Hét Nationaal Intranetsymposium

4 november 2025

Pak snel je early bird ticket >>

Hét Nationaal Intranetsymposium 2025

Wil jouw organisatie overstappen op een nieuw intranet? Of wil je het huidige platform nieuw leven inblazen? Kom dan op 4 november 2025 naar Hét Nationaal Intranetsymposium. Ontvang praktische tips, ontdek de nieuwste ontwikkelingen en leer van inspirerende praktijkvoorbeelden. Een laagdrempelig evenement met volop gelegenheid om ervaringen te delen met vakgenoten en sprekers.

Zes redenen om erbij te zijn

sociaal intranet

Meer dan intranet alleen

Je collega's gebruiken immers ook Teams en andere communicatietools.

sociaal intranet

Eerlijke verhalen

In de praktijkcases vertellen sprekers niet alleen wat goed gaat maar ook wat beter kan.

socciaal intranet

Kennis delen met vakgenoten

Veel ruimte om kennis te delen met vakgenoten van andere organisaties.

Laatste trends

Maak kennis met de laatste ontwikkelingen. Denk aan AI en de ontwikkelingen bij SharePoint

sociaal intranet

Denk en doe actief mee

Keuze uit 4 workshops waar je zelf aan de slag gaat.

sociaal intranet

Geen doorverkoop van persoonsgegevens

Naderhand word je dus niet ongevraagd gebeld of gemaild door sponsors etc.

Voor wie

Professionals die betrokken zijn bij het intranet, de digitale werkplek of andere tools voor interne online communicatie. Het event richt zich op mensen die zich oriënteren op een nieuw platform én op professionals die op zoek zijn naar tips & tricks om het bestaande platform te verbeteren.

Sprekers

Klik op de foto voor meer info

Alex van Schooten

organisator en dagvoorzitter >>

Met zijn bedrijf Communicatiebureau De Walvis organiseert Alex events op gebied van intranet en de digitale werkplek. De Walvis is zelfstandig en dus niet gelieerd aan een softwareleverancier. Sinds 2013 heeft Alex al ruim 40 (!) bijeenkomsten georganiseerd. Op locatie en online. Voorbeelden zijn het Nationaal Congres Online verbinding en Hét Nationaal Intranetsymposium.

Peter Haan

directeur adviesbureau Evolve >>

Evolve is gespecialiseerd in het verbinden van medewerkers via interne digitale media en doet dat al 12 jaar voor ruim 150 opdrachtgevers. Peter voerde projecten uit voor o.a. PostNL, het ministerie van Economische Zaken, gemeente Rotterdam, BAM, KPN, TNO, SNS REAAL, Philips en Ziggo. Daarnaast geeft hij regelmatig inspiratiesessies voor senior management en directie.

Kim van der Aa

consultant adviesbureau Evolve >>

Evolve is gespecialiseerd in het verbinden van medewerkers via interne digitale media en doet dat al 12 jaar voor ruim 150 opdrachtgevers. Kim is gespecialiseerd in content; van strategie tot concept, van redactieformule tot creatie. Voor Unigarant, PostNL, Universiteit Utrecht, Verpact en TU Delft heeft zij zich ingezet op het gebied van content.

Doreen Borneman

medeoprichter en -eigenaar Adoptics >>

Doreen is adviseur en trainer met een focus op interne communicatie en digitaal samenwerken. Met haar ruime ervaring op het gebied van interne communicatie bij veranderingen - o.a. bij Rijn IJssel, een onderwijsinstelling die in 2018 de Intra.NET Reloaded Berlin Award won - ondersteunt ze vanuit Adoptics organisaties om te komen tot een communicatie- en samenwerkportal waar medewerkers blij van worden.

Christiaan Lustig

onafhankelijk strateeg digitale werkomgeving >>

Christiaan is onafhankelijk adviseur op het gebied van intranet, de digitale werkomgeving en digital employee experience. Hij werkt voor onder meer Alliander (Step Two Intranet & Digital Workplace Award 2022), Waterschap Rijn en IJssel, VluchtelingenWerk Nederland en Hogeschool Leiden.

Marcel Croonen

managing partner c)solutions >>

Marcel Croonen helpt organisaties om hun digitale werkplek eenvoudiger, effectiever en gebruiksvriendelijker te maken. Met een scherp oog voor adoptie en eindgebruikerservaring laat hij zien hoe je met standaardtools als SharePoint, Teams en Viva een intranet bouwt dat wél werkt. Zijn motto: werkend, veilig en beheersbaar – zonder onnodige omwegen.

Lesley van der Klaauw

community management Min. van Justitie >>

Lesley heeft veel ervaring op gebied van digitale tools zoals intranet. Zij heeft meerdere platformen ontwikkeld en doorontwikkeld. Onder andere bij de overheid, in de ouderenzorg en in de gezondheidszorg. Op dit moment is ze verantwoordelijk voor de dooronwikkeling van de interne community bij het Ministerie van Justitie en Veiligheid.

Samuel Driessen

adviseur digitale transformatie >>

Samuel Driessen leidt het adviesbureau Sunny Hills. Hij heeft 20+ jaar ervaring met het helpen van organisatie om doelgericht en duurzaam intern en extern digitaal te transformeren.

Ivo de Jong

projectmanager ICT Interzorg >>

Interzorg biedt verpleging, verzorging en thuiszorg aan ouderen in Noord- en Midden-Drenthe. Er zijn negen zorglocaties en een servicecentrum. De organisatie telt rond tweeduizend mensen. Dit is inclusief vrijwilligers, die in de toekomst ook toegang gaan krijgen tot het intranet.

Daniel de Kruijff

contentspecialist Universiteit Utrecht >>

Met bijna 40.000 studenten is de universiteit een van de grootste van Nederland. Aan de organisatie zijn ongeveer 10.000 medewerkers verbonden. De universiteit werkt met een maatwerk intranet dat men zelf heeft laten bouwen.

Iris Boumans

consultant bij Winkwaves >>

Winkwaves maakt Harmonics: een flexibel platform dat is in te zetten als sociaal intranet, online community of als tool voor organisatieontwikkeling. De tool is het begin, de mindset bepaalt het succes. Daarom specialiseert Winkwaves zich in een participatiegedreven aanpak. De mogelijkheden zijn eindeloos, het doel blijft gelijk: Winkwaves Harmonics is voor iedereen die samen meer wil bereiken.

Saskia Bogaart

trainer slimschrijven.nl >>

Saskia Bogaart is al meer dan 20 jaar copywriter. Ze werkte voor ruim 60 (semi)overheidsorganisaties. Toen ChatGPT en andere AI-tools hun intrede deden, fronste ze haar wenkbrauwen: nieuwsgierig, zeker, maar ook een tikje sceptisch. Inmiddels is ze ervan overtuigd dat AI contentprocessen aanzienlijk kan versnellen, mits je verstand hebt van goede content.

Joep van Loon

trainer slimschrijven.nl >>

Joep is online adviseur met een focus op content, UX en strategie. Hij schrijft sinds 1999 voor zijn brood. En toen was er AI. Alles zou anders worden. Maar na twee jaar lezen, denken en experimenteren is zijn conclusie dat schrijven een ambacht is en blijft, en dat AI vooral een heel handig hulpmiddel is – als je weet hoe je het moet hanteren.

Iris van Trooijen

marketing & communications manager I4-YOU >>

I4-YOU helpt bedrijven met SharePoint Intranet en is exclusief Fresh Intranet partner in Nederland. Met jarenlange ervaring in intranet-oplossingen helpen ze organisaties SharePoint intranet succesvol in te zetten als communicatietool, zodat de digitale werkomgeving optimaal aansluit op de unieke wensen en doelen van de organisatie.

Peter de Graaf

CEO bij I4-YOU >>

I4-YOU helpt bedrijven met SharePoint Intranet en is exclusief Fresh Intranet partner in Nederland. Met jarenlange ervaring in intranet-oplossingen helpen ze organisaties SharePoint intranet succesvol in te zetten als communicatietool, zodat de digitale werkomgeving optimaal aansluit op de unieke wensen en doelen van de organisatie.

Alain de Wilde

solution specialist Debble >>

Debble is hét sociaal intranet dat zorgt voor verbinding en eenvoud in je werkdag. Gepersonaliseerd, gebruiksvriendelijk en volledig geïntegreerd met Microsoft 365. Van nieuws en documenten tot kennisbank en AI-Agent: alles op één plek, voor iedereen.

Peter Usmany

solutions specialist workplace AI bij Debble>>

Debble is hét sociaal intranet dat zorgt voor verbinding en eenvoud in je werkdag. Gepersonaliseerd, gebruiksvriendelijk en volledig geïntegreerd met Microsoft 365. Van nieuws en documenten tot kennisbank en AI-Agent: alles op één plek, voor iedereen.

Jan-Jaap van den Hoek

CEO Vormats >>

Jan-Jaap van den Hoek, CEO van Vormats, helpt bedrijven sneller en effectiever te communiceren via video op intranetten. Hij begon als videoproducer en leidt nu Vormats, een platform voor employee generated video. Zijn filosofie: video moet toegankelijk zijn voor iedereen op de werkvloer. Vormats integreert met systemen zoals Microsoft Teams en SharePoint.

Pascal Herreweghe

digital communication expert Involv intranet >>

Pascal is Master in de Communicatiewetenschappen. Bij Universitair Ziekenhuis Brussel was hij 10 jaar verantwoordelijk voor de digitale communicatie en leidde hij twee intranetprojecten. Vandaag zet hij die ervaring in bij Involv intranet, een moderne intranetoplossing bovenop SharePoint waarmee organisaties snel een doordacht, aantrekkelijk en veilig intranet lanceren.

Ronald Kömmelt

applicatiebeheerder elektr. cliëntendossier Ambiq >>

Ambiq is een orthopedagogisch behandelcentrum met bijna vijftig locaties in Noord- en Oost-Nederland. De organisatie helpt kinderen, jongeren en volwassenen met een licht verstandelijke beperking. Ambiq telt bijna duizend medewerkers.

Roosmarijn Busch

senior communicatieadviseur bij Orange Otters >>

Meer info volgt.

Edwin Qualm

digital channel expert ABN AMRO >>

Meer info volgt.

Programma

8.45

Ontvangst en registratie

9.20

Welkom door dagvoorzitter

9.35

Wat zijn op dit moment de relevante ontwikkelingen op gebied van intranet? En wat kunnen we komende jaren verwachten? De antwoorden hoor je in deze sessie.

Natuurlijk bespreken we AI. Leveranciers beloven een revolutie, maar volgens panellid Peter Haan van adviesbureau Evolve zijn er  nog veel beperkingen bij de inzet van AI bij intranetten.

Ook gaan we in op de evolutie van SharePoint. Het platform is gebruiksvriendelijker geworden en steeds meer organisaties kiezen daarom voor deze software. Verstandige keuze of niet?

Panellid Doreen Borneman van adviesbureau Adoptics gaat onder andere in op Teams. Doreen constateert bij veel organisaties verwarring: wat doen we op het intranet en wat doen we op Teams? Het is daarom van belang om het interne communicatielandschap in kaart te brengen.

Het derde panellid is Edwin Qualm, digital channel expert bij ABN AMRO Bank. Hij is betrokken bij het SharePoint intranet en andere interne digitale kanalen bij deze multinational.

10.10

Breakout-ronde met workshops van 75 minuten

Deze workshop richt zich op communicatieadviseurs, IT-professionals en HR-specialisten die aan het begin staan van de implementatie van een nieuw intranet of digitaal portaal. De sessie levert je de handvatten die je nodig hebt om de adoptie in jouw organisatie succesvol te laten verlopen. Doreen Borneman, eigenaar van adviesbureau Adoptics, deelt haar expertise en neemt je mee in een methodiek die direct toepasbaar is in jouw organisatie.

Tijdens deze workshop gaan we praktisch met elkaar aan de slag met een case uit de praktijk. Er komen vragen aan bod als: wat verandert er precies, wat vraagt het van medewerkers, hoeveel impact heeft dat en wat hebben ze daarin nodig? Oftewel, hoe geven we succesvol richting aan de adoptie?

Doreen heeft al vaak bijgedragen aan bijeenkomsten van De Walvis en wordt door deelnemers steevast gewaardeerd als een van de beste sprekers. Haar workshop over adoptie bij het intranetsymposium in 2024 kreeg ook weer enthousiaste reacties. Enkele voorbeelden: ‘interessant’, ‘9’,  ’top’, ’10’, ‘leuk en inspirerend’.

Het produceren van content voor het intranet kan veel stress opleveren. Want van alle kanten krijg je teksten aangeleverd die – liefst – op de homepage moeten. En dan ben je zelf ook nog eens druk met het maken van content over alle mogelijke onderwerpen.

In deze workshop leer je hoe je weer grip krijgt op de contentproductie. Dat begint met het maken van duidelijke afspraken over wat wél en niet relevant is. Zo voorkom je dat je collega’s jou zien als doorgeefluik. Daarnaast kun je mensen helpen als ze zelf stukjes schrijven. Je geeft ze een hengel en leert ze om te vissen zodat jij dat niet elke keer hoeft te doen.

In deze workshop krijg je nog veel meer tips je gaat aan de slag om ze toe te passen. De sessie wordt verzorgd door Kim van der Aa van adviesbureau Evolve. Vorig jaar leidde ze een workshop  waar deelnemers  zeer positief over waren. Enkele reacties in de enquête: ‘Gaaf, fijn om meteen aan de slag te kunnen met duidelijke en praktische handvatten’. ‘top’, ‘Super! Wat weet Kim veel en dat brengt ze over’.

Iedereen wil op de homepage. Maar hoe bepaal je wat écht werkt op je intranet? In deze workshop leer je hoe je content slim plaatst, collega’s helpt vinden wat ze zoeken én hoe je het resultaat meet. Lesley van der Klaauw laat je zien hoe je structuur, taal en data combineert tot een intranet dat wél voor je werkt. Je duikt in een fictieve casus, puzzelt met content, meetpunten en campagne-URL’s (dat laatste is echt makkelijker dan je denkt) en ontdekt hoe je met kleine keuzes grote impact maakt. Of je nu werkt bij de overheid, in de zorg, het onderwijs of bedrijfsleven. Geen jargon, wel concrete handvatten.

Lesley leverde al eerder bijdragen aan events van De Walvis. De laatste keer was bij ons congres in april. Zij hoorde bij de 5 beste sprekers. Enkele reacties van deelnemers in de enquête: ‘Voor mij de beste sessie van de dag’, ‘Duidelijk, heldere structuur’, ‘Lesley is prettige spreker’, ‘Heel interessant, leuk en hands-on!’, ‘Top, leukste sessie van de dag’.

11.25

Pauze

11.40

Breakout-ronde met turbosessies van 15 minuten: USP’s van verschillende platformen, producten en leveranciers

11.55

Breakout-ronde met turbosessies van 15 minuten: USP’s van verschillende platformen, producten en leveranciers

12.10

Netwerklunch

12.55

Breakout-ronde

In deze presentatie leggen Joep van Loon en Saskia Bogaart uit hoe je AI effectief inzet bij het produceren van content.  Je ontdekt hoe je met een paar prompts razendsnel een goed intranetbericht kunt maken. Ook leer je waar je op moet letten als het gaat om vertrouwelijkheid en betrouwbaarheid. Je gaat naar huis met een overzichtelijke gids vol handige prompts die je direct de volgende dag kunt gebruiken. Joep en Saskia hebben veel ervaring in het schrijven met AI. Beiden geven trainingen over dit onderwerp via hun bureau Slimschrijven.nl.

Veel organisaties die overwegen een nieuw intranet te implementeren, vragen zich af wat de meest verstandige keuze is. Gaan we voor een intranet op basis van SharePoint of kiezen we voor een standaard sociaal intranet? Daarnaast zijn er nog meer opties, zoals een ‘schil’ om de functionaliteiten van Microsoft 365.  Er zijn, kortom, vele mogelijkheden en het is moeilijk om een keuze te maken. In deze sessie zet Peter Haan van adviesbureau Evolve de mogelijkheden  netjes op een rij.  Peter heeft bijna dagelijks met deze materie te maken en kan je dus zeker op weg helpen.

Peter gaf deze presentatie eerder bij ons congres in april. Vrijwel alle respondenten in de enquête waren positief. Enkele opmerkingen: ‘ Veel nieuwe dingen’, ‘Interessant en laagdrempelig’, ‘Super informatief om updates in vogelvlucht te krijgen’, ‘Dikke 10!.’

Geen overbodige toeters en bellen, maar een platform dat écht aansluit bij de vragen van medewerkers. Dat is het nieuwe SharePoint-intranet van zorginstelling Ambiq. Ronald Kömmelt, functioneel applicatiebeheerder ECD (Elektronisch Cliënten Dossier): “Bij de ontwikkeling hebben we ons steeds afgevraagd: wat hebben medewerkers nodig in hun dagelijkse werk? Daarom hebben we bij stafafdelingen geïnformeerd welke vragen zij het meest krijgen. Die blijken vooral te gaan over onderwerpen zoals salaris, vergoedingen en toeslagen.”

Gebruiksgemak staat centraal. Zodra de computer opstart, verschijnt het startscherm van het intranet. Alle applicaties zijn via single sign-on toegankelijk – zonder ingewikkelde authenticatie via de smartphone. Een wachtwoord intypen is voldoende. Vanuit het intranet kan bijvoorbeeld meteen worden ingelogd in het elektronisch cliëntendossier.

Hoe reageren de medewerkers op de werkvloer op het platform dat 1 juni live ging? Deze groep is immers vaak lastig te bereiken. Ronald: “We hebben vier digicoaches aangesteld: hulpverleners die zes tot acht uur per week beschikbaar zijn om collega’s te ondersteunen.” Op een organisatie van duizend medewerkers is dat niet veel, geeft hij toe.

Toch is de algemene reactie positief. “Sinds de livegang krijgen we nauwelijks vragen en veel positieve feedback. Medewerkers waarderen vooral dat het intranet overzichtelijk is en dat ze veel sneller antwoorden op hun vragen vinden.”

Toptaken zijn de belangrijkste activiteiten die medewerkers op het intranet willen doen. Denk aan het opzoeken van het aantal verlofdagen of het declareren van onkosten. Maar hoe kom je erachter wat deze ‘toptaken’ van je collega’s zijn? Door een slimme combinatie van kwalitatief en kwantitatief onderzoek krijg je scherp zicht op de voorkeuren van medewerkers. Met als resultaat een platform dat medewerkers écht helpt in hun dagelijks werk.

In deze presentatie legt consultant Christiaan Lustig uit hoe je dit aanpakt. Dat is minder ingewikkeld dan het misschien lijkt. Christiaan heeft al 20 jaar (!) ervaring met toptaken. En hij is een van de vaste sprekers bij de bijeenkomsten van De Walvis. Volgens de enquêtes onder deelnemers hoort hij steevast bij de 5 beste sprekers.

13.35

Pauze

13.50

Breakout-ronde

In april dit jaar ging het nieuwe intranet van Interzorg live. Het is het startportaal voor het dagelijks werk. Via het platform kunnen medewerkers via single sign-on inloggen in bijvoorbeeld cliëntdossiers, het rooster en diverse andere applicaties. Voor elke medewerker worden per applicatie aparte rechten toegekend zodat iedereen een digitale werkplek heeft die op hem of haar is toegesneden. Binnenkort wordt het intranet gepersonaliseerd, zodat elke medewerker zijn of haar eigen dashboard krijgt.

Via het intranet hebben medewerkers ook toegang tot Teams en andere tools van Microsoft. Ze kunnen dus samenwerken in groepen op het intranet én via op Teams. Ivo de Jong, projectmanager ICT: “We hebben beleid over hoe we hiermee omgaan. Projectgroepen en andere besloten groepen werken samen in Teams. Open groepen gebruiken het intranet. Documenten worden opgeslagen op Teams. Ook worden medewerkers gestimuleerd om documenten te delen in plaats van te mailen.”

Deze nieuwe werkwijze klinkt simpel, maar de praktijk is soms weerbarstig. “We moeten er bovenop zitten”, stelt Ivo. “Dit doen we onder andere met inzet van digicoaches. Zij proberen de digivaardigheid van medewerkers te vergroten. Bijvoorbeeld bij het gebruik van Teams. Per locatie is één collega hiervoor ongeveer acht uur per week beschikbaar. Dat werkt heel goed.”

Zes jaar geleden zat Iris Boumans nog als bezoeker in de zaal bij Hét Nationaal Intranetsymposium. Ze oriënteerde zich op een nieuw sociaal intranet voor het ziekenhuis waar ze toen als communicatieadviseur werkte. Inmiddels werkt Iris als consultant bij Winkwaves. Tijdens deze sessie vertelt ze haar verhaal: hoe ze als communicatieadviseur betrokken was bij het implementatietraject, vervolgens bij Winkwaves is gaan werken en ondertussen tig andere intranetten heeft helpen opstarten en doorgroeien.

Iris neemt je mee in haar ervaringen bij implementaties van intranetten in zorg, overheid en zakelijke dienstverlening. Ook de valkuilen komen aan bod. Zo is de implementatie van het platform niet een ’tijdelijk projectje’ en is het intranet meer dan een zendkanaal van afdeling Communicatie. Iris laat je zien dat je met de juiste aanpak de basis legt voor een succesvol intranet dat ook op lange termijn je doelen ondersteunt.

Staat je organisatie op het punt een intranetproject te starten? Denk je aan dure externe tools, complexe integraties en lange implementatietijd? Het kan veel eenvoudiger.

In deze sessie laat Marcel Croonen, managing partner bij c)solutions, zien hoe je binnen korte tijd een sociaal intranet kunt opzetten dat wél werkt. Met alleen de standaard tools van Microsoft 365 die je al in huis hebt. Gewoon: modern intranet, zoals het bedoeld is. Eenvoudig, beheersbaar en vooral: gebruikt door je collega’s.

Ontdek de nieuwste mogelijkheden op het gebied van contentbeheer, communities, nieuws en samenwerking die Microsoft 365 dit jaar heeft geïntroduceerd. Ook geeft Marcel praktische tips die je direct kunt toepassen. Hij levert een concreet stappenplan voor implementatie, toont live demo’s uit de praktijk, en geeft inzicht in valkuilen die je kunt vermijden.

Veel intranetten voelen als eenrichtingsverkeer: management zendt, medewerkers lezen
vluchtig (of helemaal niet). Tekst stapelt zich op en de betrokkenheid daalt.

Met persoonlijke video breng je verhalen tot leven, versterk je het vertrouwen en vergroot
je de betrokkenheid. Beeld wordt beter onthouden dan tekst – en een kort filmpje van
een collega zegt vaak meer dan duizend woorden.

Voordelen van video op je intranet:
• Authentiek en persoonlijk: bouw vertrouwen en verbinding.
• Effectief: medewerkers onthouden informatie beter.
• Tijdbesparend: zelf maken van trainingen, onboarding en updates.

Hoe maak je zulke filmpjes makkelijk zelf?
In deze sessie laat Jan-Jaap van den Hoek, CEO van Vormats, zien hoe je met een handig
stappenplan zelfs zonder technische kennis aantrekkelijke video’s maakt en deelt. Je
ziet inspirerende voorbeelden en ontdekt hoe je morgen al kunt beginnen.

14.35

Breakout-ronde

AI  verandert de manier waarop we werken en juist binnen een modern intranet biedt dat enorme kansen. In een inspirerende live demo van 45 minuten laten Alain de Wilde (Solution Specialist Debble – Modern Intranet) en Peter Usmany (Solution Specialist Workplace AI) je zien hoe AI naadloos verweven kan worden in je digitale werkomgeving.

Geen losse tools of ingewikkelde integraties, maar een slimme, contextbewuste assistent die werkt ín je intranet.

Een must-see voor iedereen die werkt met een intranet dat is gebouwd op Microsoft 365 en wil weten hoe AI het dagelijkse werk slimmer, sneller en eenvoudiger maakt.

Wat kun je verwachten?

  • AI op elke SharePoint-pagina
    Dankzij recente innovaties in Microsoft 365 is het nu mogelijk om met één klik een Copilot-assistent toe te voegen aan elke SharePoint-pagina. Geen code, geen gedoe – wél directe waarde: samenvattingen, contextuele antwoorden en slimme acties die medewerkers écht verder helpen.
  • Van standaard tot maatwerk: AI die meedenkt
    Naast de ingebouwde Copilot-functionaliteit tonen we hoe je met Copilot Studio AI-chatbots kunt bouwen die bijvoorbeeld vragen over HR of IT automatisch beantwoorden – inclusief integraties met systemen zoals Topdesk.
  • Slim én veilig: AI governance in de praktijk
    We gaan ook in op de cruciale randvoorwaarden: hoe borg je dat AI veilig, verantwoord en toekomstbestendig wordt ingezet? Denk aan heldere richtlijnen, governance-kaders en technologische waarborgen.

Voor wie is dit?
Voor iedereen die werkt met Microsoft 365 en wil begrijpen hoe AI structureel waarde toevoegt binnen de digitale werkplek. Of je nu in IT, communicatie, HR of business support werkt: deze sessie biedt inzichten en inspiratie waar je morgen al mee aan de slag kunt.

Veel organisaties twijfelen over SharePoint als intranet voor communicatie. Herkenbaar? Tijdens deze sessie laten we zien hoe Fresh Intranet deze twijfels wegneemt met praktische toepassingen en slimme functionaliteiten, zonder afscheid te nemen van SharePoint. We nemen je mee in praktijkvoorbeelden van 2 grote bouworganisaties. Ontdek hoe zij met AI (FreshMind) hun communicatie verbeteren, content beter beheren en medewerkers écht bereiken

De sessie wordt verzorgd door Iris van Trooijen en Peter de Graaf van I4-YOU, IT-services en consultancy.

Intranet, e-mail,  Teams, nieuwsbrieven, narrowcasting. Organisaties gebruiken een overvloed aan tools voor interne communicatie. De informatie is versnipperd en wordt vaak zonder helder plan de organisatie in geslingerd. Komt deze situatie je bekend voor? Bezoek dan de presentatie van Pascal Herreweghe, digital communication expert bij Involv intranet.

In deze presentatie legt hij uit hoe je de verschillende kanalen doelgericht en effectief inzet. “Wees je bewust van welk kanaal je waarvoor gebruikt. Ook heeft het geen zin om overal dezelfde content aan te bieden. Een medewerker achter een desktop kan langere teksten lezen op het intranet of in een nieuwsbrief, terwijl iemand op de werkvloer eerder behoefte heeft aan korte teksten in een app op de telefoon.”

Maar hoe pak je dat slim aan? Pascal pleit voor een aanpak waarbij je de content één keer creëert en vervolgens aanpast en personaliseert per kanaal  Zo wordt dezelfde boodschap relevant en effectief voor verschillende doelgroepen. Tijdens de presentatie krijg je praktische voorbeelden en inspirerende tips om een einde te maken aan de contentspaghetti binnen jouw organisatie.

15.20

Intranet Informatiemarkt

Je kunt contact leggen met de sponsors en met de sprekers uit de vorige twee breakout-rondes. Bezoek de stands, knoop een gesprek aan of bekijk de videopresentaties. Laagdrempelig en ongedwongen.

15.50

Slotsessies

Organisaties die een nieuw intranet willen, kunnen kiezen uit 3 smaken. De eerste mogelijkheid is een intranet op basis van SharePoint. Een variant hierop is een schil of add-on op SharePoint die onder andere zorgt voor meer gebruiksgemak. De tweede mogelijkheid is SaaS: een standaard sociaal intranet dat kant-en-klaar wordt geleverd. De derde mogelijkheid vraagt heel wat meer werk van de organisatie: een intranet dat je speciaal voor je eigen organisatie laat bouwen.

In dit panelgesprek komen professionals aan het woord die ervaring hebben met de 3 smaken. Ronald Kömmelt is applicatiebeheerder bij zorginstelling Ambiq. Hij legt uit wat zijn ervaring zijn met SharePoint. Daniel de Kruijf, contentspecialist bij de Universiteit Utrecht, vertelt over het platform dat zijn organisatie heeft laten bouwen. De spreker met een standaard intranet wordt later toegevoegd.

Werk je bij een organisatie die wil overstappen op een nieuw platform? Of ben je gewoon nieuwsgierig naar de overeenkomsten en verschillen tussen verschillende ‘smaken’ intranet? Dan is deze sessie voor jou interessant.

Intranet, nieuwsbrieven, Teams, WhatsApp, narrowcasting, Viva Engage en ga zo maar door. Zie jij soms ook door de bomen het bos niet meer? Ben je op zoek naar helderheid over welke kanalen waarvoor zijn? Dan is deze sessie iets voor jou. De sessie wordt verzorgd door zelfstandig consultant Samuel Driessen.  Hij gaat ook in de op de vragen: Waarom is deze strategie belangrijk en hoe bepaal je dit voor jouw organisatie? Daarnaast geeft hij  praktische voorbeelden.

Bij ons congres in april scoorde deze sessie zeer goed. Enkele opmerkingen van deelnemers in de enquête: ‘Samuel was voor mij de beste, goed verhaal’, ‘Erg leerzaam’, ‘Erg interessant, praktisch.’

 

16.15

Afsluiting door dagvoorzitter Alex van Schooten

16.25

Borrel, fris en hapjes

Speciale jubileumeditie: 10 jaar intranetsymposium

> Maak kans op een online expertsessie: thema in overleg.

> Verrassende en swingende opening.

> Leuke traktatie voor alle deelnemers

> Maak kans op een high tea voor jou en je collega's.

Wie kom je tegen bij het intranetsymposium?

Ruim 25 deelnemers hebben zich al aangemeld voor Hét Nationaal Intranetsymposium 2025  Ze zijn werkzaam bij onder andere de volgende organisaties. De lijst wordt binnenkort aangevuld.

  • gemeente Zoetermeer
  • Ayvens (autolease)
  • Veiligheidsregio Haaglanden
  • gemeente Geertruidenberg
  • gemeente Hof van Twente
  • Dialyse Centrum Groningen
  • ASN Bank N.V.
  • Politie
  • Kinderwoud Kinderopvang
  • Nationaal Archief
  • Ministerie Infrastructuur en Waterstaat
  • HelloNext (IT)
  • Nederlandse Vereniging tot Bescherming van Dieren
  • CARE Internet Services
  • De Passerel (zorg)
  • Van Lanschot Kempen (private banking)
  • Like-IT
  • Vonk (onderwijs)
  • Attendiz (onderwijs)
  • gemeente Barneveld
  • Arbo Uniue

“Inspirerende keynotes en breakouts”

Wat vonden de deelnemers van eerdere edities van het intranetsymposium?

Corine Tuller, contentmanager social intranet TAUW (advies en ingenieursbureau): “Ik heb inmiddels vijf keer deelgenomen en heb er keer op keer veel van opgestoken. Een mooie manier om een kijkje in de keuken van verschillende intranetten te nemen, ideeën op te doen en praktische handvatten te krijgen om direct mee aan de slag te gaan.”

Sophie de Vries, Haagse Hogeschool: “Dank voor de organisatie van dit symposium al die jaren. Mede door jou is het intranet een stuk beter op de kaart komen te staan bij veel organisaties.”

Mariëtte Pasteels, functioneel beheerder intranet Van Lanschot Kempen: “Ik ben al vaker bij een congres of symposium van De Walvis geweest en vond het steeds interessant en inspirerend. Altijd voldoende keus uit breakout-sessies. Laagdrempelige toegang tot de sprekers.”

Collin Meijer, KPN: “Wij vonden het gisteren super. Goed georganiseerd en boeiende sprekers. Wij hebben ook de juiste contacten kunnen leggen dus zijn erg tevreden!”

Wilke Fortuin, communicatiemedewerker, Radboud Universiteit: “Nogmaals de complimenten over het congres, ik kwam er erg enthousiast van terug.”

Jiska Wemmenhove, communicatieadviseur online media Rivas Zorggroep: “Wat een goed congres was het afgelopen dinsdag. De dag was goed geregeld. Wat ik vooral erg prettig vond, was de laagdrempeligheid. Je vragen kon je goed 1 op 1 stellen tijdens de breaks. En de workshops waren inhoudelijk relevant en inspirerend. Een mooie combinatie tussen geïnspireerd worden en direct zaken doen.”

Bart Meuffels, community manager Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat: “Het was weer een boeiende, interessante en leuke dag. Naast inspirerende keynotes en breakouts ook veel vakgenoten gesproken en bijgekletst over de laatste ontwikkelingen op het vlak van (sociale) intranetten. Doordat de organisatie van de dag in de vertrouwde handen van Alex en zijn team ligt weet je van tevoren dat het een geslaagde dag wordt.”

“Veel inspiratie opgedaan”

Hieronder enkele tweets van deelnemers over eerdere edities van het event.

Feedback op jouw intranet?

Als je dat wilt – dit is niet verplicht – kun je tijdens het onderdeel ‘Intranet Informatiemarkt’ het platform van je organisatie via je laptop aan deelnemers tonen. Da’s interessant voor hen en jij krijgt feedback van vakgenoten. Wil je liever terugkoppeling van een expert? Ook dat is mogelijk. Enkele experts die een presentatie verzorgen, geven deelnemers feedback over hun intranet. Belangstelling? Geef dat dan aan in het opmerkingenvak van het inschrijfformulier. Maximaal 3 deelnemers kunnen hier gebruik van maken. Vergeet niet een laptop of tablet mee te nemen om het intranet te tonen.

De Walvis organiseert dit event en meer

Hét Nationaal Intranetsymposium wordt georganiseerd door Communicatiebureau De Walvis.  De Walvis heeft al ruim veertig bijeenkomsten georganiseerd over intranet en andere tools voor interne communicatie. Voorbeelden zijn het Nationaal Congres Online Verbinding en het Nationaal Intranetsymposium dat 125 deelnemers trok in in 2023. Hier vind je een verslag van die bijeenkomst. De Walvis is onafhankelijk en niet gelieerd aan een softwareleverancier. Wil je op de hoogte blijven van deze en andere events? Meld je dan via een e-mail aan voor de mailinglist.

Locatie

De bijeenkomst vindt plaats in het Postillion Hotel & Convention Centre in Bunnik. Deze locatie is met de auto en ov makkelijk te bereiken. Het Postillion ligt aan de A12 in het hart van Nederland. Parkeren is gratis. Kom je met het openbaar vervoer? Station Bunnik ligt op 7 minuten van Utrecht CS. Vanaf het station in Bunnik is het 15 minuten lopen. Maar er staat ook een taxibusje voor je klaar. Dan ben je er in 5 minuten.

Pak snel je early bird ticket

De eerste 40 personen die zich aanmelden, profiteren van 80 euro korting. Je betaalt slechts 415 euro per persoon in plaats van 495 euro.
– Op dit moment zijn er nog ruim 12 early bird tickets.
– Na je aanmelding ontvang je een mail met daarin het bedrag van je ticket. Dit geldt ook voor deelnemers met een kortingscode.
– Je weet dus exact wat de kosten zijn. 

Aantrekkelijke staffelkorting 

Meld je je met meerdere personen aan? Dan profiteer je daarnaast van aantrekkelijke staffelkorting.
– 2 of 3 personen betalen per persoon nu slechts 355 euro
– Meer dan 3 personen betalen per persoon nu slechts 325 euro.

Alle bedragen zijn ex. btw.
We geven je contactgegevens niet door aan sponsors of andere partijen. Deze organisaties gaan je dus niet ongevraagd mailen of bellen.

Aanmelden »

Sponsors intranetsymposium 2025