Intranet in Zorg en Welzijn

31 maart 2020 in Nieuwegein

Aanmelden met vroegboekkorting »

Intranet in Zorg en Welzijn

Zoek je inspiratie over (sociaal) intranet en online communities in zorg en welzijn? Dan is dit event op 31 maart 2020 iets voor jou. Bij deze bijeenkomst draait het om thema’s zoals kennis delen, adoptie en community-management. Je maakt kennis met inspirerende praktijkvoorbeelden en kunt live innovatieve intranetten en communities s zien. Ook zijn er interactieve sessies waar je, onder leiding van experts, je vragen en ervaringen kunt delen.
Er wordt nog gewerkt aan deze website. Uiterlijk 3 februari 2020 is alles up to date.

In zorg en welzijn is de laatste jaren veel veranderd. Denk aan bijvoorbeeld de toegenomen regeldruk, fusies, samenwerking met andere organisaties en wijkgericht werken. Intranet en online communities kunnen organisaties bij deze ontwikkelingen ondersteunen. Ook kunnen ze ertoe bijdragen dat processen makkelijker verlopen. Maar hoe werkt dat dan? Welke aanpak heeft succes? Tegen welke problemen loopt men aan? Kom naar ‘Intranet in Zorg en Welzijn’ en je hoort de eerlijke verhalen en tips & tricks uit de praktijk.

 

Zes redenen om erbij te zijn

praktijkgericht Intranet in de Zorg

Praktijkgericht

Alle sprekers gaan in op de dagelijkse praktijk in zorg en welzijn.

Kleinschalig

Het maximum aantal deelnemers is 60.

live intranetten Intranet in de Zorg

Live intranetten kijken

Unieke kans om live intranetten en communities uit zorg en welzijn te zien.

inspiratie Intranet in de Zorg

Inspiratie

Laat je inspireren door intranetten en online community's van andere organisaties in zorg en welzijn.

Ook voor professionals met ervaring

De laatste trends, tips, tricks en inspiratie om je intranet naar een hoger niveau te tillen.

interactie Intranet in de Zorg

Interactie

Veel ruimte om vragen en ervaringen te delen met sprekers en andere deelnemers.

Voor wie

Professionals op gebied van communicatie, ict, HRM of kwaliteitsmanagement die betrokken zijn bij intranet en online communities in de sector zorg en welzijn. Het event richt zich op professionals die zich oriënteren op een nieuw intranet én op mensen die op zoek zijn naar tips & tricks om het bestaande platform te verbeteren.

Sprekers

Klik op de foto voor meer info

Alex van Schooten

organisator en dagvoorzitter >>

Met zijn bedrijf Communicatiebureau De Walvis organiseert Alex events op gebied van intranet. Sinds 2013 heeft hij al 28 bijeenkomsten georganiseerd. Een voorbeeld is Hét Nationaal Intranetsymposium dat jaarlijks plaatsvindt. In 2019 trok deze bijeenkomst maar liefst 165 deelnemers. De Walvis is volledig onafhankelijk en is niet gelieerd aan een softwareleverancier of ander bedrijf.

Peter Haan

directeur adviesbureau Evolve >>

Peter is directeur van Evolve. Dit adviesbureau is gespecialiseerd in het verbinden van medewerkers via interne sociale media en doet dat al 7 jaar voor ruim 100 opdrachtgevers. Peter voerde projecten uit voor o.a. Zorggroep Charim, zorginstelling Daelzicht, zorgcombinatie Marga Klompé en andere organisaties in zorg, welzijn en andere branches. Daarnaast geeft hij regelmatig inspiratiesessies voor senior management en directie.

Pleun Luijkx

consultant adviesbureau Brayton House >>

Pleun Luijkx is altijd bezig met ‘informatie op de juiste plaats’. Dat doet zij in tal van organisaties. De laatste 5 jaar heeft ze in de zorg verschillende interne informatieproblemen opgelost. Zo implementeerde ze een nieuw intranet bij het UMC Utrecht en leidde ze een programma bij de Nederlandse Zorgautoriteit om beter digitaal samen te werken. Nu is zij werkzaam als adviseur bij het bureau Brayton House.

Guido Pater

social business consultant >>

Guido is al vele jaren actief als zelfstandig consultant. Hij was onder andere projectleider bij de invoering van het sociaal intranet bij het Reinier de Graaf Ziekenhuis, Ambulance Oost, RAV IJsselland (Ambulancedienst in Zwolle) en het sociaal intranet project bij de RAVU (Ambulancedienst in Utrecht).
Op dit moment is hij projectleider sociaal intranet bij Haaglanden Medisch Centrum.

Christiaan Lustig

online strateeg adviesbureau Brayton House>>

Christiaan is online strateeg en adviseur op het vlak van interne digitale communicatie en dienstverlening bij Brayton House, een bureau voor intranet en digital workplace. Hij werkt(e) o.a. voor UMC Utrecht en het Jessa Ziekenhuis in België. Christiaan publiceert regelmatig op o.a. Frankwatching en is co-auteur van verschillende boeken. Daarnaast geeft hij geregeld presentaties in Nederland en daarbuiten.

Doreen Borneman

medeoprichter en eigenaar Adoptics >>

Doreen is adviseur, trainer en coach met een focus op interne communicatie en digitaal samenwerken. Bij Rijn IJssel is ze verantwoordelijk voor (de adoptie van) het sociaal intranet. Deze onderwijsinstelling won 2018 de Intra.NET Award voor de succesvolle manier waarop het sociaal intranet is geïntroduceerd. Vanuit Adoptics ondersteunt ze hierin nu ook andere organisaties met als doel makkelijk (samen)werken in een digitale wereld.

Bram Koster

consultant adviesbureau Evolve >>

Adviesbureau Evolve is gespecialiseerd in het verbinden van medewerkers via interne sociale media en doet dat al 6 jaar voor ruim 100 opdrachtgevers. Bram richt zich o.a. op strategieontwikkeling, platformselectie en projectbegeleiding. Hij werkt voor klanten als ROC Nijmegen, Topicus, Provincie Overijssel, Ons Middelbaar Onderwijs en ZonMw.

Wanda Catsman

community-strateeg >>

Wanda is content- en community-strateeg bij Sanquin (bloeddonatie). Ze was tot mei 2019 teamleider online community voor mensen met diabetes type 1. Meer info volgt.

Evelyn Visschedijk

community-coach bij Spirit >>

Evelyn is community-coach van het sociaal intranet bij Spirit Jeugd en Opvoedhulp. Meer info volgt.

Emmi Milder

communicatieadviseur Spring Kinderopvang >>

Spring Kinderopvang telt achthonderd medewerkers die actief zijn op ruim 120 locaties in Limburg en Noord-Brabant. Juni 2019 ging het nieuwe intranet live. Het platform is een belangrijk hulpmiddel om kennis te delen en inspiratie op te doen voor nieuwe activiteiten.

Monique van Oosterhout

zorginstelling Siza >>

Siza biedt ondersteuning aan mensen met een lichamelijke, verstandelijke of meervoudige beperking en aan mensen met autisme of niet-aangeboren hersenletsel. De dienstverlening van Siza loopt uiteen van ondersteuning thuis tot aan 24-uurs zorg in een woongroep en van behandeling tot begeleiding naar werk. Bij de organisatie zijn zo’n 2700 medewerkers in dienst.

Charlotte Lina

zorginstelling Siza >>

Siza biedt ondersteuning aan mensen met een lichamelijke, verstandelijke of meervoudige beperking en aan mensen met autisme of niet-aangeboren hersenletsel. De dienstverlening van Siza loopt uiteen van ondersteuning thuis tot aan 24-uurs zorg in een woongroep en van behandeling tot begeleiding naar werk. Bij de organisatie zijn zo’n 2700 medewerkers in dienst.

Programma

Als je je inschrijft voor ‘Intranet in Zorg en Welzijn’ dan ontvang je een week vóór het event een mail waarmee je kunt bepalen welke breakout sessies je wilt bezoeken.

9.00

Ontvangst en registratie

9.30

Welkom door dagvoorzitter Alex van Schooten

9.40

Inspirerende openingspresentatie

Bram Koster vertelt in zijn presentatie over de laatste ontwikkelingen binnen intranetten en andere digitale platformen in zorg en welzijn. Daarbij komt onder andere mobiel werken aan bod. Zorgmedewerkers werken niet vaak achter een bureau en laptop. Dus hoe zorg je ervoor dat ze toch beschikken over alle werkgerichte informatie zoals protocollen, én het organisatienieuws lezen?

Ook onderwerpen als de privacywet AVG, administratieve lastenverlichting (welke rol kan het intranet hierbij spelen?), de opkomst van de digitale werkplek en het hoge verloop in de zorg- en welzijnssector zullen aan de orde komen. Hoe houd je mensen vast, zorg je voor verbinding en hoe kan het intranet een rol spelen bij de onboarding van nieuw personeel?

Bram, senior consultant bij adviesbureau Evolve, legt in deze presentatie uit hoe jij met jouw intranet het beste kunt inspelen op deze ontwikkelingen. Ook geeft hij concrete tips hoe je van jouw platform een succes kunt maken. De presentatie van Bram is praktijkgericht. Wat je vandaag leert, kun je morgen in de praktijk toepassen.

10.00

Breakout ronde

Hoe kun je de dienstverlening verbeteren en efficiënter maken? Op welke wijze zorg je ervoor dat professionals over schotten en zorglocaties heen samenwerken? En hoe voorkom je dat het wiel telkens opnieuw wordt uitgevonden? Deze vragen spelen bij vrijwel elke organisatie in zorg en welzijn. Sociaal intranet kan hier een rol in spelen. Een goede community-manager stimuleert medewerkers om dit instrument daadwerkelijk te gebruiken en over schotten heen kennis te delen op het platform. In deze interactieve sessie leer je hoe je community-management aanpakt. Dat is veelomvattend. Van het integreren van het platform in de dagelijkse taken tot het activeren en stimuleren van medewerkers en het meenemen van het management. In deze sessie krijg je volop ruimte om jouw vragen en ervaringen in te brengen. De spreker wordt nog bekendgemaakt.

Deze sessie wordt verzorgd door consultant Christiaan Lustig. Meer info volgt.

Veel organisaties in zorg en welzijn kampen met hetzelfde probleem. Er is een mooi intranet, maar het wordt door medewerkers weinig gebruikt. In deze sessie krijg je praktische, onderbouwde adviezen waar je direct iets aan hebt. Doreen Borneman van adviesbureau Adoptics leidt deze interactieve sessie die zich richt op communicatieprofessionals die weinig of geen ervaring hebben met het activeren van

Je hebt een intranet dat een tijdje geleden gelanceerd is. Activatie ging prima en er is een groepje vaste gebruikers. Maar nu wil je de volgende stap zetten: het vergroten van de impact van je intranet door het doelgericht activeren van medewerkers. In deze sessie krijg je praktische, onderbouwde adviezen waar je direct iets aan hebt. Deze interactieve sessie richt zich op communicatieprofessionals die al wat langer bezig zijn met het activeren van medewerkers. De sessie wordt geleid door een van de consultants van adviesbureau Evolve. De naam van de spreker wordt nog bekendgemaakt.

10.40

Pauze

10.55

Breakout ronde

Deze sessie wordt verzorgd door consultant Christiaan Lustig. Meer info volgt.

Een intranet kan alleen een succes worden als directie en management er volledig achter staan. Maar hoe krijg je die steun? Niet alleen in woorden, maar ook in daden. In deze sessie gaan we samen op zoek naar praktische handvatten. De spreker wordt nog bekendgemaakt.

In deze sessie vertelt communitystrateeg Wanda Catsman over haar ervaringen met online communities in de zorg zoals Diabetesfonds en Sanquin (bloeddonatie). Meer informatie volgt.

Veel intranetten binnen zorg en welzijn zijn net omgevallen boekenkasten: een hoop informatie die nauwelijks geordend is. Het gevolg is dat het voor medewerkers lastig is om de info te vinden die ze nodig hebben voor hun dagelijks werk. Dat kan natuurlijk veel beter. In deze sessie leer je welke content geschikt is voor het intranet en hoe je die het beste kunt aanbieden. De sessie wordt geleid door adviseur Pleun Luijkx van adviesbureau Brayton House.

11.35

Pauze

11.45

Breakoutronde

Je hebt een intranet dat een tijdje geleden gelanceerd is. Activatie ging prima en er is een groepje vaste gebruikers. Maar nu wil je de volgende stap zetten: het vergroten van de impact van je intranet door het doelgericht activeren van medewerkers. In deze sessie krijg je praktische, onderbouwde adviezen waar je direct iets aan hebt. Deze interactieve sessie richt zich op communicatieprofessionals die al wat langer bezig zijn met het activeren van medewerkers. De sessie wordt geleid door een van de consultants van adviesbureau Evolve. De naam van de spreker wordt nog bekendgemaakt.

12.25

Lunch

13.05

Breakout ronde

Bij Spring Kinderopvang is veel pedagogische kennis aanwezig. Het nieuwe intranet is een essentieel hulpmiddel om die kennis te delen. Spring telt achthonderd medewerkers die actief zijn op ruim 120 locaties. Juni 2019 ging het nieuwe intranet live.

Volgens communicatieadviseur Emmi Milder is het nieuwe intranet een duidelijke vooruitgang ten opzichte van het oude systeem. “Het ondersteunt medewerkers bij het dagelijks werk. Ook hebben we een koppeling met ons digitale kwaliteitssysteem iProva, waardoor je informatie makkelijk kunt vinden. Het platform is daarnaast een bindmiddel. Iedereen werkt verspreid. Een medewerker uit Helmond heeft normaal weinig contact met iemand in Boxmeer. Dankzij het platform kun je nu heel makkelijk tips, ervaringen en kennis delen. Dan ervaar je de meerwaarde dat je deel uitmaakt van een grotere, professionele organisatie.”

Belangrijk onderdeel van het platform is de activiteitenmodule. Deze bevat ruim vijfhonderd activiteiten. “Je kunt deze op verschillende manieren doorzoeken”, legt Emmi uit. “Heb je een activiteit gevonden, dan kun je deze downloaden en op maat maken voor de eigen locatie. Ook kunnen medewerkers gemakkelijk nieuwe activiteiten toevoegen.”

Voor wie is deze sessie interessant?

Voor deelnemers die werkzaam zijn in een organisatie met verschillende locaties en waar de meeste medewerkers niet dagelijks achter de pc zitten. In deze presentatie leer je onder andere hoe belangrijk het is om de behoefte van de medewerkers te peilen vóórdat je kiest voor een nieuw intranet. Emmi: “Je moet je niet laten verblinden door alle functionaliteiten die een platform biedt.”

Je werkt al een aantal jaren met een intranet en wilt nieuwe stappen zetten met het platform. Dat kunnen bijvoorbeeld technische aanpassingen zijn. Of er zijn organisatorische veranderingen zoals een fusie waar je met het platform op moet inspelen. Hoe pak je dat aan? Meer info volgt.

13.45

Breakout ronde

Waar heeft de eindgebruiker werkelijk behoefte aan? Dat is de vraag die aan de basis staat van de nieuwe digitale werkomgeving van Siza. Deze zorginstelling biedt ondersteuning aan mensen met een lichamelijke, verstandelijke of meervoudige beperking en aan mensen met autisme of niet-aangeboren hersenletsel. Siza biedt begeleiding, dagbesteding en behandeling op 150 locaties en bij mensen thuis in Gelderland en Midden-Brabant.

De methode die bij Siza is toegepast bij de digitale werkplek heet ‘Design Thinking’.
Dit betekent, simpel gezegd dat de eindgebruikers volgens heldere stappen een rol spelen bij de ontwikkeling, inrichting en implementatie van het systeem. Monique van Oosterhout, projectleider team I&T: “We zijn begonnen met een onderzoek naar de behoefte, dagelijkse irritaties en wensen van de eindgebruikers voor het nieuwe platform. Daarbij kwam bijvoorbeeld naar voren dat medewerkers sneller en eenvoudiger informatie willen zoeken, vinden en delen. Het nieuwe platform gaat dit ondersteunen.”

Een designteam van acht mensen uit het primair proces heeft vervolgens de lay-out van het nieuwe platform ontworpen. Dit prototype is daarna door maar liefst 135 eigen medewerkers getest. De digitale werkplek wordt april 2020 geïmplementeerd.

Voor wie is deze sessie interessant?

Deze sessie richt zich vooral op deelnemers die overwegen om een maatwerk intranet te laten bouwen. (Een standaard intranet daarentegen is een kant-en-klaar-product dat al wordt ingezet bij verschillende organisaties.) Je leert hoe je in nauwe samenwerking met de leverancier en eindgebruikers tot een gebruiksvriendelijk platform kunt komen.

Een intranet is net een tuin. Je moet eerst zaaien voordat je kunt oogsten. Een goede voorbereiding is dus van belang als je een nieuw intranet wilt lanceren. Na de lancering is het zaak om het intranet verder te ontwikkelen en om je collega’s en stakeholders mee te nemen. In deze interactieve sessie legt een ervaren communicatieprofessional van een zorginstelling uit hoe zij dat heeft gedaan. Ook is er alle ruimte om jouw vragen en opmerkingen in te brengen. Meer info volgt.

14.20

Intranet Informatiemarkt

De communicatieprofessionals die om 11.45, 13.05 en 13.45 een presentatie gaven, laten het platform van hun organisatie live zien aan de deelnemers. Je kunt rondwandelen en deze intranetten op grote beeldschermen bekijken en vragen stellen. Ook zijn er softwareleveranciers die tekst en uitleg kunnen geven over hun product.

15.20

Slotpresentatie

15.50

Afsluiting

16.10

Borrel, fris en hapjes

Wie kom je tegen bij ‘Intranet in Zorg en Welzijn’?

44 deelnemers (sprekers en sponsors niet meegerekend) hebben dit event in 2019 bezocht. Zij waren afkomstig van organisaties zoals:

  • zorginstelling ASVZ
  • IJsselland Ziekenhuis
  • ggz-instelling Altrecht
  • Amarant Groep
  • Partou Kinderopvang
  • Huisartsen Gelderse Vallei
  • Reinier de Graaf Ziekenhuis
  • GGz Centraal
  • Koninklijke Visio
  • Stichting Sprank
  • Zorginstituut Nederland
  • Zorggroep Charim
  • Groene Hart Ziekenhuis
  • Blijf Groep
  • Joris Zorg
  • Zorggroep Maas & Waal
  • Flevoziekenhuis
  • zorginstelling Azora
  • az Sint-Blasius (Vlaanderen)

“Inspirerende dag”

Dit event vindt sinds 2017 jaarlijks plaats. Hieronder wat reacties van deelnemers over de vorige edities van deze bijeenkomst:

Dorien Temmink, community- en dialoogmedewerker De Twentse Zorgcentra: “Bedankt voor de inspirerende dag.”
Anneke de Lange, communicatieadviseur Haagse Wijk- en Woonzorg : “Het was een heel goede en prima geregelde dag dinsdag!”
Joëlle Rijkers, senior adviseur interne communicatie Catharina Ziekenhuis: “Bedankt voor de inspirerende dag, de mooie verhalen en alle kennis over intranet! Ik sta te trappelen om aan de slag te gaan (wij moeten nog beginnen). Trouwens, de kleinschaligheid van dit congres beviel me erg goed. Dank voor de goede organisatie!”
Jannet Jouwsma, communicatieadviseur Antonius Zorggroep: “Nog bedankt voor een leuke en inspirerende dag”

Feedback op jouw intranet?

Als je dat wilt – dit is niet verplicht – kun je tijdens het onderdeel ‘Intranet Informatiemarkt’ het platform van je organisatie via je laptop aan deelnemers tonen. Da’s interessant voor hen en jij krijgt feedback van vakgenoten. Wil je liever terugkoppeling van een expert? Ook dat is mogelijk. Enkele experts die een presentatie verzorgen, geven deelnemers feedback over hun intranet. Belangstelling? Geef dat dan aan in het opmerkingenvak van het inschrijfformulier. Maximaal 3 deelnemers kunnen hier gebruik van maken. Vergeet niet een laptop of tablet mee te nemen om het intranet te tonen.

De Walvis organiseert dit event en meer

‘Intranet in Zorg en Welzijn’ wordt georganiseerd door Communicatiebureau De Walvis. Dit bureau is onafhankelijk en niet gelieerd aan een softwareleverancier. Sinds 2013 heeft De Walvis al 28 bijeenkomsten georganiseerd. Een voorbeeld is Hét nationaal Intranetsymposium dat in 2019 165 deelnemers trok.

Op 11 juni 2020 organiseert De Walvis Meer resultaat met intranet en de digital workplace. 19 november 2020 vindt de volgende editie van Hét Nationaal Intranetsymposium plaats.

Wil je op de hoogte blijven van de komende events? Meld je dan via een e-mail aan voor de mailinglist.

Locatie

NBC Congrescentrum

Blokhoeve 1 Nieuwegein De locatie ligt dichtbij de A2, A12 en A27 in het hart van Nederland. Parkeren is gratis. Met het ov is het NBC eenvoudig te bereiken. Neem vanaf Utrecht CS de sneltram naar IJsselstein of Nieuwegein. Na krap een kwartier stap je uit bij halte Zuilenstein. Je steekt direct de weg over en het NBC Congrescentrum ligt recht voor je. Het gebouw met de oranje toren kun je niet missen.

Aanmelden met vroegboekkorting

Profiteer tot en met 3 maart 2020 van 50 euro vroegboekkorting. Je betaalt dan slechts 340 euro (ex. btw) per persoon.

Tweede en derde persoon half geld, vierde gratis

Kom je met meerdere personen van één organisatie? Dan betalen de tweede en derde persoon tot en met 3 maart de helft. Dat is dus 170 euro (ex. btw). De vierde en vijfde persoon kunnen het event gratis bezoeken.

Aanmelden »

Sponsors