De ijkpersoon van een woningcorporatie en de consequenties voor het huurdersblad
Echtpaar De Vries
- leeftijd: 35-55 jaar
- hebben een lagere opleiding: mavo, lbo, mbo
- lezen weinig; als ze al kranten en tijdschriften lezen, dan zijn dat bijvoorbeeld de Leeuwarder Courant, Privé, Story, Flair
- tv: RTL4, soapseries zoals Goede Tijden, Slechte Tijden
- stemmen PvdA
- hobby’s: tuinieren, sporten, voetbal, varen
- huisdieren: hond, kat en/of konijn
Huisje, boompje, beestje; dat zijn de trefwoorden van de ijkpersoon. De ijkpersoon wil graag een nette en verzorgde woning en is daarom bijvoorbeeld geïnteresseerd in artikelen over woningonderhoud. Daarnaast is de eigen woonomgeving van belang. De ijkpersoon houdt van overzichtelijkheid en wil graag wonen in een verzorgde en veilige buurt. Daarom wil hij of zij graag lezen over de bestrijding van overlast en zaken zoals achterpadverlichting of het kappen van bomen. Overigens is de ijkpersoon nauwelijks bereid om zelf iets te doen aan de sociale woonomgeving; het is de corporatie die daarvoor moet zorgen. Tot slot heeft de ijkpersoon belangstelling voor ontwikkelingen in de buurt en de stad.
Wat gaan we anders doen naar aanleiding van bovenstaande? Vijf aandachtspunten:
- Speel in op de lezersvraag: what’s in it for me? Anders gezegd: schrijf alleen artikelen waarvan je het idee hebt dat ze nuttig of leuk zijn voor de ijkpersoon.
- Richt je op mensen die in principe weinig lezen. Door een leuke lay-out met blokjes en kleuren kan je de lezer verleiden het blad te lezen.
- Minder tekst en meer plaatjes.
- Ga op je hurken (daar is niets mis mee).
- Meer human interest. Het gaat niet om de stenen maar om de mensen.