Is jouw organisatie toe aan een nieuw intranet? Of is de aandacht voor het huidige platform verslapt en wil je het intranet weer een boost geven? Bezoek dan het Hét Nationaal Intranetsymposium op 5 november 2024 in het NBC Congrescentrum in Nieuwegein. Hier krijg je de beste tips en hoor je over de laatste ontwikkelingen. Praktijkgericht, laagdrempelig en veel gelegenheid om kennis te delen met vakgenoten.
Sessies over intranet, andere tools voor online communicatie, en de digitale werkplek
In de praktijkcases vertellen organisaties niet alleen wat goed gaat maar ook wat beter kan.
Veel ruimte om kennis te delen met vakgenoten van andere organisaties.
Maak kennis met de laatste ontwikkelingen. Denk aan de digitale werkplek, AI, sociaal intranet en andere online communicatietools.
Tijdens de interactieve sessies en workshops kun je al je vragen en opmerkingen kwijt.
Naderhand word je dus niet ongevraagd gebeld of gemaild door sponsors etc.
Professionals die betrokken zijn bij het intranet, de digitale werkplek of andere tools voor interne online communicatie. Het event richt zich op mensen die zich oriënteren op een nieuw platform én op professionals die op zoek zijn naar tips & tricks om het bestaande platform te verbeteren.
Klik op de foto voor meer info
organisator en dagvoorzitter >>
Met zijn bedrijf Communicatiebureau De Walvis organiseert Alex events op gebied van intranet en de digitale werkplek. De Walvis is zelfstandig en dus niet gelieerd aan een softwareleverancier. Sinds 2013 heeft Alex al ruim 40 (!) bijeenkomsten georganiseerd. Op locatie en online. Voorbeelden zijn het Nationaal Congres Online verbinding en Hét Nationaal Intranetsymposium.
directeur Winkwaves >>
Winkwaves maakt Harmonics: het flexibel meegroeiende communicatieplatform voor sociaal intranet, kenniscommunities en als strategisch instrument voor organisatieontwikkeling. Het motto: it's more than a tool, it's a mindset. Daarom maakt Winkwaves veel werk van een goede begeleidingsaanpak om meer mensen meer mee te laten doen. Dit doen zij in cocreatie met klanten. Sinds 2006.
directeur adviesbureau Evolve >>
Evolve is gespecialiseerd in het verbinden van medewerkers via interne digitale media en doet dat al 12 jaar voor ruim 150 opdrachtgevers. Peter voerde projecten uit voor o.a. PostNL, het ministerie van Economische Zaken, gemeente Rotterdam, BAM, KPN, TNO, SNS REAAL, Philips en Ziggo. Daarnaast geeft hij regelmatig inspiratiesessies voor senior management en directie.
consultant adviesbureau Evolve >>
Evolve is gespecialiseerd in het verbinden van medewerkers via interne digitale media en doet dat al 12 jaar voor ruim 150 opdrachtgevers. Kim is gespecialiseerd in content; van strategie tot concept, van redactieformule tot creatie. Voor Unigarant, PostNL, Universiteit Utrecht, Verpact en TU Delft heeft zij zich ingezet op het gebied van content.
medeoprichter en -eigenaar Adoptics >>
Doreen is adviseur en trainer met een focus op interne communicatie en digitaal samenwerken. Met haar ruime ervaring op het gebied van interne communicatie bij veranderingen - o.a. bij Rijn IJssel, een onderwijsinstelling die in 2018 de Intra.NET Reloaded Berlin Award won - ondersteunt ze vanuit Adoptics organisaties om te komen tot een communicatie- en samenwerkportal waar medewerkers blij van worden.
onafhankelijk strateeg digitale werkomgeving >>
Christiaan is onafhankelijk adviseur op het gebied van intranet, de digitale werkomgeving en digital employee experience. Hij werkte voor onder meer Alliander (Step Two Intranet & Digital Workplace Award 2022), Espria (Digital Impact Best Intranet Award 2018), Openbaar Onderwijs Groningen, het RIVM en de gemeente Rotterdam.
toegankelijkheidsexpert Swink >>
Het digitale bureau Swink levert diensten op gebied van digitale toegankelijkheid aan organisaties in de publieke sector en gezondheidszorg. Het werk wordt uitgevoerd door buitengewone medewerkers; zij hebben bijna allemaal en vorm van autisme. Hun autisme wordt gezien als een kwaliteit die matcht met de dienstverlening.
product owner intranet Alliander >>
Energienetwerkbedrijf Alliander telt rond zevenduizend medewerkers en is verantwoordelijk voor de energievoorziening van 5,8 miljoen klantaansluitingen in Nederland. Energienetwerkbedrijf Alliander won in 2022 een Intranet & Digital Workplace award. Dat is de belangrijkste internationale prijs op dit gebied. In 2018 won Alliander ook een andere prijs: de Intranet Value Award.
zelfstandig projectmanager >>
Ruim twintig jaar ervaring als projectmanager (digitale werkplekken / soc. intranetten / adoptie etc.). Projecten die spelen op het snijvlak van IT, mens en organisatie. twee werelden waarin ik me makkelijk beweeg en die ik met elkaar weet te verbinden. Met veel oog voor het adoptieproces. Dat leidt tot een beter resultaat én betere digitale ervaring.
managing consultant c)solutions >>
c)solutions heeft jarenlange ervaring met Microsoft oplossingen. Zo ook voor intranetten die zijn gebaseerd op Microsoft 365, met of zonder add-ons. Dat doen ze voor commerciële bedrijven, maar ook bij overheden en in het onderwijs hebben ze verschillende klanten, zoals VDL, NIPV of de HAS hogeschool.
directeur adviesbureau Orange Otters >>
Betrokken medewerkers presteren beter en werken met meer plezier. Dat vraagt om slimme interne communicatie. En dus om Orange Otters, hét bureau voor interne communicatie. Ook bij verandering! Wij zetten ons in voor organisaties met maatschappelijke opgaven. Vol energie en met plezier delen we onze kennis en ervaring.
community management Min. van Justitie >>
Lesley heeft veel ervaring op gebied van digitale tools zoals intranet. Zij heeft meerdere platformen ontwikkeld en doorontwikkeld. Onder andere bij de overheid, in de ouderenzorg en in de gezondheidszorg. Op dit moment is ze verantwoordelijk voor de dooronwikkeling van de interne community bij het Ministerie van Justitie en Veiligheid.
online communitymanager Philadelphia Zorg >>
Philadelphia Zorg biedt meer dan 9.800 cliënten elke dag kansen om hun eigen leven te leiden. Dit kan bijvoorbeeld op een woonlocatie zijn of ambulant, bij iemand thuis. Daarnaast biedt Philadelphia dagbestedingsplekken en leer-werktrajecten aan. Ruim 7.400 medewerkers op zo’n 500 locaties door heel Nederland geven cliënten het vertrouwen om te groeien. Midden in de samenleving.
consultant adviesbureau Evolve >>
Evolve is gespecialiseerd in het verbinden van medewerkers via interne digitale media en doet dat al 12 jaar voor ruim 150 opdrachtgevers.
Intranet and digital workplace consultant >>
Guy is 14 jaar geleden gestart met ValueIntranet. Dit bedrijf in Vlaanderen adviseert organisaties in de Benelux over intranet en de digitale werkplek. Daarnaast leidt Guy communities voor experts op gebied van intranet. Ook organiseert hij in Brussel sinds 2018 de jaarlijkse Digital Workplace Conference. Hij werkt(e) voor o.a. NMBS (Belgische spoorwegen), ING, Carglass, Euroclima+ (NGO) en de Vlaamse Overheid.
senior communicatieadviseur Raad van State >>
De Raad van State is onafhankelijk adviseur van regering en parlement, en hoogste algemene bestuursrechter. De organisatie telt zo’n 700 medewerkers en staatsraden. Op 1 mei ging het nieuwe intranet live. Feedback van collega’s speelde een belangrijke rol bij de totstandkoming ervan. Zij konden aangeven welke content moest worden meeverhuisd en aan de hand van een proefopstelling meedenken over de verdere inrichting.
projectmanager De Bondt >>
De Bondt is een internationale groothandel in fournituren, wol en garen. Het bedrijf exporteert jaarlijks aan 80 landen wereldwijd. De klanten bestellen via de webshop. Juni 2023 ging het sociaal intranet live. Doel is vooral de interne informatievoorziening te verbeteren.
8.45
Ontvangst en registratie
9.20
Welkom door dagvoorzitter
9.35
Nationaal benchmarkonderzoek van adviesbureau Evolve: de belangrijkste trends en tips op gebied van intranet in 2024 >>
Evolve onderzoekt iedere 2 tot 3 jaar de inzet van het intranet en andere digitale communicatiemiddelen. Het is verreweg het grootste en belangrijkste onderzoek op dit gebied in Nederland. In deze presentatie vertelt Peter Haan, directeur van Evolve, over de resultaten van de vijfde benchmark.
Peter maakt er een luchtig verhaal van en vertaalt de benchmark naar trends en en tips waar jij in de praktijk iets aan hebt.
10.10
Breakout-ronde
De kracht van een kanaalstrategie voor betere interne communicatie >>
Heb je het gevoel dat jij en je collega’s worden overspoeld door een lawine van berichten en updates via talloze communicatiekanalen binnen je organisatie? Ben je op zoek naar helderheid over welke kanalen waarvoor zijn? En hoe je collega’s hierbij helpt? Dan is deze sessie iets voor jou.
Roosmarijn Busch, directeur van Orange Otters en expert in online interne communicatie en verandercommunicatie, leidt je door de stappen naar een effectieve kanaalstrategie. Je ontdekt hoe je het gebruik van interne communicatiekanalen kunt stroomlijnen, van MS Teams tot intranet en van WhatsApp tot e-mail.
Roosmarijn illustreert dit met concrete voorbeelden van infographics en flowcharts, waardoor je na afloop niet alleen de theorie, maar ook de praktische voorbeelden in handen hebt om aan de slag te gaan. Als afsluiter geeft ze tips voor het meenemen van je collega’s in je nieuwe kanaalstrategie.
Versterk je organisatie door de slimme inzet van communicatiekanalen. Neem deel aan aan deze sessie en ga direct aan de slag!
Guy van Leemput is sinds ruim 10 jaar de belangrijkste intranetspecialist in Vlaanderen. Hij deelt zijn belangrijkste tips en valkuilen >>
Guy is consultant op gebied van intranet en de digitale werkplek. Met zijn bedrijf ValueIntranet geeft hij met name advies op gebied van SharePoint en Microsoft 365. Daarnaast organiseer hij jaarlijks in Brussel de Digital Workplace Conference.
In deze sessie deelt hij met jou hij zijn belangrijkste tips en valkuilen. Daarbij gaat hij onder andere in op de vraag: Wat zijn de belangrijkste succesfactoren voor een intranet? Ook houdt hij de laatste ontwikkelingen van Microsoft op gebied van intranet en de digitale werkplek kritisch tegen het licht. Daarbij komen bijvoorbeeld de AI-tool Copilot en Viva Engage, het sociaal intranet van Microsoft, aan bod.
4 inspirerende praktijkvoorbeelden van een waardevol intranet >>
De sessie wordt verzorgd door Samuel Driessen, consultant bij adviesbureau Evolve. Meer info volgt.
Inspiratiesessie: Zo krijg je je collega’s mee bij een digitale verandering zoals een nieuw intranet (topper bij vorige event) >>
Lesley van der Klauw heeft ruim twaalf jaar ervaring als communicatieadviseur bij verschillende organisaties. Van het Ministerie van Justitie en Veiligheid tot het HagaZiekenhuis. Door haar enthousiasmerende aanpak weet ze telkens haar collega’s mee te krijgen bij de invoering van een intranet of andere digitale verandering.
Tijdens deze presentatie vertelt ze over haar werkwijze aan de hand van praktijkvoorbeelden. Het belangrijkste advies van Lesley: zoek de ‘haakjes’ van je doekgroep. “Ik bedenk altijd wie ik voor me heb. Of het nu een manager is of een medewerker van de werkvloer. Het draait steeds om de vraag: what’s in it for me?”
Lesley gaf de presentatie ook bij Congres Online Verbinding in april 2024. Haar sessie was volgens deelnemers een van de beste van de dag. Enkele opmerkingen in de enquête: “8”, “heel veel tips”, “goede spreker!”, “8,5”,”inspirerend en enthousiast”, “beste sessie van de dag”.
Panel: Hoe maak je een intranet in de zorg tot een succes? 3 experts delen hun ervaringen en tips. >>
Panelleden zijn onder anderen consultant Christiaan Lustig. Christiaan heeft een berg aan ervaring in de zorg rn andere sectoren. Zo was hij betrokken bij het intranet van de zorginstellingen Lister, Espria, De Zorggroep, en ziekenhuis Sint Blasius in Vlaanderen. Meer informatie over het panel volgt.
10.50
Pauze
11.10
Breakout-ronde met workshops van 75 minuten
Workshop: Hoe zorg je ervoor dat een intranet of digitale werkplek aansluit bij de behoefte van je collega’s? >>
Ben je communicatieadviseur of IT’er en is jouw organisatie van plan een nieuw intranet of digitale werkplek in te voeren? Dan is deze workshop iets voor jou. Je gaat praktisch aan de slag op basis van jouw eigen situatie. Er komen vragen aan bod als: Hoe zorg je ervoor dat het platform aansluit bij de behoeften en verwachtingen van je collega’s? Hoe weeg je de belangen van Communicatie, IT en HR? En op welke wijze zorg je ervoor dat mensen hun weg vinden in het digitale landschap?
Je bepaalt in deze workshop welke groepen medewerkers je kunt onderscheiden, hoe je erachter komt wat zij nodig hebben voor hun dagelijks werk, en hoe je verschillende stakeholders betrekt. Ook maak je een aanzet voor een strategie, en een vertaling naar content, functionaliteit en navigatie. Tot slot kijk je naar relevante digitale systemen: je (sociaal) intranet, Microsoft 365 of andere tools.
Consultant Christiaan Lustig leidt deze workshop. Hij heeft al tientallen keren een bijdrage geleverd aan bijeenkomsten van De Walvis. Deelnemers zijn vrijwel altijd enthousiast. Opmerkingen in de enquête over zijn presentatie bij het intranetsymposium van 2023: ‘Energiek, praktisch’, ‘Heel interessant’, ‘interactief’, ‘goed’.
Workshop: adoptie van een nieuw intranet of digitale werkplek >>
Deze workshop richt zich op communicatieadviseurs, IT-professionals en HR-specialisten die aan het begin staan van de implementatie van een nieuw intranet of digitaal portaal. De sessie levert je de handvatten die je nodig hebt om de adoptie in jouw organisatie succesvol te laten verlopen. Doreen Borneman, eigenaar van adviesbureau Adoptics, deelt haar expertise en neemt je mee in een methodiek die direct toepasbaar is in jouw organisatie.
Tijdens deze workshop gaan we praktisch met elkaar aan de slag met een case uit de praktijk. Er komen vragen aan bod als: wat verandert er precies, wat vraagt het van medewerkers, hoeveel impact heeft dat en wat hebben ze daarin nodig? Oftewel, hoe geven we succesvol richting aan de adoptie?
Doreen heeft al vaak bijgedragen aan bijeenkomsten van De Walvis en wordt door deelnemers steevast gewaardeerd als een van de beste sprekers. Haar sessie bij het Intranetsymposium 2023 kreeg enthousiaste reacties zoals ‘Zeer goed’, ‘Handig’, en ‘Leuke case/voorbeeld’.
Workshop voor communicatieprofessionals met veel ervaring: zo maak je aantrekkelijke content voor je intranet >>
In deze workshop ga je praktisch aan de slag met het maken van content. Centrale vragen daarbij: Hoe zorg je ervoor dat content aansluit bij de doelgroep? En hoe bereik je het doel dat je voor ogen hebt? De sessie wordt geleid door Kim van der Aa-van der Wegen. Ze geeft uitleg over enkele theoretische beginselen en jij leert hoe je deze direct toepast. Leuk en leerzaam!
Kim is consultant bij adviesbureau Evolve. Voor organisaties zoals Unigarant, PostNL en Universiteit Utrecht heeft ze zich ingezet op het gebied van content.
Workshop: hoe bevorder je kennis delen op een sociaal intranet of andere interne online tools? >>
Kennis delen is vaak een belangrijk doel van een sociaal intranet of andere interne online tools. Maar hoe krijg je dat voor elkaar? Dat blijkt in de praktijk vaak nog een hele kluif. In deze workshop krijg je praktische tips.
12.25
Netwerklunch
13.10
Breakout-ronde
Zo bereik je meetbare resultaten bij adoptie: met veel inspirerende praktijkvoorbeelden >>
Bij veel organisaties is adoptie van een nieuw intranet iets van korte adem. Men start met een leuke lanceercampagne en vervolgens maken veel collega’s gebruik van het nieuwe platform. Maar na een paar maanden zakt het gebruik vaak in. Wil je weten hoe het anders kan? Bezoek dan deze sessie van Justus Beek en Jim van Stratum van sponsor Plek.
Zij laten zien hoe je met adoptie blijvende en meetbare resultaten kunt behalen. Klant adviseur en managing partner Justus: “We vertellen welke fases er bij een goed adoptietraject zijn. Daarbij spelen statistieken een belangrijke rol. Zo kun je zien hoe het gebruik van het platform zich in de loop van de tijd ontwikkelt en welke maatregelen je kunt nemen om de adoptie te verhogen.”
Justus en Jim geven veel prakrijkvoorbeelden. Onder andere van een inspirerende activatiecampagne en van een actie die ervoor zorgt dat het gebruik hoog blijft. Ze sluiten af met een bonusvoorbeeld, over hoe je abstractere doelen meetbaar maakt. “Elke organisatie die start met een intranet heeft bepaalde doelen”, zegt Justus. “Meestal verdwijnen die in een la zodra het platform is uitgerold. Wij laten zien hoe je – bijvoorbeeld een half jaar de livegang – een medewerkersonderzoek kunt uitvoeren waaruit blijkt in hoeverre de doelen zijn gerealiseerd.”
Een levendig en interactief intranet in standaard Microsoft 365? Ontdek de nieuwste updates. >>
Werk je met Microsoft 365 en ben je op zoek naar manieren om je intranet naar een hoger niveau te tillen? In deze sessie laat Marcel Croonen, managing consultant bij c)solutions, zien hoe je binnen korte tijd een sociaal, interactief en dynamisch intranet kunt opzetten.
Ontdek de nieuwste mogelijkheden op het gebied van contentbeheer, -bewerking en samenwerking die Microsoft 365 dit jaar heeft geïntroduceerd. Ook hoor je wat er nog aan nog aan komt.
Marcel neemt je mee in de meest recente updates van Microsoft 365 en geeft praktische tips om deze direct toe te passen. Bij het intranetsymposium vorig jaar gaf Marcel een presentatie over innovaties van Microsoft 365 die druk bezocht werd en goed scoorde in de deelnemersenquête. Enkele reacties: ‘Heel inspirerend!’, ‘De echte innovatie, dit heeft de dag gered’, ‘Innovatief’, ‘Top, handig’.
Digitale toegankelijkheid op het intranet: geen luxe maar harde noodzaak >>
Hybride werken maakt het voor veel mensen die moeilijker naar kantoor kunnen komen makkelijker om mee te doen. Maar dan moet alles natuurlijk wel toegankelijk zijn. Bram Duvigneau van Swink neemt je mee wat ‘toegankelijk’ nou precies inhoudt, hoe je zelf voor een toegankelijk intranet zorgt hoe je er omheen kunt werken als de techniek (nog) niet helemaal voldoet.
Bereik meer met sociaal intranet, 5 tips uit de praktijk van 5 sociale intranetten >>
Hoe bereik je meer met sociaal intranet? En wat voegt een sociaal intranet toe aan al die andere systemen en middelen in het (interne) communicatielandschap?
In deze presentatie neemt Rene jullie mee in vijf concrete praktijkvoorbeelden hoe een goed sociaal intranet je in de praktijk helpt om meer te bereiken. Bijvoorbeeld door kennisdeling te stimuleren, voor employee engagement, voor onboarding van nieuwe medewerkers en om beter op afstand met elkaar samen te werken. De praktijkvoorbeelden komen onder andere van een zorginstelling, een overheidsorganisatie en een commerciële organisatie waarmee de presentatie voor elk soort organisatie waardevolle tips heeft.
Deze sessie biedt inspiratie en onderbouwing om intern de meerwaarde van een sociaal intranet in het communicatielandschap toe te lichten. Daarmee is deze sessie waardevol voor zowel mensen die willen starten met een nieuw (sociaal) intranet, als voor mensen die behoefte hebben aan nieuwe energie om hun bestaande sociale intranet te verbeteren of te vernieuwen.
Rene Jansen is naast oprichter van sponsor Winkwaves (Sociaal Intranet en Communities), een bevlogen spreker met een schat aan praktijkervaring. Zijn sessies scoren altijd goed bij de online en offline Intranet evenementen.
13.55
Breakout-ronde
Zorginstelling Philadelphia: kennis delen staat centraal op het sociaal intranet >>
Hoe bevorder je kennis delen op een sociaal intranet? En welke rol speel jij daarbij als online communicatiespecialist en communitymanager? Vera Bekendam, communitymanager bij het intranet van Philadelphia Zorg, deelt haar ervaringen.
Het sociaal intranet van Philadelphia telt een aantal algemene groepen die zich richten op alle medewerkers. Daarnaast zijn er groepen op locatie die veel gebruikt worden. Deze worden bijvoorbeeld ingezet bij de algemene overdracht. Verder worden er groepen gebruikt voor verschillende thema’s en onderwerpen binnen de organisatie. Vera begeleidt de contentbeheerders en – eigenaren
“We houden regelmatig bijeenkomsten om elkaar op de hoogte te houden en bij te scholen. Als communitymanager check ik de content op dubbele informatie en motiveer contentbeheerders om samen te werken. Daarnaast werken we met een opruimcoach. Dat is software waardoor je als beheerder vanzelf meldingen krijgt om je informatie na een jaar te updaten.”
Welke lessen heeft Vera geleerd? “Je moet geduld moet hebben bij groepen. In het begin kregen we vooral vragen over de werking en de inrichting van de groepen. Langzaam gaan collega’s meer dingen delen en hoor ik steeds meer enthousiaste geluiden. Ik monitor de groepen waar het kan en mag, en ik plaats alleen dingen in de groep Tips & tricks.”
Daarnaast heeft Vera ervaren dat je dingen moet uitproberen. “De Marktplaats, een algemene groep, wordt weinig gebruikt. Ik vind dat niet erg omdat ik vind dat groepen organisch moeten ontstaan en verdwijnen.”
Raad van State: zo neem je je collega’s mee in de transitie naar een nieuw sociaal intranet >>
Hoe neem je je collega’s mee in de transitie naar een nieuw intranet? Dat hoor je in dit praktijkverhaal van Christine Terwiel, senior communicatieadviseur bij de Raad van State. De Raad is onafhankelijk adviseur van regering en parlement over wetgeving en bestuur, en hoogste algemene bestuursrechter van Nederland. Dat betekent dat de Afdeling bestuursrechtspraak het hoogste rechterlijke college is dat een uitspraak kan doen over een geschil tussen burger en overheid. De organisatie telt ongeveer 700 medewerkers en staatsraden.
Christine was projectleider vanuit Communicatie bij de aanschaf, inrichting en invoering van het nieuwe platform. Feedback van medewerkers speelde hierbij een belangrijke rol. Zo zijn er twee onderzoeken geweest voordat de leverancier in beeld kwam. “Medewerkers konden aangeven wat ze vonden van het oude platform. Ook is onderzocht waar beheerders behoefte aan hebben. Collega’s hadden hierdoor echt het idee: er is naar ons geluisterd.”
Later is met een proefopstelling van het beoogde nieuwe intranet een tour door de organisatie gemaakt om op basis daarvan verder te gaan met de inrichting, en zijn gesprekken gevoerd over welke content mee moest verhuizen naar het nieuwe platform. Op 1 mei dit jaar ging het platform live. Christine is tevreden. “Het ziet er goed uit. Mensen kunnen makkelijk vinden wat ze zoeken en beheerders kunnen er goed mee uit de voeten.”
Alliander won in 2022 de belangrijkste internationale intranet-award. Welke tips heeft dit energienetwerkbedrijf voor jouw organisatie? >>
Alliander is verantwoordelijk voor de energievoorziening van bijna 6 miljoen klantaansluitingen in Nederland. Het bedrijf won in 2022 de internationale Step Two Intranet & Digital Workplace award in de categorie ‘intranet essentials’. Dit is de belangrijkste intranet-award wereldwijd. In het juryrapport valt onder andere te lezen dat bij het intranet van Alliander continu verbeteringen worden doorgevoerd op basis van gebruikersfeedback. In 2018 had Alliander al een andere prijs in de wacht gesleept: de Intranet Value Award.
De sessie wordt verzorgd door Natasja Lenferink, product owner intranet en manager online kanalen bij Alliander. Ze legt uit hoe je feedback van gebruikers kunt inzetten om het intranet van je organisatie te verbeteren. Ook als je weinig tijd en geld hebt, zijn de tips eenvoudig toe te passen.
In deze blogtekst lees je meer over het intranet van Alliander.
Van niets naar een volledig functionerend sociaal intranet. De Bondt B.V. vertelt over een succesvolle aanpak. >>
Het is een platform zonder toeters en bellen. Maar misschien is dat nu juist de kracht van het intranet van De Bondt. Je kunt posts plaatsen in verschillende groepen, er is een smoelenboek en je kunt zien of je collega’s aanwezig zijn. “Meer is ook niet nodig”, zegt projectmanager Joanne Stegenga. “Je kunt het zo spannend en uitgebreid maken als je wilt, maar je kunt ook met de basis beginnen en het eventueel later uitbouwen.”
De Bondt exporteert jaarlijks aan 80 landen wereldwijd. De klanten bestellen via de webshop. In juni vorig jaar ging het intranet live. Joanne: “We wilden vooral de interne informatievoorziening verbeteren. Dan kun je denken aan foto’s en teksten van de inkoopmanager die op reis is of een verslag van een bedrijfsuitje. Maar het gaat ook over meer serieuze zaken zoals berichten van de OR, de afdeling Research & Development, of informatie van de marketingafdeling over een productlancering.”
Joanne is heel positief over het platform. “Het is voor collega’s makkelijk om iets te plaatsen en overzichtelijk. Ik hoor veel positieve geluiden. Mensen vinden het leuk dat ze nu meer meekrijgen van waar andere afdelingen mee bezig zijn.”
14.40
Intranet Informatiemarkt
Een kijkje in de keuken bij het intranet of de digitale werkplek van verschillende organisaties >>
De sprekers die in de twee breakout-rondes hiervoor een presentatie gaven over hun intranet of digitale werkplek laten live of (via screenshots) hun platform zien. Ze doen dit bij de stands van de leveranciers die het event sponsoren. Je kunt ook alle vragen kwijt bij deze sprekers en de leveranciers.
15.45
Slotsessies
Panel: hoe zorg je dat het intranet ook jaren na de livegang waardevol blijft voor je collega’s? >>
Gaat een nieuw intranet live, dan is er vaak veel enthousiasme bij de direct betrokkenen. Helaas ziet de situatie er na een paar jaar vaak heel anders uit. De menskracht ontbreekt in de regel om het platform optimaal in te zetten en is geen geld om het intranet verder te ontwikkelen. Komt deze situatie je bekend voor? Dan is dit panel voor jou interessant.
Twee van de drie panelleden zijn al bekend: Guy van Leemput en Natasja Lenferink. Guy is de belangrijkste intranetspecialist van Vlaanderen. Natasja is product owner van het intranet van Alliander. In 2022 won dit het energienetwerkbedrijf een Intranet & Digital Workplace award. Dat is de belangrijkste internationale prijs op dit gebied. Enkele jaren daarvoor sleepte Alliander de Intranet Value Award in de wacht. Natasja geeft vandaag ook nog een presentatie over het intranet van haar organisatie.
De 5 beste tips voor de livegang van een digitale werkplek of intranet >>
Veel organisaties die een digitale werkplek of sociaal intranet lanceren, kiezen voor een vergelijkbare aanpak bij livegang. De directeur geeft een speech, er verschijnt een artikel op het intranet en de medewerkers krijgen taart. Maar zijn dit soort toeters en bellen wel effectief? Consultant Janine Dumont heeft zo haar twijfels.
Janine legt in deze sessie uit waar het écht om draait. De livegang is een belangrijke stap in het adoptietraject. Je doelgroep gaat vanaf dat moment echt aan de slag met dat nieuwe platform. De praktijk leert echter dat zonder een goede aanpak hooguit een derde er daadwerkelijk mee gaat werken. Janine geeft je 5 tips voor een goede aanpak waarmee je al je stakeholders betrekt en de medewerkers echt bereikt. Klinkt ingewikkeld? Nee, hoor. Janine komt met veel praktische voorbeelden die je zo kunt overnemen.
AI en interne communicatie: praktische tips >>
Op zoek naar praktische tips hoe je AI in de interne communicatie kunt toepassen? Dan is deze interactieve sessie iets voor jou. Meer info volgt.
16.20
Afsluiting door dagvoorzitter Alex van Schooten
16.30
Borrel, fris en hapjes
> Maak kans op een online expertsessie: thema in overleg.
> Verrassende en swingende opening.
> Leuke traktatie voor alle deelnemers
> Maak kans op een high tea voor jou en je collega's.
75 mensen hebben zich al aangemeld voor het intranetsymposium 2024. Ze zijn werkzaam bij onder andere de volgende organisaties. Deze lijst wordt regelmatig geüpdatet.
Wat vonden de deelnemers van eerdere edities van het intranetsymposium?
Corine Tuller, contentmanager social intranet TAUW (advies en ingenieursbureau): “Ik heb inmiddels vijf keer deelgenomen en heb er keer op keer veel van opgestoken. Een mooie manier om een kijkje in de keuken van verschillende intranetten te nemen, ideeën op te doen en praktische handvatten te krijgen om direct mee aan de slag te gaan.”
Sophie de Vries, Haagse Hogeschool: “Dank voor de organisatie van dit symposium al die jaren. Mede door jou is het intranet een stuk beter op de kaart komen te staan bij veel organisaties.”
Mariëtte Pasteels, functioneel beheerder intranet Van Lanschot Kempen: “Ik ben al vaker bij een congres of symposium van De Walvis geweest en vond het steeds interessant en inspirerend. Altijd voldoende keus uit break-out sessies. Laagdrempelige toegang tot de sprekers.”
Collin Meijer, KPN: “Wij vonden het gisteren super. Goed georganiseerd en boeiende sprekers. Wij hebben ook de juiste contacten kunnen leggen dus zijn erg tevreden!”
Wilke Fortuin, communicatiemedewerker, Radboud Universiteit: “Nogmaals de complimenten over het congres, ik kwam er erg enthousiast van terug.”
Jiska Wemmenhove, communicatieadviseur online media Rivas Zorggroep: “Wat een goed congres was het afgelopen dinsdag. De dag was goed geregeld. Wat ik vooral erg prettig vond, was de laagdrempeligheid. Je vragen kon je goed 1 op 1 stellen tijdens de breaks. En de workshops waren inhoudelijk relevant en inspirerend. Een mooie combinatie tussen geïnspireerd worden en direct zaken doen.”
Bart Meuffels, community coach Raad voor de Kinderbescherming: “Het was weer een boeiende, interessante en leuke dag. Naast inspirerende keynotes en breakouts ook veel vakgenoten gesproken en bijgekletst over de laatste ontwikkelingen op het vlak van (sociale) intranetten. Doordat de organisatie van de dag in de vertrouwde handen van Alex en zijn team ligt weet je van tevoren dat het een geslaagde dag wordt.”
Hieronder enkele tweets van deelnemers over eerdere edities van het event.
Entertaining opening van het #intranetsymposium met @peter_haan @JaapLinssen @arjannataraj en @Lustigson
— Guido Pater (@guidopater) November 2, 2023
"En opeens heb je het... Je wordt conducteur! 🚂 🔴🟢"@WalvisDe #intranet pic.twitter.com/6hKYyC0Gmi
Yes eindelijk weer na jaren: een fysiek #intranetsymposium. Weer mooie presentaties, goede interactie en genoeg reflecterende humor 😉Top dag pic.twitter.com/GrrDhV5txC
— Tasso Heijnen (@Tassoheijnen) November 1, 2022
Vakbroeders der interne communicatie verenigd op het #intranetsymposium
— Tommy van Eldik (@TvanEldik) 12 november 2019
Blijft leuk, zulke dagen met louter vakgenoten/-idioten pic.twitter.com/reJ9gcCCrn
Adoptie is iets van de lange adem. Praktijkexperts weten dat! En een hele hoop andere inspiratie en tips voor mijn nieuwe rol tijdens het #intranetsymposium van @WalvisDe
— Ellen van Aken (@EllenvanAken) November 13, 2018
Inspirerend!! #intranetsymposium Nieuwegein pic.twitter.com/hIQK2nrYcv
— Olga de Wit (@olga_dewit) 16 november 2017
Mooi dat enthousiasme van @gemeenteberkel2 over hun groei naar sociaal #intranet 3.0. Herkenbare ervaringen en tips (persoonlijk contact!) en lessons learned #intranetsymposium pic.twitter.com/zDDTLOzulq
— Herbert Heuvink (@HeHe18) 16 november 2017
Dank voor je bijdragen, het zette me weer flink aan het denken over samenwerken en veranderen! #loveit #intranetsymposium
— Marieke 🌱 (@mrk_kkn) 24 november 2016
Mooi hoe @peter_haan laat zien DAT een intranet echt waarde kan toevoegen en ook vertelt HOE dat kan #intranetsymposium
— Samuel Driessen (@driessen) 24 november 2016
Afgelopen. Wat een inspirerend samenspel tussen klantcases en leveranciers, met @walvisde alex ertussenin. Topconcept! #intranetsymposium
— NicoLouwrier (@louwrier) 19 november 2015
Adoptie gaat niet over pennen en workshops maar over vragen wat medewerkers echt nodig hebben. Van push naar pull. Juiste snaar geraakt. Dank @Lustigson #intranetsymposium
— Jacqueline vd Laan (@wessling) November 1, 2022
Leuk om een kijkje in de keuken te krijgen van verschillende intranetten. #heerenveen #intranetsymposium
— Robin de Vries (@RobinDVries) November 13, 2018
Complimenten, @WalvisDe, het was een mooie dag! #intranetsymposium
— Christiaan W. Lustig (@Lustigson) November 13, 2018
#Intranetsymposium iedereen bedankt voor de fijne gesprekken, inspiratie en goede organisatie! pic.twitter.com/iaTn9dT4Gd
— Fernanda Visser (@FernandaVisser) 16 november 2017
Veel ervaringen uitgewisseld tijdens het #intranetsymposium met dank aan @WalvisDe. Goede verhalen van @peter_haan en Samuel @driessen.
— Claudia (@Claudias040) 24 november 2016
Adoptie is geen eindproduct maar een continu proces! #intranetsymposium @peter_haan
— Jacqueline vd Laan (@wessling) 24 november 2016
Leuke werkvormtip van Tabitha Minten om verbanden in een groep naar boven te halen: https://t.co/liSJyU9pjj #intranetsymposium
— Marieke 🌱 (@mrk_kkn) 24 november 2016
Opvallende rode draad: medewerkers sterk betrokken bij ontwikkeling van intranetten. Tot maken van keuzes aan toe. #intranetsymposium
— Jacqueline vd Laan (@wessling) 24 november 2016
Aantekeningen #intranetsymposium Putten uitwerken. Flink wat inspiratie opgedaan!
— Tommy van Eldik (@TvanEldik) 24 november 2016
Natasja Lenferink van Alliander sluit Hét Nationaal Intranetsymposium af met een succescase. Het 3-in-1 intranet van Alliander heeft vier functies: informeren, faciliteren, verbinden én kennisdelen. Aan welke doelen draagt het intranet van jouw organisatie bij? #intranetsymposium pic.twitter.com/Z1d0bK7HYF
— Evolve (@evolve_eu) November 13, 2018
Als je dat wilt – dit is niet verplicht – kun je tijdens het onderdeel ‘Intranet Informatiemarkt’ het platform van je organisatie via je laptop aan deelnemers tonen. Da’s interessant voor hen en jij krijgt feedback van vakgenoten. Wil je liever terugkoppeling van een expert? Ook dat is mogelijk. Enkele experts die een presentatie verzorgen, geven deelnemers feedback over hun intranet. Belangstelling? Geef dat dan aan in het opmerkingenvak van het inschrijfformulier. Maximaal 3 deelnemers kunnen hier gebruik van maken. Vergeet niet een laptop of tablet mee te nemen om het intranet te tonen.
Hét Nationaal Intranetsymposium wordt georganiseerd door Communicatiebureau De Walvis. De Walvis heeft al krap veertig bijeenkomsten georganiseerd over intranet en de digitale werkplek. Voorbeelden zijn het Nationaal Congres Online Verbinding en het Nationaal Intranetsymposium dat 125 deelnemers trok in in 2023. Hier vind je een verslag van die bijeenkomst. De Walvis is onafhankelijk en niet gelieerd aan een softwareleverancier. Wil je op de hoogte blijven van deze en andere events? Meld je dan via een e-mail aan voor de mailinglist.
De bijeenkomst vindt plaats in het NBC Congrescentrum, Blokhoeve 1 in Nieuwegein. De locatie ligt dichtbij de A2, A12 en A27 in het hart van Nederland. Parkeren is gratis. Met het ov is het NBC eenvoudig te bereiken. Neem vanaf Utrecht CS de sneltram naar IJsselstein of Nieuwegein. Na krap een kwartier stap je uit bij halte Zuilenstein. Je steekt direct de weg over en het NBC Congrescentrum ligt recht voor je.
Bij het intranetsymposium krijg je veel praktische tips aangereikt. Maar het kan soms lastig zijn om zaken in de praktijk toe te passen. Daarom organiseren we op 26 november van 13.00 uur tot 14.30 uur een gratis online terugkomsessie. Bij dit interactieve Teams-event kun je in gesprek gaan met een aantal sprekers van het intranetsymposium. Jij bepaalt waar je het over wilt hebben en zij geven advies.
Kosten deelname per persoon: 465 euro.
Kom je met meerdere personen? Dan profiteer je van aantrekkelijke staffelkorting.
– 2 of 3 personen betalen per persoon slechts 395 euro
– Meer dan 3 personen betalen per persoon slechts 365 euro
Alle bedragen zijn ex. btw.
De gegevens van je aanmelding worden niet doorgespeeld aan sponsors of andere partijen. Deze organisaties gaan je dus niet ongevraagd mailen of bellen.