aan en wil je een verbeterslag maken met het bestaande intranet? Geef je dan op voor deze interactieve sessie die wordt geleid door consultant Jean Pierre Martens. Je krijgt niet alleen nuttige handvatten aangereikt om meer uit je intranet te halen. Ook is er ruimte om ervaringen uit te wisselen.

Bij het overgrote deel van de intranetten zijn de doelen vrij algemeen gesteld. Dan is er helaas nauwelijks nagedacht over de doelstellingen. Dat is jammer. Door hier bij de start wél goed aandacht aan te geven, stijgt de meerwaarde vanzelf. Michael Meyer leidt een interactieve sessie over hoe je organisatiedoelen vertaalt naar een intranet met werkelijk toegevoegde waarde. De praktische instrumenten die Michael aanbiedt, zijn toepasbaar bij de selectie en start van een nieuw platform. Maar ze helpen ook om bij bestaande intranetten de toegevoegde waarde te verhogen.

Veel organisaties kampen met hetzelfde probleem: het intranet wordt door medewerkers weinig gebruikt. In deze sessie krijg je praktische tips hoe je ervoor kunt zorgen dat het intranet meer gaat leven in je organisatie. Geen ingewikkeld gedoe met theoretische achtergronden en  onderzoek. Maar praktische adviezen waar je direct iets aan hebt. De sessie is niet alleen interessant voor deelnemers die willen dat het bestaande intranet meer gaat leven. Maar ook voor mensen die een nieuw intranet willen implementeren.

11.45

Breakout sessies: 3 presentaties van intranetbeheerders over het platform van hun organisatie

Een sociaal intranet dat vanaf stap 1 is ingericht met de medewerkers in gedachten. Je komt het helaas maar weinig tegen. Bij GGZ Noord-Holland-Noord krijgen ze het wél voor elkaar. Manouck van Valkenburg, webredacteur en projectleider sociaal intranet: “We maken het platform voor de medewerker. Onze centrale vragen: wat heeft hij of zij nodig? En hoe kan het intranet een netwerkorganisatie optimaal ondersteunen?”

Centraal bij de inrichting staan persona’s. Dit zijn fictieve personages die model staan voor de medewerker. “We kijken naar typen gebruikers, bijvoorbeeld een spv’er (sociaalpsychiatrisch verpleegkundigen). We hebben gekeken naar hun werkzaamheden en hebben daarna de belangrijkste thema’s geformuleerd waar ze mee te maken hebben.”

Op basis van de deze thema’s zijn de zogeheten ‘themapagina’s’ ingericht. Deze pagina’s vervangen de richtlijnen en protocollen; lijvige documenten waar je moeilijk iets in kon vinden. Op elke themapagina vind je één bepaald onderwerp dat te maken heeft met het dagelijks functioneren of met het werk met cliënten. Een voorbeeld van het eerste is ‘ouderschapsverlof’, een voorbeeld van het tweede is ‘medicatie’. Bovenaan elke pagina staan de kaders en daaronder komen de veelgestelde vragen en antwoorden.

Deze themapagina’s, groepen waarin je kunt samenwerken en andere functionaliteiten maken straks onderdeel uit van een nieuw intranet. Het nieuwe platform ondersteunt medewerkers bij de omslag naar een netwerkorganisatie en wijkgericht werken. De pilot van het nieuwe intranet is eerder dit jaar van start gegaan. 300 van de 1200 werken inmiddels met het nieuwe platform. Begin september gaat het intranet live voor de hele organisatie.

12.20

Lange pauze en lunch

13.10

Breakout sessies: 3 presentaties van intranetbeheerders over het platform van hun organisatie

13.50

Breakout ronde: 3 presentaties  van intranetbeheerders over het platform van hun organisatie

14.25

De intranetbeheerders van de negen organisaties die om 11.45, 13.10 en 13.50 een presentatie gaven,  laten het platform van hun organisatie live zien aan de deelnemers. Je kunt rondwandelen en deze intranetten op grote beeldschermen bekijken en vragen stellen. Ook zijn er softwareleveranciers die tekst en uitleg kunnen geven over hun product. Deelnemers die dat willen – dit is dus niet verplicht – kunnen met hun laptop inloggen op het intranet van hun eigen organisatie en dit tonen aan andere deelnemers.  Een leuke manier om eens feedback van vakgenoten te krijgen op jouw platform.

Wil je liever terugkoppeling van een expert? Ook dat is mogelijk. Enkele experts die een presentatie verzorgen, geven deelnemers feedback over hun intranet. Belangstelling? Geef dat dan aan in het opmerkingenvak van het inschrijfformulier. Maximaal 3 deelnemers kunnen hier gebruik van maken. Vergeet niet een laptop of tablet mee te nemen om het intranet te tonen.

15.25

Verrassende slotpresentatie

16.00

Korte terugblik: wat neem je mee van dit symposium?

16.15

Borrel

Wie kom je tegen op het intranetsymposium?

In 2016 vond de vorige editie van Hét Nationaal Intranetsymposium plaats. Het event trok 99 deelnemers. Zij waren afkomstig van organisaties zoals:

  • gemeente Westervoort
  • gemeente Weesp
  • gemeente Stichtse Vecht
  • Cygnific (dochterbedrijf KLM)
  • SNS Bank N.V.
  • vervoerbedrijf RET
  • zorginstelling Severinus
  • Zorggroep Charim
  • vredesorganisatie PAX
  • KNMI
  • Sociale Verzekeringsbank
  • Ministerie van Economische Zaken
  • Academisch Medisch Centrum in Amsterdam
  • Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard
  • Ambulancezorg UMCG (Universitair Medisch Centrum Groningen)

“Veel inspiratie opgedaan”

Hét Nationaal Intranetsymposium vond eerder plaats in 2015 en 2016. Deelnemers reageerden enthousiast. Hieronder een paar tweets die toen verstuurd zijn.

Ervaringen uitwisselen op een eigen community

Alle deelnemers en sprekers van Hét Nationaal Intranetsymposium krijgen toegang tot een sociaal intranet dat speciaal voor dit symposium wordt geactiveerd. Op dit besloten platform kun je vóór, tijdens en na de bijeenkomsten ervaringen uitwisselen, screenshots delen, vragen stellen aan de sprekers et cetera.

Feedback op jouw intranet?

Als je dat wilt – dit is niet verplicht – kun je tijdens het onderdeel ‘Intranet Informatiemarkt’
het platform van je organisatie via je laptop aan deelnemers tonen. Da’s interessant voor hen en jij krijgt feedback van vakgenoten.
Wil je liever terugkoppeling van een expert? Ook dat is mogelijk. Enkele experts die een presentatie verzorgen,
geven deelnemers feedback over hun intranet. Belangstelling? Geef dat dan aan in het opmerkingenvak van het inschrijfformulier.
Maximaal 3 deelnemers kunnen hier gebruik van maken. Vergeet niet een laptop of tablet mee te nemen om het intranet te tonen.

De Walvis organiseert dit event en meer

Hét Nationaal Intranetsymposium wordt georganiseerd door Communicatiebureau De Walvis. Dit bureau is onafhankelijk en niet gelieerd aan een softwareleverancier. Sinds 2013 heeft De Walvis al 18 bijeenkomsten georganiseerd. Voorbeelden zijn Intranet in de Zorg, Hét Noordelijk Intranetsymposium, en Hét Nationaal Intranetsymposium.

Wil je op de hoogte blijven van de komende events? Meld je dan via een e-mail aan voor de mailinglist.

Locatie

NBC Congrescentrum

Blokhoeve 1 Nieuwegein

De locatie ligt dichtbij de A2, A12 en A27 in het hart van Nederland. Parkeren is gratis. Met het ov is het NBC eenvoudig te bereiken. Neem vanaf Utrecht CS de sneltram naar IJsselstein of Nieuwegein. Na krap een kwartier stap je uit bij halte Zuilenstein. Je steekt direct de weg over en het NBC Congrescentrum ligt recht voor je. Het gebouw met de oranje toren kun je niet missen.

Aanmelden met vroegboekkorting

Profiteer nu van vroegboekkorting. Tot en met 19 oktober kun je je aanmelden met 50 euro korting. Je betaalt slechts 325 euro (ex. btw) per persoon.

Teamkorting

Kom je met meerdere personen van één organisatie? Dan profiteer je van teamkorting.  Wanneer drie of meer mensen van één organisatie zich opgeven, dan betalen ze nu slechts 300 euro (ex. btw) per persoon. Graag in het opmerkingenveld vermelden dat je met meerdere personen deelneemt.

Aanmelden »

Sponsors