De info hieronder gaat grotendeels over het event in 2024. De volgende editie is op 8 april 2025.
Organisaties gebruiken steeds meer digitale middelen voor interne communicatie. Naast het intranet is er bijvoorbeeld WhatsApp en zijn er tools van Microsoft zoals Teams, Outlook en Viva Engage. Welke middelen kun je het beste waarvoor inzetten? Hoe bereik je medewerkers en zorg je voor verbinding? Dat hoor je bij het Nationaal Congres Online verbinding op 8 april 2025.
De eerste zes sprekers en thema’s voor het event in 2025 zijn al bekend:
+ Consultant Erik Krois van Mixit: workshop AI en interne communicatie
+ Inspirerende praktijkcases: hoe gaan organisaties om met het oerwoud aan tools voor interne communicatie?
+ Consultant Samuel Driessen van Evolve: Kanaalstrategie: welke interne online tools zet je waarvoor in?
+ Consultant Doreen Borneman: workshop adoptie van een intranet of digitale werkplek
+ Panel met praktijkdeskundigen: Hoe bereik je medewerkers op de werkvloer met digitale tools?
+ Consultant Christiaan Lustig: Het intranet is geen communicatiemiddel
Sprekers gaan in op de dagelijkse praktijk anno 2024.
In de praktijkcases vertellen organisaties niet alleen wat goed gaat maar ook wat beter kan.
Veel ruimte om kennis te delen met vakgenoten van andere organisaties
Aan bod komen Microsoft 365, sociaal intranet en andere tools voor online samenwerken.
Naderhand word je dus niet ongevraagd gebeld of gemaild door sponsors etc.
Tijdens verschillende interactieve sessies kun je al je vragen en opmerkingen kwijt.
Professionals van o.a. Communicatie, HR en IT die willen weten hoe ze hun collega’s kunnen ondersteunen in het gebruik van online middelen voor samenwerking. Denk daarbij aan bijvoorbeeld aan een sociaal intranet of de tools van Microsoft zoals Teams.
Klik op de foto voor meer info
organisator en dagvoorzitter >>
Met zijn bedrijf Communicatiebureau De Walvis organiseert Alex events op gebied van intranet en andere vormen van online verbinding. Dit bedrijf is zelfstandig en dus niet gelieerd aan een softwareleverancier. Sinds 2013 heeft Alex al meer dan 30 (!) bijeenkomsten georganiseerd. Een voorbeeld is Hét Nationaal Intranetsymposium, dat elk jaar in november plaatsvindt.
algemeen directeur Mixit >>
Mixit is een digital workplace bureau. Het motto: ‘iedereen verdient een altijd passende digitale werkplek’. Het bureau zorgt ervoor dat mensen makkelijk met hun digitale omgeving kunnen werken zodat zij én hun organisatie er beter van worden. Mixit adviseert, ontwerpt en begeleidt de verandering die hierbij komt kijken. Klanten zijn o.a. de Volksbank, gemeente Amsterdam, Vebego en Rivas Zorggroep.
consultant Mixit >>
Mixit is een digital workplace bureau. Het motto: ‘iedereen verdient een altijd passende digitale werkplek’. Het bureau zorgt ervoor dat mensen makkelijk met hun digitale omgeving kunnen werken zodat zij én hun organisatie er beter van worden. Mixit adviseert, ontwerpt en begeleidt de verandering die hierbij komt kijken. Klanten zijn o.a. de Volksbank, gemeente Amsterdam, Vebego en Rivas Zorggroep.
directeur adviesbureau Evolve >>
Evolve is gespecialiseerd in het verbinden van medewerkers via interne sociale media en doet dat al 6 jaar voor ruim 100 opdrachtgevers. Peter voerde projecten uit voor o.a. het ministerie van Economische Zaken, de provincie Overijssel, gemeente Rotterdam, BAM, KPN, TNO, SNS REAAL, Philips en Ziggo. Daarnaast geeft hij regelmatig inspiratiesessies voor senior management en directie.
medeoprichter adviesbureau OrangeTrail >>
OrangeTrail begeleidt bedrijven bij de inzet van sociaal intranet en andere tools. Klanten zijn toonaangevende bedrijven zoals Booking.com, Nestlé, Heineken, Bol.com, Ahold en ING. Jaap Linssen, directeur van OrangeTrail, heeft ruime ervaring als spreker in binnen- en buitenland. Hij is gespecialiseerd in adoptie van interne sociale media zoals sociaal intranet en helpt organisaties om deze middelen productief in te zetten.
onafhankelijk strateeg digitale werkomgeving >>
Het is Christiaans missie om werken in een ander Licht te stellen. Hij ondersteunt organisaties rond digital employee experience, de digitale werkomgeving en hybride werken. Hij werkt voor opdrachtgevers als Actium, Alliander, Espria, Jessa Ziekenhuis, RIVM en gemeente Rotterdam. Christiaan is medeoprichter van consultancybureau TheDayShift.
medeoprichter bureau TheDayShift >>
Het is Richards missie om het beste in mensen naar boven te halen. Hij helpt teams om effectief en efficiënt samen te werken en welzijn en resultaat hand in hand te laten gaan. Hij werkt voor opdrachtgevers als Philadelphia, Provincie Fryslân, NZa, Actium en Alliander.
zelfstandig projectmanager >>
Ruim 20 jaar ervaring als projectmanager (digitale werkplekken / sociaal intranetten / adoptie etc.). Projecten die spelen op het snijvlak van IT, mens en organisatie. 2 werelden waarin ik me makkelijk beweeg en die ik met elkaar weet te verbinden. Met veel oog voor het adoptieproces. Dat leidt tot een beter resultaat én betere digitale ervaring.
consultant adviesbureau work21 >>
work21 begeleidt organisaties wendbaar te worden in een digitale tijd. We adviseren organisaties op het snijvlak van mens, organisatie en technologie, waarbij de mens altijd centraal staat. Voorbeelden van klanten: TenneT, UMC Utrecht, TU Delft en gemeente Leiden.
consultant adviesbureau work21 >>
work21 begeleidt organisaties wendbaar te worden in een digitale tijd. We adviseren organisaties op het snijvlak van mens, organisatie en technologie, waarbij de mens altijd centraal staat. Voorbeelden van klanten: TenneT, UMC Utrecht, TU Delft en gemeente Leiden.
directeur adviesbureau Adoptics >>
Doreen is adviseur en trainer met een focus op interne communicatie en digitaal samenwerken. Met haar ruime ervaring op het gebied van interne communicatie bij veranderingen - o.a. bij Rijn IJssel, een onderwijsinstelling die in 2018 de Intra.NET Reloaded Berlin Award won - ondersteunt ze vanuit Adoptics organisaties om te komen tot een communicatie- en samenwerkportal waar medewerkers blij van worden.
directeur Winkwaves >>
Winkwaves maakt Harmonics: het flexibel meegroeiende communicatieplatform voor sociaal intranet, kenniscommunities en als strategisch instrument voor organisatieontwikkeling. Het motto: it's more than a tool, it's a mindset. Daarom maakt Winkwaves veel werk van een goede begeleidingsaanpak om meer mensen meer mee te laten doen. Dit doen zij in cocreatie met klanten. Sinds 2006.
relatiemanager a&m impact >>
a&m impact maakt impact op digitale communicatie in de zorg met sociaal intranet, websites en portalen. Dit doen we voor bijvoorbeeld ouderenzorg, gehandicaptenzorg, jeugdzorg en GGZ, maar ook ziekenhuizen en huisartsenposten. Er maken inmiddels 200 (!) zorgorganisaties en meer dan 265.000 users in Nederland gebruik van onze digitale communicatiemiddelen.
Interne communicatie manager ARAG >>
Esmée heeft ruime ervaring met social intranet en de digitale werkplek bij verschillende organisaties. Sinds 2022 werkt ze bij ARAG Nederland. Deze rechtsbijstandsverzekeraar telt 850 medewerkers en maakt onderdeel uit van de ARAG Groep. Dit is een van oorsprong Duits familiebedrijf dat actief is in 19 landen.
community management Min. van Justitie >>
Lesley heeft veel ervaring op gebied van digitale tools zoals intranet. Zij heeft meerdere platformen ontwikkeld en doorontwikkeld. Onder andere bij de overheid, in de ouderenzorg en in de gezondheidszorg. Op dit moment is ze verantwoordelijk voor de dooronwikkeling van de interne community bij het Ministerie van Justitie en Veiligheid.
data analyst Swink >>
Het digitale bureau Swink levert diensten op gebied van digitale toegankelijkheid aan organisaties in de publieke sector en gezondheidszorg. Het werk wordt uitgevoerd door buitengewone medewerkers; zij hebben bijna allemaal en vorm van autisme. Hun autisme wordt gezien als een kwaliteit die matcht met de dienstverlening.
digicoach zorginstelling Cello >>
Cello ondersteunt mensen met een verstandelijke beperking. De organisatie telt zo’n 2500 medewerkers en 2500 cliënten. Cello heeft tientallen vestigingen in de regio Den Bosch. Van ambulante zorgverlening tot dagbesteding en woonhuizen
digicoach zorginstelling Cello >>
Cello ondersteunt mensen met een verstandelijke beperking. De organisatie telt zo’n 2500 medewerkers en 2500 cliënten. Cello heeft tientallen vestigingen in de regio Den Bosch. Van ambulante zorgverlening tot dagbesteding en woonhuizen
intranet strategist Iris Intranet >>
Iris Intranet is met meer dan 200.000 gebruikers een van de marktleiders in Nederland en België. Iris Intranet staat voor de interne communicatie en samenwerking: de fundering voor de optimale digitale werkplek. Ook met Microsoft365 of Google Workspace. Zo werken we samen aan betere resultaten voor je organisatie én voor je collega’s. Iris Intranet werkt vanzelfsprekend!
internal community manager Eneco >>
Eneco is een internationaal energiebedrijf dat zich inzet voor het versnellen van de energietransitie. Het bedrijf heeft de ambitie om in 2035 klimaatneutraal te zijn.
Er werken zo’n 3500 medewerkers.
analyst Eneco >>
Eneco is een internationaal energiebedrijf dat zich inzet voor het versnellen van de energietransitie. Het bedrijf heeft de ambitie om in 2035 klimaatneutraal te zijn.
Er werken zo’n 3500 medewerkers.
communitymanager HVO Querido >>
HVO-Querido ondersteunt kwetsbare mensen in stadsregio Amsterdam zodat ze weer deel kunnen nemen aan de maatschappij. De zorgorganisatie telt zo’n 1650 medewerkers op 65 locaties. Kennis delen en ontwikkelen staat centraal op het sociaal intranet van HVO-Querido.
informatiebeerder gemeente Veenendaal >>
De gemeente Veenendaal in de provincie Utrecht telt bijna 70.000 inwoners.
Product Owner HUTS >>
Als Product Owner HUTS ben ik verantwoordelijk voor de (door)ontwikkeling van de gebruikers interactieomgeving van de HAN. Hier vallen o.a. de website en het intranet van de Hogeschool Arnhem en Nijmegen onder.
8.45
Ontvangst en registratie
9.20
Welkom door dagvoorzitter Alex van Schooten
9.35
Keynote presentatie
Tools voor online samenwerken: wat zijn de laatste trends? En hoe werk je het beste met dit gereedschap? >>
Consultant Christiaan Lustig van TheDayShift legt uit wat de laatste ontwikkelingen zijn bij tools voor online samenwerken zoals Teams en het (sociaal) intranet. Hij kijkt hierbij verder dan alleen het gereedschap van de digitale werkplek en geeft ook aan hoe je kritisch kunt kijken naar het werk dat in jouw organisatie gedaan wordt en hoe online tools daar het beste bij gebruikt kunnen worden.
Dat doet Christiaan aan de hand van generieke werkprocessen die in de meeste organisaties voorkomen, ongeacht of dat in zorg, onderwijs, non-profit of overheid is. Vervolgens legt hij uit hoe intranet en de verschillende applicaties binnen de Microsoft 365-suite hierbij kunnen helpen. Zodat je als communicatie-, HR- of IT-professional jouw collega’s nog beter kunt adviseren en ondersteunen.
10.10
Breakout-ronde
De interne influencers van energiebedrijf Eneco vormen samen een krachtige community >>
Hoe betrek je medewerkers bij je organisatiedoelen? Hoe kun je medewerkers binden en boeien aan je organisatie? Christian Dietzel, internal commununity manager bij Eneco: “Wij hebben via een bottom-up aanpak onze informele leiders, die wij ‘influencers’ noemen, in kaart gebracht. Zij spelen een belangrijke rol als rolmodel om van onderaf versnelling aan te brengen in het realiseren van onze strategie. Op dit moment zijn er ongeveer 110 actief als influencer.”
Eneco is een internationaal energiebedrijf dat zich inzet voor het versnellen van de energietransitie. De ambitie is om in 2035 klimaatneutraal te zijn. De 3500 medewerkers krijgen binnen Eneco de kans om als rolmodel verandering in de organisatie voor elkaar te krijgen. Wat zorgt voor een sterke verbinding met elkaar en de organisatie. Christian: “Wat goed werkt aan deze aanpak is, dat collega’s positief verrast zijn dat ze ineens ‘gezien’ worden, en het levert hele waardevolle nieuwe connecties op.”
Wat maakt dit project zo bijzonder? Christian: “Uniek aan dit traject is, dat deze groep volledig bottom-up tot stand is gekomen. Hierdoor heb je niet de usual suspects bij elkaar, maar echt de informele leiders die door collega’s zijn aangewezen. Dat levert een hele diverse groep op, maar de verbindende factor is het gedeelde engagement. Dit zien we in het medewerkersonderzoek terug.”
Christian geeft de presentatie samen met Cecile van de Stadt. Zij is een van de influencers
Workshop: Online (samen)werken: Hoe houd je grip op je doelen, planning, agenda en takenlijst?
>>
In ons werk worden we vaak geleefd. De waan van de dag bepaalt wat we doen. We beantwoorden vragen van collega’s of klanten, en komen maar mondjesmaat toe aan wat we zelf willen (en moeten) doen. Hoe doorbreek je dat? De consultants Christiaan Lustig en Richard Wiegers van TheDayShift gaan tijdens deze workshop in op het maken van praktische werkafspraken, met jezelf en met collega’s, om effectiever en efficiënter (samen) te werken. Zo krijg je meer grip op je planning op basis van je eigen doelen, en kun je daarvoor onder meer je agenda en je takenlijst gebruikt zoals ze bedoeld zijn.
Tijdens deze interactieve sessies zet je de eerste stappen met het invullen van een ‘persoonlijke gebruiksaanwijzing’. Als je met een of meer collega’s bent, kun je ook met een ‘teamovereenkomst’ een begin maken. Zo heb je meteen concrete handvatten om de volgende werkdag toe te passen.
Er is nog een andere sessie van Christiaan en Richard, over grip op je inkomende en uitgaande berichtenstroom via e-mail, kanalen en appjes. Beide sessies sluiten op elkaar aan, maar je kunt ze ook zelfstandig volgen.
Inspiratiesessie: Zo krijg je je collega’s mee bij een digitale verandering zoals een nieuw intranet >>
Lesley van der Klauw heeft ruim twaalf jaar ervaring als communicatieadviseur bij verschillende organisaties. Van het Ministerie van Justitie en Veiligheid tot het HagaZiekenhuis. Door haar enthousiasmerende aanpak weet ze telkens haar collega’s mee te krijgen bij de invoering van een intranet of andere digitale verandering.
Tijdens deze presentatie vertelt ze over haar werkwijze aan de hand van praktijkvoorbeelden. Het belangrijkste advies van Lesley: zoek de ‘haakjes’ van je doekgroep. “Ik bedenk altijd wie ik voor me heb. Of het nu een manager is of een medewerker van de werkvloer. Het draait steeds om de vraag: what’s in it for me?”
Medewerkers willen vooral hun werk goed doen, zegt Lesley. “Ik ga daarom met ze in gesprek en vraag hoe dit digitale product ondersteuning biedt in het werk.” De insteek bij managers is heel anders. “Zij krijgen bij een verandering van hun medewerkers altijd gezeur te horen. Daarom moet je aan managers duidelijk maken wat het nut is voor de organisatie of voor de afdeling.”
Maakt Lesley ook gebruik van ambassadeurs? Ze spreekt liever van ‘fans’. “Het komt vaak voor dat mensen bij me komen die problemen hebben met software. Als ik ze hulp kan bieden, dan zijn ze daarna fan voor het leven. Daarom is mijn advies: Wees er voor de mensen die hulp nodig hebben, geef complimenten als ze bijvoorbeeld een groep op het intranet hebben gestart. Deze mensen zullen jou daarna uit zichzelf meehelpen bij de invoering van een intranet of andere digitale tool.”
Digicoaches bij zorginstelling Cello: zo maak je medewerkers digivaardig >>
Online tools zouden het werk moeten vereenvoudigen, maar veel zorgmedewerkers kunnen er slecht mee uit de voeten. Volgens onderzoek is ongeveer de helft van de medewerkers onvoldoende digitaal vaardig. Robbert Slakhorst, digicoach bij Cello: “Mensen worden overspoeld door updates van apps en zorgprogramma’s. Ook kunnen medewerkers informatie niet altijd vinden op het intranet. Een voorbeeld zijn handleidingen. Daarvan staan er tientallen op het platform. Omdat we veel communicatiekanalen hebben, is het sowieso lastig voor mensen om de juiste informatie te vinden.”
Is er dan geen helpdesk waar mensen naartoe kunnen bellen? Robbert: “We hebben wel 16 helpdesks voor allerlei applicaties. Maar mensen weten niet waar ze moeten zijn. En een helpdesk heeft ook niet het antwoord op elke vraag”
Gelukkig kunnen medewerkers van Cello met problemen ook terecht bij digicoaches Linda van Esch en Robbert Slakhorst. Door middel van individuele afspraken, teamafspraken en de inzet van de escaperoom maken ze medewerkers digivaardig. Robbert: “Wij coachen medewerkers door tips en tools te bieden, samen te oefenen en huiswerk mee te geven. Want het is leren door te doen. Medewerkers gaan vaak met een glimlach de deur uit. Want er is veel schaamte. Mensen hebben het idee dat ze dom zijn als ze niet goed uit de voeten kunnen met alle digitale tools.”
10.55
Korte pauze
11.10
Breakout-ronde: turbosessies van 30 minuten
Interactieve sessie: Hoe kan AI jou ondersteunen bij de interne communicatie? (Om 15.45 wordt de sessie opnieuw aangeboden) >>
Op zoek naar praktische tips hoe je AI in de interne communicatie kunt toepassen? Dan is deze interactieve sessie iets voor jou. Peter Haan, directeur van adviesbureau Evolve, geeft tips en voorbeelden. Zo vertelt hij welke tools je het beste kunt gebruiken en wat de richtlijnen zijn voor het gebruik. Ook kun je al je vragen over dit onderwerp aan Peter voorleggen.
Adviesbureau Evolve doet in samenwerking met de Vrije Universiteit Amsterdam onderzoek naar AI. Bij de sessie hoor je dan ook de laatste inzichten over dit onderwerp. Peter gaf al vaak presentaties bij bijeenkomsten van de Walvis. Hij scoort vrijwel altijd zeer goed in de deelnemersenquête. Enkele opmerkingen over zijn bijdrage aan Congres Online Verbinding vorig jaar: ‘Wat een gast, leuk en leerzaam’, ‘helder, goed met onderzoek erbij’, ‘meeslepend en interessant’, ‘interactief en leuk, ‘super interessant’.
Adoptie van nieuwe online tools zoals een intranet of portal (voor deelnemers die aan het begin van het traject staan)>>
Hoe pak je de adoptie van nieuwe online tools aan? Dat hoor je in deze sessie van Doreen Borneman, eigenaar van adviesbureau Adoptics. Ze geeft in deze sessie uitleg over haar aanpak bij de adoptie van een portaal bij een zorginstelling. Daarbij maakt ze de vertaalslag naar een methodiek die je ook in jouw organisatie kunt toepassen. Je ontvangt materiaal dat z’n waarde bewezen heeft en dat je direct in jouw organisatie kunt toepassen.
Doreen heeft al vaak bijdragen geleverd aan bijeenkomsten van De Walvis. Volgens de deelnemers in de enquête hoort ze steevast bij de vijf beste sprekers. Doreen gaf deze sessie al eens bij het intranetsymposium in 2023. Opmerkingen van deelnemers waren onder andere: ‘Zeer goed’, ‘Handig’, ‘Leuke case / voorbeeld’.
Deze sessie richt zich op deelnemers die aan het begin van het traject staan. Werk je met een intranet dat al een paar jaar live is? Volg dan de andere sessie die Doreen Borneman vandaag aanbiedt.
Hoe bevorder je dat afdelingen zoals Communicatie, ICT en HR beter samenwerken zodat de medewerker écht op de eerste plaats komt? >>
Of het nu gaat om het intranet, de digitale werkplek of een app voor onboarding, meerdere stafafdelingen zijn erbij betrokken. Denk aan Communicatie, IT, HRM en Facilitaire dienstverlening. In het ideale geval werken deze stakeholders samen en zorgen met elkaar voor een optimale medewerkerservaring. Of zoals je tegenwoordig zegt: employee experience.
Maar helaas gaat het samenwerken vaak stroef en moeizaam.
In deze sessie legt Arjan Nataraj. algemeen directeur van adviesbureau Mixit, uit hoe je de samenwerking tussen afdelingen bevordert zodat de medewerker echt op de eerste plaats komt.
Minder (online) vergaderen? Zo krijg je dat voor elkaar >>
Tijdens ons werk besteden we een hoop tijd aan vergaderingen: online of op locatie. Veel van die overleggen kunnen we missen als kiespijn. Dat komt omdat we het tijdens vergaderingen vooral hebben over wat we gedaan hebben en wat we gaan doen.
Deze zaken kunnen ook ervoor of erna afgehandeld worden. Dat noemen we a-synchroon werken. Het betekent dat je tijdens je werk vastlegt waar je mee bezig bent en dit direct deelt met anderen. Dat kan via Teams, andere online kanalen of e-mail.
In deze sessie legt Jaap Linssen van adviesbureau OrangeTrail uit hoe jij kunt profiteren van deze aanpak. Hij geeft voorbeelden uit de praktijk van bijvoorbeeld Heineken, Philips en ABB (digitale technologie). Ook legt hij uit hoe hij zelf asynchroon werken toepast.
11.40
Korte pauze
11.55
Breakout-ronde
Zo maak je relevante content voor je intranet: voor communicatieprofessionals met minimaal twee jaar ervaring >>
Interne digitale platformen zoals intranet worden vaak gevuld met content op basis van het aanbod vanuit de organisatie. Is er een nieuw intern project opgeleverd? Dan verschijnt een feestelijk bericht op de homepage van het intranet. Leuk voor het betreffende team, maar is zo’n bericht relevant voor de rest van de organisatie? Draagt het bij aan waar je als organisatie naartoe wilt? Waarschijnlijk niet.
In deze sessie vertelt Peter Haan, directeur van adviesbureau Evolve, hoe je relevante content produceert. Hij legt uit hoe je content maakt die aansluit bij de strategie van de organisatie. Ook geeft hij aan hoe je structuur aanbrengt in de contentproductie. De sessie richt zich op communicatieprofessionals die minimaal twee jaar ervaring hebben met een intranet of ander intern platform.
Hybride werken anno 2024: hoe zorg je voor verbinding op afstand? >>
Hoe bevorder je verbondenheid als collega’s een deel van de week thuis werken? Dat is de centrale vraag in deze workshop die wordt geleid door Fay Looman en Esther Slotema. Beiden zijn consultant bij organisatieadviesbureau work21. Omdat verbinding een abstract begrip is, maken Fay en Esther het eerst concreet. Wat verstaan we onder verbondenheid? Hoe vertaalt dit zich naar jouw organisatie?
Vervolgens geven Fay en Esther praktische tips over hoe je kleine, concrete opdrachten kunt uitvoeren in het dagelijks werk om verbondenheid te stimuleren. Daarna maak je zelf opdrachten die aansluiten bij jouw organisatie. Zo krijg je praktische hulpmiddelen in handen die je kunt inzetten om de verbinding tussen collega’s in jouw organisatie handen en voeten te geven.
Breng de digitale werkdag van een werknemer in beeld en help zo mee om online knelpunten op te lossen >>
Organisaties hebben de laatste jaren allerlei online tools over hun personeel uitgestort. Dat levert regelmatig knelpunten op. De oplossing voor de problemen wordt vaak gezocht in een technologiegerichte en generieke aanpak. Dat is een werkwijze die de tool als uitgangpunt heeft en geldt voor alle medewerkers.
In deze workshop leer je een aanpak waarbij niet de techniek, maar de medewerker het uitgangspunt is. De methode heet journey mapping. Dit betekent dat je in kaart brengt hoe een werkdag van een fictieve medewerker eruit ziet. Bij deze fictieve persoon, ofwel persona, beschrijf je wat goed gaat en waar ze tegenaan loopt bij online tools. Bijvoorbeeld bij het inloggen in it-systemen of het opslaan van documenten in de cloud.
Je gaat in deze sessie zelf aan de slag en oefent met het maken van een journey map. Ook leer je welke concrete handvaten deze aanpak oplevert om knelpunten bij digitale middelen aan te pakken. Zo zorgt journey mapping uiteindelijk voor meer tevreden medewerkers. De workshop wordt verzorgd door Segourney Muntslag en Noraly Bovenmars; beiden zijn consultant bij adviesbureau Mixit.
De workshop sluit aan bij de keynote presentatie die Arjan Nataraj, directeur van Mixit vorig jaar bij dit congres gaf. Deelnemers reageerden daar in de enquête zeer positief op. Het woord ‘herkenbaar’ kwam in de formulieren vaak voor.
Online (samen)werken: Zo voorkom je dat je werkdag bepaald wordt door alle berichten die binnenkomen via mail, chat en Teams >>
Tientallen inkomende berichten per dag is voor de meesten van ons niets. We ontvangen ze in Outlook, via chat, en als posts in Teams-kanalen. Om nog maar te zwijgen van WhatsApp en notificaties uit allerlei systemen. Hoe ga je hiermee om? De consultants Christiaan Lustig en Richard Wiegers van TheDayShift nemen je mee tijdens deze interactieve workshop. Dat doen ze aan de hand van praktische werkafspraken, met jezelf en met collega’s, om (samen) effectiever en efficiënter te werken. Zo krijg je meer grip op je inkomende en uitgaande berichtenstroom via e-mail, chat, Teams-kanalen en intranetgroepen.
Tijdens deze interactieve sessies zet je de eerste stappen met het invullen van een ‘persoonlijke gebruiksaanwijzing’. En als je met een of meer collega’s bent, kun je ook met een ‘teamovereenkomst’ een begin maken. Zo heb je meteen concrete handvaten om de volgende werkdag toe te passen.
Er is ook een andere sessie, over grip op je planning met onder meer je agenda en je takenlijst. Beide sessies sluiten op elkaar aan, maar je kunt ze ook zelfstandig volgen.
Adoptie van een intranet: voor deelnemers die minimaal twee jaar met een platform werken (er is ook een sessie voor mensen die aan het begin staan) >>
Gaat een nieuw intranet live dan is er vaak veel geld en tijd om medewerkers enthousiast te maken voor het platform. Na de livegang is de situatie helaas vaak anders. Communicatieprofessionals hebben nauwelijks tijd om ervoor te zorgen dat het intranet inspeelt op de behoefte van de medewerkers. Gevolg: het gebruik neemt af.
Hoe pak je adoptie aan van een intranet dat al enige tijd draait? Dat hoor je in deze sessie die wordt geleid door Doreen Borneman, eigenaar van adviesbureau Adoptics. Je krijgt tips die je op een eenvoudige manier kunt toepassen en die niet veel tijd kosten.
Deze sessie richt zich op deelnemers die al een paar jaar met een intranet werken. Sta je aan het begin van het adoptietraject? Volg dan de andere sessie die Doreen vandaag aanbiedt.
12.35
Netwerklunch
13.10
Breakout-ronde
Workshop: zo gebruik je statistieken om een verbeterslag met je intranet te maken >>
Meten is weten. In deze sessie leer je hoe je statistieken kunt inzetten om een volgende stap met je intranet te zetten. Daarbij kijken we eerst naar de doelstellingen van je organisatie en je platform. Vervolgens legt Matthijs Geerlings, SEO expert van internetbureau Swink, uit hoe je kunt meten of deze doelen daadwerkelijk behaald worden. Hij geeft aan welke data hierbij wél en niet relevant zijn. Zo blijken bezoekersaantallen minder belangrijk dan veel mensen denken. Tijdens deze workshop word je echt aan het werk gezet. Aan het eind van de sessie heb je de eerste aanzet voor een document dat jou kan helpen bij de doorontwikkeling van je platform.
5 inspirerende praktijkvoorbeelden: hoe een sociaal intranet bijdraagt aan online verbinding >>
Hoe stimuleer je medewerkers om mee te doen op sociaal intranet? René Jansen, directeur van sponsor Winkwaves, helpt je tijdens deze sessie op weg. Aan de hand van 5 inspirerende praktijkvoorbeelden ontdek je hoe een sociaal intranet ondersteunt bij de online verbinding van medewerkers.
Na de sessie heb jij de benodigde inspiratie opgedaan om meer mensen meer mee te laten doen op jullie eigen online platform. Van de inrichting van een homepagina die een goede start van de werkdag ondersteunt. Ter inspiratie voor zowel formele als informele content die medewerkers met elkaar en met de organisatie verbindt.
13.55
Breakout-ronde
Zo helpt het intranet mee om de 8 belangrijkste uitdagingen in de zorg op te lossen >>
De zorg kampt met grote uitdagingen. Voorbeelden zijn de arbeidsmarktkrapte, het herverdelen van zorgtaken en de samenwerking tussen zorgorganisaties, maar ook de komst van AI en cliëntcommunicatie. In deze sessie legt Pieter Lohuis 8 uitdagingen aan jou voor waarbij het intranet een rol kan spelen. Aan jou de keuze. Jij bepaalt welke van deze onderwerpen aan bod komen. Onderstaand een greep uit de uitdagingen.
“Het vinden en behouden van personeel is moeilijker geworden”, zegt Pieter, relatiemanager bij sponsor a&m impact. “Het is daarom van belang om nieuwe medewerkers vanaf het moment van tekenen direct bij de organisatie te betrekken. Het intranet kan daarbij een grote rol spelen. Je kunt mensen via het platform een video over de organisatie tonen, kennismaken met nieuwe collega’s en alvast inzicht geven in zorgprotocollen.”
Door de personeelskrapte wordt ook de rol van vrijwilligers en mantelzorgers groter. Hoe zorg je ervoor dat deze groepen de juiste informatie ontvangen en betrokken worden bij de organisatie? Ook hier kan het intranet een rol spelen. Je kunt een deel van het platform voor deze groepen openstellen of een of een volledig nieuw portaal starten.”
Een andere ontwikkeling is dat zorgorganisaties meer gaan samenwerken. Pieter: ‘Om een regionale samenwerking goed te kunnen ondersteunen, kan een organisatie overstijgend intranet of ontmoetingsplaats dé plek zijn voor het uitwisselen van kennis en ervaring – en dat zonder extra inloggegevens!”
Zo zorg je ervoor dat het intranet relevant blijft voor de doelgroep >>
Intranetten die al een paar jaar draaien, bevatten vaak verouderde informatie. Ook is bij veel content niet duidelijk wie de doelgroep is. Je kunt dit voorkomen door je intranet van begin af aan in te richten met oog op de toekomst. “Groeien door snoeien”, is dan ook het credo van Arthur Turksma, intranet strategist bij sponsor Iris Intranet.
Het begint met het maken van goede afspraken over het eigenaarschap van de content. Bij het intranet van verschillende leveranciers is dit automatisch in te stellen. De eigenaar krijgt dan op een gegeven moment automatisch een bericht met de vraag of de content nog actueel is. Arthur geeft een voorbeeld: “Als de organisatie een nieuwe verlofregeling heeft, dan kun je de oude tekst op het intranet aanpassen. Of je vervangt een oude tekst door een nieuwe. Daarnaast moet er waarschijnlijk een nieuwsartikel worden geplaatst. Het oude nieuwsbericht moet dan worden verwijderd.”
Dit sluit aan bij een volgende tip van Arthur: probeer informatieoverload te voorkomen. “Zorg ervoor dat het bericht bij de juiste collega komt. Bij verschillende platformen kun je instellen wie de doelgroep is. Zo voorkom je dat mensen overstelpt worden met informatie die niet voor hen interessant is.”
Hoe het intranet van rechtsbijstandsverzekeraar ARAG bijdraagt aan verbinding en betrokkenheid >>
ARAG heeft al 5 jaar een sociaal intranet. Een periode waarin volgens interne communicatiemanager Esmée Burger-Coors veel lessen zijn geleerd en het intranet inmiddels zijn toegevoegde waarde heeft bewezen. “Het platform is het belangrijkste communicatiemiddel bij ARAG. Er wordt niet meer gemaild naar iedereen en ook de tijdlijn en de groepen worden goed gebruikt. Daarnaast heeft de directie zich aan het intranet gecommitteerd.”
Met het intranet weet de afdeling Corporate Communicatie het interne afdelingsdoel te behalen: bijdragen aan geïnformeerde en betrokken medewerkers. Twee meetbare subdoelen hangen daarmee samen. Het eerste doel is dat medewerkers en leidinggevenden op de hoogte zijn van de strategie. Tweede doel is verbinding tussen collega’s, afdelingen en directie en werkvloer.
“Collega’s voelen zich verbonden met elkaar”, aldus Esmée, “maar weten ook waar andere afdelingen voor staan en mee bezig zijn. Als collega’s de strategie van een organisatie kennen en weten waar het bedrijf naartoe wil dan draag je bij aan meer binding en betrokkenheid.”
Esmée legt in deze presentatie uit hoe je op een gestructureerde, inspirerende en ludieke wijze collega’s meeneemt in de strategie van de organisatie. Ze zal dat ook onderbouwen met cijfers uit analytics en onderzoek.
14.40
Informatiemarkt
Een kijkje in de keuken bij het intranet of de digitale werkplek van verschillende organisaties >>
De sprekers die in de twee breakout-rondes hiervoor een presentatie gaven over hun intranet of digitale werkplek laten live of via screenshots hun platform zien. Ze doen dit bij de stands van de leveranciers die het event sponsoren. Je kunt ook alle vragen kwijt bij deze sprekers en de leveranciers.
15.45
Slotsessies
Panelgesprek: Hoe bereik je medewerkers op de werkvloer met het intranet of andere online tools? >>
Of het nu gaat om verpleegkundigen, medewerkers in de buitendienst of monteurs, medewerkers op de werkvloer zijn vaak moeilijk te bereiken met een intranet of digitale werkplek. Is dat een probleem? Moet dat anders? En zo ja, hoe krijg je dat voor elkaar? Dat hoor je in deze sessie. Het panel wordt geleid door Ans Roest. Panelleden zijn Ellie Veltien van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, en Ellis van den Brand van zorginstelling HVO Querido.
Interactieve sessie: Hoe kan AI jou ondersteunen bij de interne communicatie? (Om 11.10 werd deze sessie ook al aangeboden.) >>
Op zoek naar praktische tips hoe je AI in interne communicatie kunt toepassen? Dan is deze interactieve sessie iets voor jou. Peter Haan, directeur van adviesbureau Evolve, geeft tips en voorbeelden. Hij vertelt bijvoorbeeld welke tools je het beste kunt gebruiken en welke richtlijnen er zijn voor het gebruik. Ook kun je al je vragen over dit onderwerp aan Peter voorleggen.
Adviesbureau Evolve doet in samenwerking met de Vrije Universiteit Amsterdam onderzoek naar AI. Bij de sessie hoor je dan ook de laatste inzichten over dit onderwerp. Peter gaf al vaak presentaties bij bijeenkomsten van de Walvis. Hij scoort vrijwel altijd zeer goed in de deelnemersenquête. Enkele opmerkingen over zijn bijdrage aan Congres Online Verbinding vorig jaar: ‘Wat een gast, leuk en leerzaam’, ‘helder, goed met onderzoek erbij’, ‘meeslepend en interessant’, ‘interactief en leuk, ‘super interessant’.
Foutenfestival: welke fouten hebben andere organisaties gemaakt bij het intranet of de digitale werkplek? En wat kun jij daarvan leren? >>
Van je fouten leer je het meest. Daarom komen in deze sessie professionals aan het woord die betrokken zijn bij online tools. Zij vertellen over de valkuilen waar ze zijn ingetrapt. Ook geven ze aan wat ze ervan hebben geleerd. Het panel wordt geleid door Alex van Schooten. Janine Dumont en Mark van Braak zijn de panelleden. Janine is zelfstandig projectmanager. Mark is informatiebeheerder bij gemeente Veenendaal.
16.15
Korte afsluiting door dagvoorzitter Alex van Schooten
16.25
Borrel, fris en hapjes
105 mensen hebben zich al aangemeld voor het Nationaal Congres Online Verbinding 2024. Ze zijn werkzaam bij onder andere de volgende organisaties.
Communicatiebureau De Walvis heeft sinds 2013 al ruim dertig bijeenkomsten georganiseerd. Deze gaan altijd over de digitale werkplek, sociaal intranet en andere vormen van online verbinding. De events waren op locatie of online. Hieronder de reacties van enkele deelnemers. Verschillende mensen hebben al meerdere events bezocht.
Corine Tuller, contentmanager social intranet TAUW (advies en ingenieursbureau): “Ik heb inmiddels vijf keer deelgenomen en heb er keer op keer veel van opgestoken. Een mooie manier om een kijkje in de keuken van verschillende intranetten te nemen, ideeën op te doen en praktische handvaten te krijgen om direct mee aan de slag te gaan.”
Mariëtte Pasteels, functioneel beheerder intranet Van Lanschot Kempen: “Ik ben al vaker bij een congres of symposium van De Walvis geweest en vond het steeds interessant en inspirerend. Altijd voldoende keus uit break-out sessies. Laagdrempelige toegang tot de sprekers.”
Bart Meuffels, community coach Raad voor de Kinderbescherming: “Het was weer een boeiende, interessante en leuke dag. Naast inspirerende keynotes en breakouts ook veel vakgenoten gesproken en bijgekletst over de laatste ontwikkelingen op het vlak van (sociale) intranetten. Doordat de organisatie van de dag in de vertrouwde handen van Alex en zijn team ligt weet je van tevoren dat het een geslaagde dag wordt.”
Melanie van Spronsen – Valize, communicatieadviseur corporate communicatie bij het Centraal Bureau voor de Statistiek: “Bedankt voor weer een leerzame middag. Kon helaas niet alles bijwonen, maar genoeg ideeën opgedaan.”
Eveline van der Hek, strategic advisor Gasunie: “Dank je voor het zeer interessante programma dat je ons hebt aangeboden. Vooraf had ik een lichte ‘zorg’ dat de sponsors mogelijk een promo-praatje zouden houden. Die zorg was gebaseerd op ervaringen bij andere congressen. Niks bleek minder waar. Groot compliment daarvoor!”
Linda van Maanen, pr & communicatie bij zorginstelling Neboplus: “Kijk terug op een zeer leerzame en informatieve dag, leuk. Graag tot volgend jaar.”
Bianca Zincken, adviseur online landschap bij ziekenhuis Amsterdam UMC: “Nogmaals dank voor de leerzame dag.”
Nienke Hubers, communicatieadviseur bij zorginstelling Marga Klompé: “Ik vind dat je het superknap hebt georganiseerd. Het ene sloot inhoudelijk meer bij mijn interesses aan dan het andere. Maar, dat houd je toch altijd.”
Joyce Visser, communicatieadviseur bij Tactus Verslavingszorg: “Bedankt voor de inspirerende middag.”
Jiska Wemmenhove, communicatieadviseur online media Rivas Zorggroep: “Wat een goed congres was het afgelopen dinsdag. De dag was goed geregeld. Wat ik vooral erg prettig vond, was de laagdrempeligheid. Je vragen kon je goed 1 op 1 stellen tijdens de breaks. En de workshops waren inhoudelijk relevant en inspirerend. Een mooie combinatie tussen geïnspireerd worden en direct zaken doen.”
Als je dat wilt – dit is niet verplicht – kun je tijdens het onderdeel ‘Intranet Informatiemarkt’ het platform van je organisatie via je laptop aan deelnemers tonen. Da’s interessant voor hen en jij krijgt feedback van vakgenoten. Wil je liever terugkoppeling van een expert? Ook dat is mogelijk. Enkele experts die een presentatie verzorgen, geven deelnemers feedback over hun intranet. Belangstelling? Geef dat dan aan in het opmerkingenvak van het inschrijfformulier. Maximaal 3 deelnemers kunnen hier gebruik van maken. Vergeet niet een laptop of tablet mee te nemen om het intranet te tonen.
Het Nationaal Congres Online verbinding wordt georganiseerd door Communicatiebureau De Walvis. Sinds 2013 heeft dit bureau al ruim dertig bijeenkomsten georganiseerd over de digitale werklek, sociaal intranet en andere vormen van online verbinding. Een voorbeeld is Hét Nationaal Intranetsymposium dat in 2023 ruim 120 deelnemers trok. Hier vind je een verslag van die bijeenkomst. De Walvis is onafhankelijk en niet gelieerd aan een softwareleverancier. Wil je op de hoogte blijven van de komende events? Meld je dan via een e-mail aan voor de mailinglist.
De bijeenkomst vindt plaats in het Postillion Hotel & Convention Centre in Bunnik. Deze locatie is met de auto en ov makkelijk te bereiken. Het Postillion ligt aan de A12 in het hart van Nederland. Parkeren is gratis. Kom je met het openbaar vervoer? Station Bunnik ligt op 7 minuten van Utrecht CS. Vanaf het station in Bunnik is het 15 minuten lopen. Maar er staat ook een taxibusje voor je klaar. Dan ben je er in 5 minuten.
De eerste 40 personen die zich aanmelden profiteren van 75 euro korting. Je betaalt dan slechts 390 euro per persoon. Meld je je aan, dan hoor je dezelfde dag of je bij de eerste 40 hoort.
Meld je je met meerdere personen aan? Dan profiteer je daarnaast van aantrekkelijke staffelkorting.
– 2 of 3 personen betalen per persoon nu slechts 320 euro
– Meer dan 3 personen betalen per persoon nu slechts 290 euro.
Alle bedragen zijn ex. btw.
We geven je contactgegevens niet door aan sponsors of andere partijen. Deze organisaties gaan je dus niet ongevraagd mailen of bellen.