Intranet in Zorg en Welzijn

12 juni 2018 in Nieuwegein

Direct naar het inschrijfformulier »

Intranet in Zorg en Welzijn

Zoek je inspiratie over (sociaal) intranet en online community’s in zorg en welzijn? Dan is dit event op 12 juni 2018 iets voor jou. Bij deze bijeenkomst draait het om actuele thema’s zoals kennis delen, adoptie en community management. Je maakt kennis met inspirerende praktijkvoorbeelden en kunt live innovatieve intranetten en community’s zien. Ook zijn er interactieve sessies waar je, onder leiding van experts, je vragen en ervaringen kunt delen.

In zorg en welzijn is de laatste jaren veel veranderd. Denk aan bijvoorbeeld regelgeving, fusies, samenwerking met andere organisaties en wijkgericht werken. Intranet en online community’s kunnen organisaties bij deze ontwikkelingen  ondersteunen. Ook kan het ertoe bijdragen dat processen makkelijker verlopen. Maar hoe werkt dat dan? Welke aanpak heeft succes? Tegen welke problemen loopt men aan? Kom naar ‘Intranet in Zorg en Welzijn’ en je hoort de eerlijke verhalen en tips & tricks uit de praktijk.

Zes redenen om erbij te zijn

praktijkgericht Intranet in de Zorg

Praktijkgericht

Alle sprekers gaan in op de dagelijkse praktijk in zorg en welzijn.

Kleinschalig

Het maximum aantal deelnemers is 60.

live intranetten Intranet in de Zorg

Live intranetten kijken

Unieke kans om live intranetten en community's uit zorg en welzijn te zien.

inspiratie Intranet in de Zorg

Inspiratie

Laat je inspireren door intranetten en online community's van andere organisaties in zorg en welzijn

Ook voor professionals met ervaring

De laatste trends, tips, tricks en inspiratie om je intranet naar een hoger niveau te tillen.

interactie Intranet in de Zorg

Interactie

Veel ruimte om vragen en ervaringen te delen met sprekers en andere deelnemers.

Voor wie

Professionals op gebied van communicatie of ict die betrokken zijn bij intranet en online community’s in de sector zorg en welzijn. Het event richt zich op professionals die zich oriënteren op een nieuw intranet én op mensen die op zoek zijn naar tips & tricks om het bestaande platform te verbeteren.

 

Sprekers

Klik op de foto voor meer info

Alex van Schooten

organisator en dagvoorzitter

Met zijn bedrijf Communicatiebureau De Walvis organiseert Alex events op gebied van intranet. Sinds 2013 heeft hij al 20 bijeenkomsten georganiseerd. Voorbeelden zijn 'Intranet in de Zorg' , Hét Noordelijk Intranetsymposium en Hét Nationaal Intranetsymposium. In 2017 trok Hét Nationaal Intranetsymposium 108 deelnemers.

Peter Staal

zelfstandig community manager, consultant, trainer

Na jarenlang ervaring op te hebben gedaan met community management is Peter Staal in 2017 met Kisten Wagenaar een gezamenlijk bureau gestart: Bind. Samen met kleine en grote klanten uit de zorg en andere branches werken Peter en Kirsten aan het opzetten, ontwikkelen en beheren van community's voor allerlei doelgroepen. Centrale vragen voor Peter: “Wat betekent online kennisdelen in de dagelijkse praktijk? En hoe gaan we efficiënter samenwerken?"

Youri Dechesne

consultant bij adviesbureau Evolve

Youri is consultant bij Evolve. Dit bureau is gespecialiseerd in de inzet van sociale media binnen organisaties en helpt medewerkers om snel kennis en inzichten te delen. Youri richt zich onder meer op strategieontwikkeling, platformselecties en projectbegeleiding. Hij doet dit zowel binnen de zorg - onder andere bij Middin en Daelzicht - als daarbuiten. Bijvoorbeeld bij Danone Nutricia en Achmea.

Guido Pater

social business consultant

Guido is al vele jaren actief als zelfstandig consultant. Hij was onder andere projectleider bij de invoering van het sociaal intranet bij het Reinier de Graaf Ziekenhuis, Ambulance Oost en RAV IJsselland (Ambulancedienst in Zwolle). Op dit moment zit hij in de afrondende fase van het sociale intranet project bij de RAVU (Ambulancedienst in Utrecht).

Sven van der Burg

communicatieadviseur bij GGD Flevoland

Sven is communicatieadviseur bij GGD Flevoland. Deze organisatie is verantwoordelijk voor het bevorderen en bewaken van de gezondheid en welzijn van de inwoners van de gemeenten in deze provincie. In juni 2017 ging het sociaal intranet live. GGD Flevoland zit in een transitie van een gesloten organisatie naar een open netwerkorganisatie. Het sociaal intranet is een van de hulpmiddelen om dit voor elkaar te krijgen.

Anja Romein

communicatiemanager bij de Sociale Verbinders

Anja is community- & communicatiemanager bij De Sociale Verbinders, een netwerk van professionals op gebied van wonen, werken en zorg. Met online en offline oplossingen voor gemeenten, (zorg)partners en burgers.

Eva Ouwerkerk

HRM/HRD adviseur bij de Sociale Verbinders

Eva Ouwerkerk is human resources development specialist bij De Sociale Verbinders, een netwerk van professionals op het gebied van wonen werken en zorg. Met online en offline oplossingen voor gemeenten, (zorg)partners en burgers.

Jaya Boland

projectmanager community Deelmee

Sinds 2015 is Jaya Boland projectmanager bij Deelmee. Dit is een online community waar professionals binnen het sociaal domein (de sociale kant van het gemeentelijke beleid: zorg, welzijn, onderwijs etc.) kennis delen en met elkaar samenwerken. Ruim 1100 professionals en vrijwilligers zijn aangesloten bij Deelmee. Daarmee is het één van de grootste online community’s in zorg en welzijn van Nederland.

Renske Peters

communicatieadviseur GGZ inGeest

Renske Peters is communicatieadviseur bij GGZ inGeest. Samen met collega Gert de Jager leidde zij het project van de implementatie van het sociaal intranet. Het platform, dat vorig jaar werd ingevoerd, wordt vooral gebruikt om kennis te delen. GGZ inGeest telt ongeveer 1850 medewerkers die werkzaam zijn in verschillende locaties in Amsterdam en de regio’s Amstelland en Zuid-Kennemerland.

Gert de Jager

communicatieadviseur GGZ inGeest

Gert de Jager is communicatieadviseur bij GGZ inGeest. Samen met collega Renske Peters leidde hij het project van de implementatie van het sociaal intranet dat vorig jaar werd ingevoerd. Het platform wordt vooral gebruikt om kennis te delen. GGZ inGeest telt ongeveer 1850 medewerkers die werkzaam zijn in verschillende locaties in Amsterdam en de regio’s Amstelland en Zuid-Kennemerland.

Guido Verboom

communitymanager HAweb

Guido is communitymanager van HAweb. Dit is een online community waar huisartsen kennis kunnen delen en samenwerken met collega’s. Dit besloten netwerk telt 26.000 gebruikers en 1.500 tot 2.000 mensen loggen dagelijks in. HAweb is een initiatief van de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) en het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG).

Karin Smeets

webredacteur bij het Centrum voor Consultatie en Expertise

Karin Smeets is communicatiemedewerker en webredacteur bij het Centrum voor Consultatie en Expertise. Deze organisatie biedt expertise over ernstig probleemgedrag bij mensen met een stoornis of blijvende beperking. Het sociaal intranet wordt vooral gebruikt om kennis te delen over zaken als vernieuwing in de zorg of nieuws over onderzoek en projecten.

Vera Bekendam

webmaster Philadelphia

Vera is webmaster bij Philadelphia, een zorginstelling met 6.300 medewerkers en bijna 500 kleinschalige locaties in heel Nederland. Het intranet geeft toegang tot allerlei informatiesystemen zoals de zorgdossiers en het personeelssysteem. Bijzonder is dat het platform zich niet uitsluitend richt op medewerkers, maar ook op vrijwilligers. Zelfs ouders en familie hebben toegang tot een voor hen ingericht gedeelte van het intranet.

Marike van der Velden

communitymanager Deventer Ziekenhuis

Marike is functioneel beheerder en communitymanager bij het Deventer Ziekenhuis. In maart 2017 ging het sociaal intranet live. In een jaar tijd is het aantal actieve gebruikers verdubbeld en er worden steeds meer berichten op de tijdlijn geplaatst. “Vroeger zouden veel van deze berichten zijn gemaild."

Ankie Persoons

webmaster De Techniekfabriek

Ankie Persoons is een van de initiatiefnemers van De Techniekfabriek in Houten. Deze stichting organiseert techniek- en computerworkshops voor kinderen met en zonder autisme. De lessen worden verzorgd door zo’n 50 vrijwilligers. In de zomer van 2017 werd het sociaal intranet voor deze groep gelanceerd. “Dankzij het intranet zijn mensen beter geïnformeerd. Je hoort nooit meer: ‘Ik had het rooster niet’.

Programma

Als je je inschrijft voor ‘Intranet in Zorg en Welzijn’ ontvang je later een mail waarmee je kunt bepalen welke breakout sessies je wilt bezoeken.

8.45

Ontvangst en registratie

9.10

Korte inleiding door dagvoorzitter Alex van Schooten

Social business consultant Guido Pater geeft aan hoe je tot een waardevol intranet in jouw organisatie komt. Daarbij komen o.a. aan bod: focus op de eindgebruiker, heldere doelstellingen en borging van de continuïteit in de organisatie. Guido staat garant voor een energieke presentatie waardoor je op een geïnspireerde manier dit event begint.

10.00

Breakout-ronde: 1 presentatie en 2 interactieve sessie

Youri Dechesne van adviesbureau Evolve geeft een overzicht van de laatste trends en ontwikkelingen. Thema’s die aan bod komen, zijn o.a. sociaal intranet, community’s en de digital workplace. Youri legt niet alleen uit wat dit allemaal inhoudt maar geeft ook aan wat jouw organisatie daaraan kan hebben.

Deze sessie wordt geleid door Eva Ouwerkerk en Anja Romein van de Sociale Verbinders. Dit is een netwerk van professionals op het gebied van wonen werken en zorg – met online en offline oplossingen voor gemeenten, (zorg)partners en burgers. Eva en Anja geven uitleg over de 4 fases bij het opzetten van een online community of sociaal intranet. Dit begint met de inventarisatie: wat wil je nou werkelijk bereiken met je organisatie? Vervolgens is er informatiefase: wat heb je nodig? Is dat een intranet, een online community of misschien iets heel anders? Daarna komt de communicatiefase waarbij de  organisatie bij het project wordt betrokken. En tot slot is er het leggen van verbinding met direct betrokkenen.

Deze aanpak wordt geïllustreerd aan de hand van inspirerende voorbeelden uit het sociaal domein, zorg en welzijn. Daarbij gaat het o.a. om het sociaal intranet van zorgorganisatie Joris Zorg. Ook Zorgzaamsoest.nl komt aan bod: aan de ‘voorkant’ een website voor inwoners en in het besloten gedeelte een online community voor professionals en vrijwilligers.

Eva en Anja geven niet alleen uitleg over hun aanpak. Zij zijn vooral benieuwd naar jouw vragen en opmerkingen. Er is dus veel ruimte voor interactie.

Deze sessie richt zich op webmasters die al enige ervaring hebben met (sociaal) intranet en op zoek zijn naar mogelijkheden om de toegevoegde waarde van het platform te verhogen. De sessie wordt geleid door Sven van der Burg, communicatieadviseur bij GGD Flevoland. Hij geeft eerst inzicht in zijn aanpak om de impact van het intranet op de organisatie te vergroten. Vervolgens gaat hij met de deelnemers in gesprek: welke mogelijkheden zie jij bij de doorontwikkeling van je platform en hoe kun je dat het beste aanpakken?

Juni vorig jaar werd het sociaal intranet van GGD Flevoland gelanceerd. Deze organisatie is verantwoordelijk voor het bevorderen en bewaken van de gezondheid en welzijn van de inwoners van 6 gemeenten in deze provincie. GGD Flevoland zit in een transitie van een gesloten organisatie naar een open en innovatieve netwerkorganisatie. Het sociaal intranet is een van de middelen om dit voor elkaar te krijgen. Sven: “We willen intern de verbinding versterken door kennis te delen en schuttingen tussen afdelingen weg te halen. Daarnaast willen we beter aansluiten bij de omgeving.”

De activiteit op het platform is hoog: er zijn veel groepen waar wordt samenwerkt en steeds meer collega’s plaatsen berichten op de tijdlijn.  Maar de medewerkers zijn zich nog onvoldoende bewust van de rol van het intranet bij de organisatieontwikkeling. “We denken dat we meer uit het intranet kunnen halen als we mensen bewuster maken van de toegevoegde waarde van het platform. We gaan daarom de organisatie in en gaan met mensen het gesprek aan. Dan heb je niet over een simpele activatiecampagne. Want het gaat om een cultuuromslag en zo’n proces heeft tijd nodig.”

Daarnaast start de organisatie Flevoland een pilot om ook ketenpartners toegang te geven het intranet. GGD Flevoland is immers op weg om een netwerkorganisatie te worden.

10.35

Pauze

10.50

Breakout-ronde: 4 interactieve sessies

Een intranet kan alleen een succes worden als directie en management er volledig achter staan. Maar hoe krijg je die steun? Niet alleen in woorden, maar ook in daden. In deze sessie gaan we samen op zoek naar praktische handvatten. De sessie wordt geleid door Guido Pater.

Veel organisaties in zorg en welzijn kampen met hetzelfde probleem. Er is een mooi intranet, maar het wordt door medewerkers weinig gebruikt. En waar het gebruikt wordt, levert het nog weinig op. In deze sessie krijg je praktische, onderbouwde adviezen waar je direct iets aan hebt. Youri Dechesne leidt deze interactieve sessie die zich richt op webmasters die weinig of geen ervaring hebben met het activeren van medewerkers.

Je hebt een (sociaal) intranet dat een tijdje geleden gelanceerd is. Activatie ging prima en er is een groepje vaste gebruikers. Maar nu wil je de volgende stap zetten: het vergroten van de impact van je intranet door het doelgericht activeren van medewerkers. In deze sessie krijg je praktische, onderbouwde adviezen waar je direct iets aan hebt. Deze interactieve sessie richt zich op webmasters die al wat langer bezig zijn met het activeren van medewerkers. Deze sessie wordt geleid door Peter Staal.

Deelmee is een online community waar professionals binnen het sociaal domein (de sociale kant van het gemeentelijke beleid: zorg, welzijn, onderwijs etc.) met elkaar kennis delen over thema’s als mantelzorg, psychiatrie en autisme. Ook kunnen de professionals samenwerken in werkgroepen. In 2014 is Deelmee in het leven geroepen door MEE Oost, een organisatie in Gelderland die mensen met een beperking ondersteunt.

Wat Deelmee onderscheidt van de meeste andere online community’s in zorg en welzijn zijn de zogeheten ‘kennismakelaars’. Dit zijn betaalde specialisten die eigenaar zijn van een thema binnen Deelmee. Zij zijn aangesteld om de kennis binnen het thema te actualiseren en de ontwikkeling van Deelmee te stimuleren. Dit doen zij onder andere door gebruikers te stimuleren vragen te stellen en door vragen te beantwoorden.

Projectmanager Jaya Boland vertelt tijdens deze sessie over Deelmee en geeft een live rondleiding door het platform. Vervolgens geeft ze aan welke stappen je moet zetten als je zelf een interne of externe community wilt starten. Daarbij komen onder andere aan bod: het formuleren van een heldere visie, het verwerven van draagvlak bij de staf en het aanstellen van een community manager en kennismakelaars. Bij de sessie van Jaya heb je volop gelegenheid om te reageren en vragen te stellen.

11:35

Breakout-ronde: 3 interactieve sessies

Een intranet kan alleen een succes worden als directie en management er volledig achter staan. Maar hoe krijg je die steun? Niet alleen in woorden, maar ook in daden. In deze sessie gaan we samen op zoek naar praktische handvatten. De sessie wordt geleid door Guido Pater.

Je hebt een (sociaal) intranet dat een tijdje geleden gelanceerd is. Activatie ging prima en er is een groepje vaste gebruikers. Maar nu wil je de volgende stap zetten: het vergroten van de impact van je intranet door het doelgericht activeren van medewerkers. In deze sessie krijg je praktische, onderbouwde adviezen waar je direct iets aan hebt. Peter Staal leidt deze interactieve sessie die zich richt op webmasters die al wat langer bezig zijn met het activeren van medewerkers.

Een sociaal intranet, extranet of online community wordt niet vanzelf een succes. Met communitymanagement zorg je ervoor dat je platform ook daadwerkelijk gebruikt wordt op een manier die bijdraagt aan de doelen van je organisatie. Dat is veelomvattend. Denk aan management meenemen, medewerkers opleiden, verbinden, activeren en stimuleren, communicatiemiddelen ontwikkelen en het platform integreren in de dagelijkse taken. In deze sessie, die geleid wordt door Youri Dechesne, leer je hoe je dit aanpakt.

12.15

Lunch

13.05

Breakout-ronde: webmasters  van 3 organisaties geven een presentatie over hun platform

GGZ inGeest telt zo’n 1850 medewerkers die werkzaam zijn in verschillende locaties in Amsterdam en de regio’s Amstelland en Zuid-Kennemerland. De organisatie werkt met zelfsturende teams. In september 2017 werd een sociaal intranet gelanceerd. Dankzij dit platform hebben de leden van de teams makkelijker toegang tot informatie en kunnen zij beter informatie kunnen uitwisselen en samenwerken.

Ook het delen van kennis verschillende locaties en afdelingen verloopt nu eenvoudiger. Communicatieadviseur Gert de Jager geeft een voorbeeld: “We hebben meerdere FACT teams die zich richten op mensen met een ernstige psychiatrische aandoening. Voor de psychiaters in deze teams is één groep aangemaakt. Daarin wordt veel kennis gedeeld over bijvoorbeeld medicijnen.”

Het sociaal intranet heeft er ook voor gezorgd dat de rol van de afdeling Communicatie bij het intranet is veranderd.  Renske Peters, communicatieadviseur en projectleider bij de implementatie: “We hebben nu een meer faciliterende rol. Vroeger kregen we berichten in de mailbox met het verzoek die te plaatsen. Dat hebben we losgelaten. Nu plaatst men zelf berichten. Dat is spannend, maar ik ben nog geen onzinberichten.”

Het aantal berichten is duidelijk toegenomen. Zo werd een bericht dat geplaatst werd in het kader van Complimentendag 1200 keer bekeken – bijna twee derde van de medewerkers. Gert: “Ik heb ook een collega een compliment gegeven via het intranet. Vervolgens kwamen er heel veel complimenten. Dat is wat ik het leukste vind aan ons intranet: het is echt iets van de organisatie zelf geworden. Dat komt omdat het een sociaal medium is en omdat het een gebruiksvriendelijk en laagdrempelig systeem is.”

Vorig jaar is het vernieuwde platform HAweb gelanceerd. Dit is een online, besloten netwerk waar huisartsen kennis kunnen delen en samenwerken met collega’s. HAweb is een initiatief van de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) en het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG). Alle leden van deze organisaties hebben toegang tot het platform. Zij kunnen ook mensen van buiten uitnodigen, zoals praktijkmedewerkers of fysiotherapeuten, om aan groepen deel te nemen. Het aantal bezoekers van HAweb is zeer hoog. Er zijn 26.000 gebruikers en 1.500 tot 2.000 mensen loggen dagelijks in.

HAweb bestaat uit groepen en een ledenforum. Communitymanager Guido Verboom: “Er zijn bijvoorbeeld regionale huisartsengroepen. Daar voeren mensen discussies over zaken zoals het contract met een bepaald ziekenhuis. Ook zijn er groepen over bepaalde onderwerpen. Daar kunnen leden discussies voeren over onder andere een medische richtlijn. Ook kun je in de groepen vergaderingen plannen en documenten delen.”

Op het ledenforum kunnen bezoekers vragen stellen. Guido: “Dat kan over van alles en nog wat zijn. Het kan variëren van de ervaringen bij het voorschrijven van wietolie tot een juridische vraag over het afdragen van geld aan Buma/Stemra voor muziek in wachtkamer.”

Als zorgprofessionals vastlopen met een cliënt kunnen ze bij het Centrum voor Consultatie en Expertise (CCE) een consultatie aanvragen. De cliënten zijn mensen uit bijvoorbeeld de gehandicaptenzorg, het speciaal onderwijs en de ouderenzorg. Bij het CCE werken meer dan 100 mensen. Ongeveer de helft heeft de functie van ‘coördinator’. De coördinator analyseert en beoordeelt de consultatieaanvragen. Is er inderdaad sprake van een cliënt met een complexe zorgvraag en ernstig probleemgedrag? Dan zorgt de coördinator ervoor dat de consultatie in gang wordt gezet en dat de juiste consulent uit het netwerk wordt ingeschakeld.

De consulenten zijn specialisten zoals psychologen, gedragskundigen en psychiaters. Zij analyseren en beoordelen de situatie en brengen advies uit. Het sociaal intranet richt zich op de vaste medewerkers van het CCE. Dat zijn met name coördinatoren en secretaresses. Het platform wordt door hen vooral gebruikt om kennis te delen over zaken als vernieuwing in de zorg of nieuws over onderzoek en projecten. In de toekomst krijgen ook consulenten toegang tot het platform.

Welk onderdeel van het platform spring eruit volgens communicatiemedewerker en webredacteur Karin Smeets? “Het kennisplein. Vroeger was het heel lastig om iets te vinden in de documentatie. Het waren pagina’s met lange lijsten over allerlei onderwerpen. Terwijl mensen gewoon dingen willen weten zoals: hoe kan ik me ziek melden? Op het kennisplein is de informatie op een heldere manier geordend zodat je makkelijk dingen kunt vinden.”

13.45

Breakout-ronde: webmasters van 3 organisaties geven een presentatie over hun platform

Philadelphia is een zorginstelling met 6.300 medewerkers en bijna 500 kleinschalige locaties in heel Nederland. De organisatie verleent zorg aan ruim 7.500 mensen met een verstandelijke beperking. Dit varieert van ambulante begeleiding tot zeer intensieve zorg.

Webmaster Vera Bekendam: “Omdat we zo verspreid zitten, kan het lastig zijn om contactgegevens te vinden. Vroeger hadden we lange lijsten met gegevens van locaties en medewerkers. Maar die raakten telkens verouderd. Nu staat alles op ons intranet. Iedereen heeft een profiel en kan dat deels zelf beheren. Ook staan alle protocollen bij elkaar. Dat is heel handig. Eerst was er sprake van een aparte website, nu is het allemaal geïntegreerd – ook in een app.”

‘Mijn Philadelphia’,  zoals het platform heet, geeft ook toegang tot allerlei informatiesystemen zoals de zorgdossiers, het personeelssysteem en verschillende servicedesks. Via deze servicedesks kun je vragen stellen als je nog meer informatie wilt of een collega over een onderwerp wilt spreken. Daarnaast is er op ‘Mijn Philadelphia’ een online community waar medewerkers en vrijwilligers ervaringen en kennis kunnen delen. Het platform is ‘single sign on’. Dat betekent dat je niet telkens opnieuw hoeft in te loggen om toegang te krijgen tot de systemen.

‘Mijn Philadelhia’ onderscheidt zich van de meeste andere platformen in de zorg doordat ook ouders en familie toegang hebben tot een voor hen ingericht gedeelte van het intranet. Daar hebben deze verwanten, als ze daartoe geautoriseerd zijn, bijvoorbeeld toegang tot het cliëntendossier.  De 4.500 vrijwilligers hebben eveneens toegang tot een voor hen ingericht gedeelte. In de toekomst zullen verwijzers, zoals gemeenten en zorgkantoren, toegang krijgen tot een eigen platform. Daar kunnen ze zien waar bijvoorbeeld plaats is voor cliënten.  Last but not least krijgen ook cliënten straks een online platform. Het is de bedoeling dat dit netwerk nog dit jaar voor hen ter beschikking komt.

Betere interne communicatie, kennisdeling en betere samenwerking. Dat zijn de belangrijkste doelen van het sociaal intranet in het Deventer Ziekenhuis. Marike van der Velden, functioneel beheerder en communitymanager: “Zorg wordt steeds meer patiëntgericht; daarom is het belangrijk dat afdelingen samenwerken.”

Maart 2017 ging het sociaal intranet live. Aanvankelijk werd er volgens Marike regelmatig  op gemopperd. “Mensen zeiden dingen zoals: ‘Ik zit niet te wachten op een tijdlijn. Het lijkt Facebook wel.’ Het aantal actieve gebruikers – mensen die een bericht delen in een groep op het intranet of op een bericht reageren – bedroeg in de eerste maand 7 procent.

Een jaar later is de acceptatie duidelijk gegroeid. Het aantal actieve gebruikers is verdubbeld en er zijn groepen waar mensen van verschillende afdelingen samenwerken. Ook worden steeds meer berichten geplaatst op de tijdlijn. “Vroeger zouden veel van deze berichten zijn gemaild. Je ziet dus een verschuiving van e-mail naar intranet. Dit is ook handiger want nu bereik je in één keer een heleboel mensen en je ziet alle reacties op een bericht onder elkaar.” Het gemopper is volgens Marike verstomd. “Ik hoor van steeds meer mensen dat ze het handig  vinden om in een groep berichten uit te wisselen.”

Maar worden ook de medewerkers aan het bed bereikt? Marike: “In de tijdlijn zie ik regelmatig bijdragen van verpleegkundigen. Zo was er onlangs een oproep van een transferverpleegkundige om over het vak te vertellen op een school. Daar kwamen veel reacties op.”

De Techniekfabriek in Houten organiseert techniek- en computerworkshops voor kinderen met en zonder autisme. De stichting is in 2014 gestart door Annemarie van Grunsven en Ankie Persoons die beiden een kind hebben met autisme. De lessen worden onder schooltijd gegeven aan bovenbouwklassen van basisscholen in Houten. Na schooltijd worden de lessen gegeven aan zo’n 8 groepen kinderen met en zonder autisme. Rond de 6o kinderen bezoeken wekelijks deze naschoolse workshops.

De lessen worden verzorgd door rond de 50 vrijwilligers. In de zomer van vorig jaar ging het sociaal intranet voor deze groep mensen live. Ankie: “We liepen vast in de wijze waarop we werkten. We kregen steeds meer werkgroepen en documenten die gedeeld moesten worden. Op de website had ik een pagina aangemaakt met een gammele inlogcode en daar deelde ik informatie zoals  contactgegevens en verslagen van overleggen. Ondertussen kwamen er steeds meer WhatsApp groepen. WhatsApp is voor veel dingen geschikt, maar niet voor het samenwerken aan documenten. Ook is het lastig om dingen op te zoeken. En het lastige van e-mail is dat mails vaak kwijtraken.”

Invoering van het sociaal intranet heeft duidelijk effect gehad op de interne communicatie. “E-mail wordt bijna niet meer gebruikt”,  stelt Ankie. “Ook het gebruik van WhatsApp is afgenomen. Dankzij het intranet zijn mensen beter geïnformeerd. Je hoort nooit meer: ‘Ik had het rooster niet’. Het platform maakt het werk soepeler en vlotter.”

14.20

Intranet Informatiemarkt

De webmasters die om 13.05 en 13.45 een presentatie gaven, laten het platform van hun organisatie live zien aan de deelnemers. Je kunt rondwandelen en deze intranetten op grote beeldschermen bekijken en vragen stellen. Ook zijn er softwareleveranciers die tekst en uitleg kunnen geven over hun product. Deelnemers die dat willen – dit is dus niet verplicht – kunnen met hun laptop inloggen op het intranet van hun eigen organisatie en dit tonen aan andere deelnemers.  Een leuke manier om eens feedback van vakgenoten te krijgen op jouw platform.

15.20

Inspiratieparade

Dagvoorzitter en organisator Alex van Schooten laat inspirerende voorbeelden van intranetten de revue passeren.  Hierbij komen verschillende organisaties in zorg en welzijn aan bod

15.50

Afsluiting

16.10

Borrel, fris en hapjes

Wie kom je tegen bij ‘Intranet in Zorg en Welzijn’?

43 deelnemers hebben zich tot nu toe aangemeld. Zij zijn afkomstig van organisaties zoals:

  • GGZ Delfland
  • SDW
  • Vivantes
  • GGZ Noord-Holland Noord
  • Atlantis Creative
  • De Twentse Zorcentra
  • Zorgorganisatie Norschoten
  • Zorggroep Hof en Hiem
  • Ziekenhuis Gelderse Vallei
  • GGNet
  • de Posten
  • De Waalborg
  • De Hoop ggz
  • Woonzorgconcern IJsselheem
  • Saffier
  • CWZ
  • Stichting IZZ
  • GGZ Rivierduinen
  • Transmissie

“Inspirerende dag”

Vorig jaar was de eerste editie van dit event. Hoe reageerden de deelnemers?

Dorien Temmink, community- en dialoogmedewerker De Twentse Zorgcentra: “Bedankt voor de inspirerende dag.”

Anneke de Lange, communicatieadviseur Haagse Wijk- en Woonzorg : “Het was een heel goede en prima geregelde dag dinsdag!”

Joëlle Rijkers, senior adviseur interne communicatie Catharina Ziekenhuis: “Bedankt voor de inspirerende dag, de mooie verhalen en alle kennis over intranet! Ik sta te trappelen om aan de slag te gaan (wij moeten nog beginnen). Trouwens; de kleinschaligheid van dit congres beviel me erg goed. Dank voor de goede organisatie!

Jannet Jouwsma, communicatieadviseur Antonius Zorggroep: “Nog bedankt voor een leuke en inspirerende dag”

Feedback op jouw intranet?

Als je dat wilt – dit is niet verplicht – kun je tijdens het onderdeel ‘Intranet Informatiemarkt’
het platform van je organisatie via je laptop aan deelnemers tonen. Da’s interessant voor hen en jij krijgt feedback van vakgenoten.
Wil je liever terugkoppeling van een expert? Ook dat is mogelijk. Enkele experts die een presentatie verzorgen,
geven deelnemers feedback over hun intranet. Belangstelling? Geef dat dan aan in het opmerkingenvak van het inschrijfformulier.
Maximaal 3 deelnemers kunnen hier gebruik van maken. Vergeet niet een laptop of tablet mee te nemen om het intranet te tonen.

De Walvis organiseert dit event en meer

‘Intranet in Zorg en Welzijn’  wordt georganiseerd door Communicatiebureau De Walvis. Dit bureau
is onafhankelijk en niet gelieerd aan een softwareleverancier. Sinds 2013 heeft De Walvis al
20 bijeenkomsten georganiseerd. Voorbeelden zijn de Intranet Inspiratiemiddagen en Hét nationaal Intranetsymposium dat vorig jaar 108 deelnemers trok. Op 13 november 2018 is de vierde editie van Hét Nationaal Intranetsymposium.
Wil je op de hoogte blijven van de komende events? Meld je dan via een e-mail aan voor de mailinglist.

Locatie

NBC Congrescentrum

Blokhoeve 1 Nieuwegein

De locatie ligt dichtbij de A2, A12 en A27 in het hart van Nederland. Parkeren is gratis. Met het ov is het NBC eenvoudig te bereiken. Neem vanaf Utrecht CS de sneltram naar IJsselstein of Nieuwegein. Na krap een kwartier stap je uit bij halte Zuilenstein. Je steekt direct de weg over en het NBC Congrescentrum ligt recht voor je. Het gebouw met de oranje toren kun je niet missen.

Aanmelden

Deelname aan het event kost 375 euro (ex. btw) per persoon.

Teamkorting

Kom je met meerdere personen van één organisatie? Dan profiteer je van teamkorting. Wanneer 3 of meer mensen van één organisatie zich opgeven, dan betalen ze slechts 350 euro (ex. btw) per persoon.

Aanmelden »

Sponsors