Intranet in Zorg en Welzijn

31 maart 2020 in Nieuwegein

Aanmelden met vroegboekkorting »

Intranet in Zorg en Welzijn

Zoek je inspiratie over (sociaal) intranet, de digitale werkplek en online communities in zorg en welzijn? Dan is dit event op 31 maart 2020 iets voor jou. Bij deze kleinschalige bijeenkomst draait het om thema’s zoals kennis delen, adoptie en community-management. Je maakt kennis met inspirerende praktijkvoorbeelden en kunt live innovatieve platformen zien. Ook zijn er interactieve sessies waar je, onder leiding van experts, je vragen en ervaringen kunt delen.

In zorg en welzijn is de laatste jaren veel veranderd. Denk aan bijvoorbeeld de toegenomen regeldruk, fusies, samenwerking met andere organisaties en wijkgericht werken. Intranet en online communities kunnen organisaties bij deze ontwikkelingen ondersteunen. Ook kunnen ze ertoe bijdragen dat processen makkelijker verlopen. Maar hoe werkt dat dan? Welke aanpak heeft succes? Tegen welke problemen loopt men aan? Kom naar ‘Intranet in Zorg en Welzijn’ en je hoort de eerlijke verhalen en tips & tricks uit de praktijk.

 

Zes redenen om erbij te zijn

praktijkgericht Intranet in de Zorg

Praktijkgericht

Alle sprekers gaan in op de dagelijkse praktijk in zorg en welzijn.

Eerlijke verhalen

Organisaties vertellen wat goed gaat en ook wat beter kan bij hun platform. Er zijn geen wervende productpresentaties van leveranciers.

live intranetten Intranet in de Zorg

Live platformen kijken

Unieke kans om live intranetten en communities uit zorg en welzijn te zien.

inspiratie Intranet in de Zorg

Inspirerend

Laat je inspireren door intranetten en online communities van andere organisaties in zorg en welzijn.

Ook voor professionals met ervaring

De laatste trends, tips, tricks en inspiratie om je platform naar een hoger niveau te tillen.

interactie Intranet in de Zorg

Kleinschalige interactieve sessies

Experts leiden interactieve sessies waar je alle ruimte krijgt voor het stellen van vragen.

Voor wie

Professionals op gebied van communicatie, ict, HRM of kwaliteitsmanagement die betrokken zijn bij intranet en online communities in de sector zorg en welzijn. Het event richt zich op professionals die zich oriënteren op een nieuw intranet én op mensen die op zoek zijn naar tips & tricks om het bestaande platform te verbeteren.

Sprekers

Klik op de foto voor meer info

Alex van Schooten

organisator en dagvoorzitter >>

Met zijn bedrijf Communicatiebureau De Walvis organiseert Alex events op gebied van intranet. Sinds 2013 heeft hij al 28 bijeenkomsten georganiseerd. Een voorbeeld is Hét Nationaal Intranetsymposium dat jaarlijks plaatsvindt. In 2019 trok deze bijeenkomst maar liefst 165 deelnemers. De Walvis is volledig onafhankelijk en is niet gelieerd aan een softwareleverancier of ander bedrijf.

Peter Haan

directeur adviesbureau Evolve >>

Evolve verbindt medewerkers met elkaar, met het werk en met het merk via interne digitale platformen en media. Evolve doet dat al acht jaar voor ruim honderd opdrachtgevers. Peter voerde projecten uit voor o.a. Zorggroep Charim, zorginstelling Daelzicht, zorgcombinatie Marga Klompé en vele andere organisaties in zorg, welzijn en andere branches. Daarnaast geeft hij regelmatig inspiratiesessies voor senior management en directie.

Alies Cornelissen

consultant adviesbureau Evolve >>

Evolve verbindt medewerkers met elkaar, met het werk en met het merk via interne digitale platformen en media. Evolve doet dat al acht jaar voor ruim honderd opdrachtgevers. Alies (bege)leidt projecten op gebied van implementatie, adoptie en community-management. Op dit moment voert ze projecten uit voor o.a. onderwijsinstelling De Onderwijsspecialisten en verschillende zorgorganisaties waaronder De Zorgcirkel en Koninklijke Visio.

Pleun Luijkx

consultant voor verschillende adviesbureaus >>

Pleun Luijkx is altijd bezig met ‘informatie op de juiste plaats’. Dat doet zij in tal van organisaties. De laatste 5 jaar heeft ze in de zorg verschillende interne informatieproblemen opgelost. Zo implementeerde ze een nieuw intranet bij het UMC Utrecht en leidde ze een programma bij de Nederlandse Zorgautoriteit om beter digitaal samen te werken. Nu is zij als adviseur werkzaam voor o.a. Brayton House, 1uur.nu en Mixit.

Eveline Bakker

programmamanager Rijk in Overgang >>

Het kennisportaal ‘Rijk in Overgang’ biedt informatie over de overgang en de invloed ervan op het werk. Specialisten geven er advies over bijvoorbeeld gezonde voeding, beweging en ontstressen. Op het kennisportaal komt een besloten community, waar je met elkaar in een veilige omgevingen ervaringen en tips uit kunt wisselen.

Milou van de Streek

Community-coach Ambulance IJsselland >>

Ambulance IJsselland is de ambulancedienst in het noorden en westen van Overijssel. In april 2016, dus krap vier jaar geleden, werd het sociaal intranet gelanceerd. Inmiddels is het uitgegroeid tot een onmisbaar onderdeel van het dagelijks werk. Opvallend is dat de organisatie veel werk maakt van community-management.

Ingrid Woltinge

Community-coach Ambulance IJsselland >>

Ambulance IJsselland is de ambulancedienst in het noorden en westen van Overijssel. In april 2016, dus krap vier jaar geleden, werd het sociaal intranet gelanceerd. Inmiddels is het uitgegroeid tot een onmisbaar onderdeel van het dagelijks werk. Opvallend is dat de organisatie veel werk maakt van community-management.

Guido Pater

social business consultant >>

Guido is al vele jaren actief als zelfstandig consultant. Hij was onder andere projectleider bij de invoering van het sociaal intranet bij het Reinier de Graaf Ziekenhuis, Ambulance Oost, RAV IJsselland (Ambulancedienst in Zwolle) en het sociaal intranet project bij de RAVU (Ambulancedienst in Utrecht).
Op dit moment is hij projectleider sociaal intranet bij Haaglanden Medisch Centrum.

Christiaan Lustig

adviseur en oprichter van Brayton House >>

Christiaan is adviseur op het vlak van digital employee experience (#DEX), digital workplace en intranet bij Brayton House. Hij werkt(e) o.a. voor UMC Utrecht en Erasmus MC in Nederland. En voor het Jessa Ziekenhuis en az Sint-Blasius in Vlaanderen. Christiaan publiceert regelmatig op Frankwatching en is (co-)auteur van verschillende boeken. Daarnaast geeft hij geregeld presentaties in Nederland en daarbuiten.

Doreen Borneman

medeoprichter en eigenaar Adoptics >>

Doreen is adviseur, trainer en coach met een focus op interne communicatie en digitaal samenwerken. Bij Rijn IJssel is ze verantwoordelijk voor (de adoptie van) het sociaal intranet. Deze onderwijsinstelling won 2018 de Intra.NET Award voor de succesvolle manier waarop het sociaal intranet is geïntroduceerd. Vanuit Adoptics ondersteunt ze hierin nu ook andere organisaties met als doel makkelijk (samen)werken in een digitale wereld.

Bram Koster

consultant adviesbureau Evolve >>

Evolve verbindt medewerkers met elkaar, met het werk en met het merk via interne digitale platformen en media. Evolve doet dat al acht jaar voor ruim honderd opdrachtgevers. Bram richt zich onder andere op strategieontwikkeling, platformselectie en projectbegeleiding. Hij werkt voor klanten als ROC Nijmegen, Achmea, Ons Middelbaar Onderwijs en ZonMw (gezondheidsonderzoek en zorginnovatie).

Wanda Catsman

community-strateeg >>

Wanda heeft jarenlang ervaring opgedaan als communitymanager bij organisaties in de zorg en daarbuiten. Ze stond aan de basis van de online community voor mensen met diabetes type 1 en werkt nu aan de content- en social media strategie van de bloedbank Sanquin. Als freelance community-strateeg helpt ze organisaties met het opzetten van succesvolle communities. Aan de basis staat altijd een gedegen strategie en meerjarenplan.

Evelyn Visschedijk

community-coach bij Spirit >>

Spirit biedt specialistische jeugdhulp in Amsterdam en omstreken. Al sinds 2013 is Evelyn community-coach bij deze organisatie. Spirit is voorloper op gebied van sociaal intranet. Dat blijkt wel uit het feit dat deze jeugdhulporganisatie in 2018 op de vijfde plek stond van een landelijke ranglijst over interne sociale media. Dat is vijf plaatsen boven KLM en één plek onder Heineken.

Cornelie Veltkamp

communicatieadviseur CWZ >>

CWZ is een ziekenhuis in Nijmegen met zo’n vierduizend medewerkers. In juni 2019 werd het sociaal intranet gelanceerd. Het platform wordt volop gebruikt als plek om kennis te delen en samen te werken. Dat gebeurt met name in de groepen. Vóór de livegang zijn zestig groepen aangemaakt door gebruikers. Inmiddels zijn er meer dan driehonderd. Het gebruik van het intranet groeit maandelijks door.

Nicolien Bouwense

communicatieadviseur CWZ >>

CWZ is een ziekenhuis in Nijmegen met zo’n vierduizend medewerkers. In juni 2019 werd het sociaal intranet gelanceerd. Het platform wordt volop gebruikt als plek om kennis te delen en samen te werken. Dat gebeurt met name in de groepen. Vóór de livegang zijn zestig groepen aangemaakt door gebruikers. Inmiddels zijn er meer dan driehonderd. Het gebruik van het intranet groeit maandelijks door.

Emmi Milder

communicatieadviseur Spring Kinderopvang >>

Spring Kinderopvang telt achthonderd medewerkers die actief zijn op ruim 120 locaties in Limburg en Noord-Brabant. Juni 2019 ging het nieuwe intranet live. Het platform is een belangrijk hulpmiddel om kennis te delen en inspiratie op te doen voor nieuwe activiteiten.

Monique van Oosterhout

projectleider zorginstelling Siza >>

Monique is projectleider voor de afdeling Informatie & Technologie van Siza. Deze organisatie biedt ondersteuning aan mensen met een lichamelijke, verstandelijke of meervoudige beperking en aan mensen met autisme of niet-aangeboren hersenletsel. De dienstverlening loopt uiteen van ondersteuning thuis tot aan 24-uurs zorg in een woongroep en van behandeling tot begeleiding naar werk. Bij de organisatie zijn zo’n 2700 medewerkers in dienst.

Charlotte Lina

projectleider zorginstelling Siza >>

Charlotte is projectleider innovatie bij Siza. Deze organisatie biedt ondersteuning aan mensen met een lichamelijke, verstandelijke of meervoudige beperking en aan mensen met autisme of niet-aangeboren hersenletsel. De dienstverlening van Siza loopt uiteen van ondersteuning thuis tot aan 24-uurs zorg in een woongroep en van behandeling tot begeleiding naar werk. Bij de organisatie zijn zo’n 2700 medewerkers in dienst.

Kirsten Hidding

communicatieadviseur ggz-insteling Eleos >>

Eleos is een christelijke ggz-instelling met ongeveer 750 medewerkers. De organisatie is landelijk actief en biedt ambulante zorg aan volwassenen en jongeren. Ook geeft Eleos thuisbegeleiding, er is een klinisch behandelcentrum en een aantal woonvormen. Het intranet, dat in november 2019 werd gelanceerd, moet onder andere de zelfsturende teams ondersteunen.

Rob van der Vloed

projectmanager eHealth bij Lentis >>

Lentis biedt geestelijke gezondheidszorg, forensische gezondheidszorg en ouderenzorg in de provincies Groningen, Drenthe en Friesland. De organisatie telt ruim 3900 medewerkers die werkzaam zijn bij ruim honderd locaties. In 2013 werd het sociaal intranet met de naam ‘Lentisnet’ ingevoerd.

Programma

Als je je inschrijft voor ‘Intranet in Zorg en Welzijn’ dan ontvang je een week vóór het event een mail waarmee je kunt bepalen welke breakout sessies je wilt bezoeken.

9.00

Ontvangst en registratie

9.30

Welkom door dagvoorzitter Alex van Schooten

9.40

Inspirerende openingspresentatie

Peter Haan vertelt in zijn presentatie over de laatste ontwikkelingen binnen intranetten en andere digitale platformen in zorg en welzijn. Daarbij komt onder andere mobiel werken aan bod. Zorgmedewerkers werken niet vaak achter een bureau en laptop. Dus hoe zorg je ervoor dat ze toch beschikken over alle werkgerichte informatie zoals protocollen, én het organisatienieuws lezen?

Ook onderwerpen als de privacywet AVG, administratieve lastenverlichting (welke rol kan het intranet hierbij spelen?), de opkomst van de digitale werkplek en het hoge verloop in de zorg- en welzijnssector komen aan de orde. Hoe houd je mensen vast, zorg je voor verbinding en hoe kan het intranet een rol spelen bij de onboarding van nieuw personeel?

Peter, directeur bij adviesbureau Evolve, legt in deze presentatie uit hoe jij met jouw intranet het beste kunt inspelen op deze ontwikkelingen. Ook geeft hij concrete tips hoe je van jouw platform een succes kunt maken. De presentatie van Peter is praktijkgericht. Wat je vandaag leert, kun je morgen in de praktijk toepassen.

10.00

Breakout ronde

Hoe kun je de dienstverlening verbeteren en efficiënter maken? Op welke wijze zorg je ervoor dat professionals over schotten en zorglocaties heen samenwerken? En hoe voorkom je dat het wiel telkens opnieuw wordt uitgevonden? Deze vragen spelen bij vrijwel elke organisatie in zorg en welzijn.

Sociaal intranet kan hier een rol in spelen. Een goede community-manager stimuleert medewerkers om dit instrument daadwerkelijk te gebruiken en over schotten heen kennis te delen op het platform. In deze interactieve sessie leer je hoe je community-management aanpakt. Dat is veelomvattend. Van het integreren van het platform in de dagelijkse taken tot het activeren en stimuleren van medewerkers en het meenemen van het management. In deze sessie krijg je volop ruimte om jouw vragen en ervaringen in te brengen. De sessie wordt verzorgd door Alies Cornelissen van adviesbureau Evolve.

Veel zorgmedewerkers werken niet aan een bureau, hebben geen vaste werkplek en soms niet eens een vaste locatie. Ze staan aan het bed van hun patiënten of bezoeken cliënten thuis. Hoe kun je deze medewerkers toch bereiken, betrekken bij je organisatie én goed bedienen met je intranet of digital workplace? Dat is het centrale thema in deze interactieve sessie.

Consultant Christiaan Lustig van adviesbureau Brayton House gaat in op vragen rond techniek, strategie, onboarding en het verloop van personeel. Ook de balans tussen digitale communicatie, service en samenwerking komt voorbij. Christiaan legt uit hoe je erachter komt wat je collega’s willen en wat ze nodig hebben als het gaat om digitaal (samen)werken.

Christiaan haalt tijdens de sessie voorbeelden aan uit zijn dagelijkse praktijk. Dat zijn vooral ziekenhuizen in Nederland en België. Maar we bekijken ook andere organisaties met veel ambulante medewerkers uit bijvoorbeeld het onderwijs, overheid en technische ondernemingen.

Veel organisaties in zorg en welzijn kampen met hetzelfde probleem. Er is een mooi intranet, maar het wordt door medewerkers weinig gebruikt. In deze sessie krijg je praktische, onderbouwde adviezen waar je direct iets aan hebt. Doreen Borneman van adviesbureau Adoptics leidt deze interactieve sessie die zich richt op communicatieprofessionals die weinig of geen ervaring hebben met het activeren van medewerkers.

Je hebt een intranet dat een tijdje geleden gelanceerd is. Activatie ging prima en er is een groepje vaste gebruikers. Maar nu wil je de volgende stap zetten: het vergroten van de impact van je intranet door het doelgericht activeren van medewerkers. In deze sessie krijg je praktische, onderbouwde adviezen waar je direct iets aan hebt. Deze interactieve sessie richt zich op communicatieprofessionals die al wat langer bezig zijn met het activeren van medewerkers. De sessie wordt geleid door Bram Koster van adviesbureau Evolve.

10.40

Pauze

10.55

Breakout ronde

Veel zorgmedewerkers werken niet aan een bureau, hebben geen vaste werkplek en soms niet eens een vaste locatie. Ze staan aan het bed van hun patiënten of bezoeken cliënten thuis. Hoe kun je deze medewerkers toch bereiken, betrekken bij je organisatie én goed bedienen met je intranet of digital workplace? Dat is het centrale thema in deze interactieve sessie.

Consultant Christiaan Lustig van adviesbureau Brayton House gaat in op vragen rond techniek, strategie, onboarding en het verloop van personeel. Ook de balans tussen digitale communicatie, service en samenwerking komt voorbij. Christiaan legt uit hoe je erachter komt wat je collega’s willen en wat ze nodig hebben als het gaat om digitaal (samen)werken.

Christiaan haalt tijdens de sessie voorbeelden aan uit zijn dagelijkse praktijk. Dat zijn vooral ziekenhuizen in Nederland en België. Maar we bekijken ook andere organisaties met veel ambulante medewerkers uit bijvoorbeeld het onderwijs, overheid en technische ondernemingen.

Een intranet kan alleen een succes worden als directie en management er volledig achter staan. Maar hoe krijg je die steun? Niet alleen in woorden, maar ook in daden. In deze sessie gaan we samen op zoek naar praktische handvatten. De sessie wordt geleid door consultant Guido Pater.

Bij veel intranetten en digitale communities zijn de doelstellingen vaag. Ook ontbreekt meestal een heldere strategie. De verantwoordelijke communicatieprofessional is vaak al tevreden als het platform technisch goed werkt en er een redelijk aantal gebruikers is.

Reiken jouw ambities verder? Bezoek dan deze sessie van communitystrateeg Wanda Catsman. Ze legt uit hoe je volgens heldere stappen kunt werken aan doelstellingen op de langere termijn. Ook gaat ze in op het inzetten van verschillende kanalen. Want naast je online kanalen kunnen offline kanalen je community een enorme impuls geven. Een gedegen contentstrategie is hiervan de basis. Dit is de planmatige aanpak van de productie, publicatie, beheer en hergebruik van waardevolle content voor verschillende kanalen ter versterking van je community.

Wanda geeft voorbeelden uit de praktijk waar ze bij betrokken is. Dat zijn met name de online community voor mensen met diabetes type 1 en de content- en social media strategie van de bloedbank Sanquin. Ook krijg je volop ruimte om jouw vragen en opmerkingen in te brengen.

Voor wie is deze sessie interessant?
Voor iedereen die wil leren hoe je volgens een strategische aanpak – een planmatige methodiek gericht op de langere termijn – kunt werken aan je intranet of online community.

Veel intranetten binnen zorg en welzijn zijn net omgevallen boekenkasten: een hoop informatie die nauwelijks geordend is. Het is voor medewerkers vaak lastig om de info te vinden die nodig is voor het dagelijks werk. Dat kan natuurlijk veel beter. Maar hoe zorg je daarvoor? In deze interactieve sessie geeft consultant Pleun Luijkx praktische handvatten.

Je leert welke content geschikt is voor het intranet en welke niet. Welke methodes – denk aan persona’s, onderzoek naar toptaken en andere onderzoeken – kunnen je helpen om dat te bepalen? Ook hoor je hoe je content het beste kunt aanbieden. Verder gaat de spreker in op contentbeheer. En natuurlijk komt de vraag aan bod: hoe ga je om met verouderde informatie? De sessie wordt geleid door consultant Pleun Luijkx. Pleun heeft het UMC Utrecht al herhaaldelijk begeleid bij contentbeheer.

11.35

Pauze

11.45

Breakoutronde

Het kennisportaal ‘Rijk in Overgang’ biedt informatie over de overgang en de invloed ervan op het werk. Specialisten geven er advies over bijvoorbeeld gezonde voeding, beweging en ontstressen. Op het kennisportaal komt ook een besloten community, waar je met elkaar in een veilige omgevingen ervaringen en tips uit kunt wisselen.

Op dit moment verkeert de community in de testfase waarover al veel te vertellen valt. De verwachting is dat het kennisportaal midden 2020 live gaat. Er zijn al gesprekken gaande met andere organisaties die ook met het concept aan de slag willen.

Doelgroep zijn niet alleen de vrouwen die bij de Rijksoverheid werken, maar iedereen in de organisatie die belang of interesse heeft. Zoals hr-professionals, lijnmanagers, preventiemedewerkers en bedrijfsartsen.

Voor wie is deze presentatie interessant?

Voor iedereen die wil leren hoe je in een community of intranet het beste kunt inspelen op de behoefte van de gebruiker. Eveline Bakker, programmamanager Rijk in Overgang: “Je moet afleren om te ‘zenden’. Wil je succes hebben, dan moet je je voortdurend aanpassen aan de gebruiker. Je moet hokjes doorbreken en openstaan voor nieuwe dingen.”

April 2016 werd het sociaal intranet van Ambulance IJsselland gelanceerd. Inmiddels is het uitgegroeid tot een onmisbaar onderdeel van het dagelijks werk. Communicatieadviseur Milou van de Streek: “Mensen vinden er hun rooster, ze zien waar wegwerkzaamheden zijn, kunnen een melding doen als materialen op de auto defect zijn. En ga zo maar door.”

Ambulance IJsselland is de ambulancedienst in het noorden en westen van Overijssel. De organisatie telt 280 medewerkers. Daarbij gaat het onder andere om medewerkers op de meldkamer, kantoorpersoneel, ambulanceverpleegkundigen en –chauffeurs.

De organisatie maakt veel werk van community-management; Milou van de Streek en Ingrid Woltinge besteden er elk acht uur per week aan. Dat is veel in vergelijking met andere zorgorganisaties waar het vaak een bijzaak is en de communicatieadviseur er hooguit een paar uur per week aan besteedt. Milou: “We lossen technische ongemakken op, coachen collega’s, helpen mensen met bijvoorbeeld het maken van groepen et cetera.”

Het bijzondere is dat Ingrid normaal op de ambulance werkt als zorgambulancebegeleider. “Doordat ik dagelijks contact heb met collega’s, weet ik waar ze tegenaan lopen en kan ik ze makkelijk helpen als ze tegen problemen met het intranet tegenkomen.”

Voor wie is deze sessie interessant?
Voor iedereen die wil horen hoe community-management in de praktijk werkt. Daarnaast is de presentatie interessant voor deelnemers die willen weten hoe een platform in de loop van de jaren kan groeien. Ingrid: “Je moet blijven investeren en meegaan met de ontwikkelingen in je organisatie.”

Bij veel intranetten en digitale communities zijn de doelstellingen vaag. Ook ontbreekt meestal een heldere strategie. De verantwoordelijke communicatieprofessional is vaak al tevreden als het platform technisch goed werkt en er een redelijk aantal gebruikers is.

Reiken jouw ambities verder? Bezoek dan deze sessie van communitystrateeg Wanda Catsman. Ze legt uit hoe je volgens heldere stappen kunt werken aan doelstellingen op de langere termijn. Ook gaat ze in op het inzetten van verschillende kanalen. Want naast je online kanalen kunnen offline kanalen je community een enorme impuls geven. Een gedegen contentstrategie is hiervan de basis. Dit is de planmatige aanpak van de productie, publicatie, beheer en hergebruik van waardevolle content voor verschillende kanalen ter versterking van je community.

Wanda geeft voorbeelden uit de praktijk waar ze bij betrokken is. Dat zijn met name de online community voor mensen met diabetes type 1 en de content- en social media strategie van de bloedbank Sanquin. Ook krijg je volop ruimte om jouw vragen en opmerkingen in te brengen.

Voor wie is deze sessie interessant?
Voor iedereen die wil leren hoe je volgens een strategische aanpak – een planmatige methodiek gericht op de langere termijn – kunt werken aan je intranet of online community.

12.25

Lunch

13.05

Breakout ronde

“Ons sociaal intranet is hét platform voor onze interne communicatie.” Dat zegt communicatieadviseur Cornelie Veltkamp van CWZ in Nijmegen. Medewerkers van dit ziekenhuis gebruiken de groepen op het platform om kennis te delen en samen te werken. Hier vind je onder andere documenten zoals agenda’s van vergaderingen en notulen. Ook biedt het platform de mogelijkheid om filmpjes te tonen.

De medewerkers hebben een belangrijke rol gespeeld bij de selectie van het platform. Na selectie door de projectgroep en de stuurgroep bleven twee leveranciers over. Alle medewerkers zijn toen uitgenodigd om van elke leverancier de proof of concept (testomgeving) te beoordelen aan de hand van een vragenlijst. Deze aanpak heeft bijgedragen aan de acceptatie van het intranet.

Het platform wordt volop gebruikt, geeft communicatieadviseur Nicolien Bouwense aan. “Zestig groepen zijn al vóór de livegang aangemaakt door leden van de gebruikersgroep. Inmiddels zijn er meer dan driehonderd groepen. Er is veel enthousiasme voor de mogelijkheden van het nieuwe intranet. Het aantal mensen dat content plaatst neemt ook toe.”

Voor wie is deze presentatie interessant?

Met name voor deelnemers die zich oriënteren op een nieuw platform. Cornelie: “We vertellen hoe we de medewerkers betrokken hebben in de selectie van een nieuw intranet. Ook geven we aan hoe we samen met de gebruikersgroep de overgang van het oude naar het nieuwe intranet hebben aangepakt. Daarbij gaat het onder andere om de vraag: welke content neem je mee? Via een live demo delen we tips en best practices voor de implementatie en adoptie van een sociaal intranet.”

Bij Spring Kinderopvang is veel pedagogische kennis aanwezig. Het nieuwe intranet is een essentieel hulpmiddel om die kennis te delen. Spring telt achthonderd medewerkers die actief zijn op ruim 120 locaties. Juni 2019 ging het nieuwe intranet live.

Volgens communicatieadviseur Emmi Milder is het nieuwe intranet een duidelijke vooruitgang ten opzichte van het oude systeem. “Het ondersteunt medewerkers bij het dagelijks werk. Ook hebben we een koppeling met ons digitale kwaliteitssysteem iProva, waardoor je informatie makkelijk kunt vinden. Het platform is daarnaast een bindmiddel. Iedereen werkt verspreid. Een medewerker uit Helmond heeft normaal weinig contact met iemand in Boxmeer. Dankzij het platform kun je nu heel makkelijk tips, ervaringen en kennis delen. Dan ervaar je de meerwaarde van het feit dat je deel uitmaakt van een grotere, professionele organisatie.”

Belangrijk onderdeel van het platform is de activiteitenmodule. Deze bevat ruim vijfhonderd activiteiten. “Je kunt deze op verschillende manieren doorzoeken”, legt Emmi uit. “Heb je een activiteit gevonden, dan kun je deze downloaden en op maat maken voor de eigen locatie. Ook kunnen medewerkers gemakkelijk nieuwe activiteiten toevoegen.”

Voor wie is deze sessie interessant?

Voor deelnemers die werkzaam zijn in een organisatie met verschillende locaties en waar de meeste medewerkers niet dagelijks achter de pc zitten. In deze presentatie leer je onder andere hoe belangrijk het is om de behoefte van de medewerkers te peilen vóórdat je kiest voor een nieuw intranet. Emmi: “Je moet je niet laten verblinden door alle functionaliteiten die een platform biedt.”

Een intranet is net een tuin. Na de lancering is het zaak om het intranet technisch verder te ontwikkelen, en medewerkers te begeleiden en te stimuleren in het gebruik. In deze interactieve sessie legt Rob van der Vloed van Lentis uit hoe dat bij zijn zorginstelling is gebeurd. Rob vertelt onder andere over de omslag van push naar pull in de communicatie bij een sociaal intranet. Wat betekent dit voor de medewerkers en voor de afdeling Communicatie? Ook gaat hij in op zaken zoals het (soms moeizame) adoptieproces en de rol van het management. Rob spreekt vanuit ruim vijf jaar ervaring met sociaal intranet. Want al in september 2013 werd het platform bij Lentis gelanceerd.

Voor wie is deze sessie interessant?

Voor deelnemers die van een ervaren projectmanager willen horen hoe sociaal intranet in de praktijk uitpakt. Wat werkt wél en wat werkt niet? Je hoort een eerlijk verhaal waarbij de link wordt gelegd tussen sociaal intranet en organisatieverandering.

13.45

Breakout ronde

Waar heeft de eindgebruiker werkelijk behoefte aan? Dat is de vraag die aan de basis staat van de nieuwe digitale werkomgeving van Siza. Deze zorginstelling biedt ondersteuning aan mensen met een lichamelijke, verstandelijke of meervoudige beperking en aan mensen met autisme of niet-aangeboren hersenletsel. Siza biedt begeleiding, dagbesteding en behandeling op 150 locaties en bij mensen thuis in Gelderland en Midden-Brabant.

De methode die bij Siza is toegepast bij de digitale werkplek heet ‘Design Thinking’. Dit betekent simpel gezegd dat de eindgebruikers volgens heldere stappen een rol spelen bij de ontwikkeling, inrichting en implementatie van het systeem. Monique van Oosterhout, projectleider team I&T: “We zijn begonnen met een onderzoek naar de behoefte, dagelijkse irritaties en wensen van de eindgebruikers voor het nieuwe platform. Daarbij kwam bijvoorbeeld naar voren dat medewerkers sneller en eenvoudiger informatie willen zoeken, vinden en delen. Het nieuwe platform gaat dit ondersteunen.”

Een designteam van acht mensen uit het primair proces heeft vervolgens de lay-out van het nieuwe platform ontworpen. Dit prototype is daarna door maar liefst 135 eigen medewerkers getest. De digitale werkplek wordt april 2020 geïmplementeerd.

Voor wie is deze sessie interessant?

Deze sessie richt zich vooral op deelnemers die overwegen om een maatwerk intranet te laten bouwen. (Een standaard intranet daarentegen is een kant-en-klaar-product dat al wordt ingezet bij verschillende organisaties.) Je leert hoe je in nauwe samenwerking met de leverancier en eindgebruikers tot een gebruiksvriendelijk platform kunt komen.

Eleos is een christelijke ggz-instelling die landelijk actief is. Begin 2020 gaat Eleos werken met zelfsturende teams. Het intranet, dat in november 2019 werd gelanceerd, moet onder andere deze teams ondersteunen. Dat kan bijvoorbeeld doordat de teams, ongeacht waar ze actief zijn, onderling kennis kunnen delen.

De module ‘projecten’ maakt het samenwerken eenvoudig, zegt communicatieadviseur Kirsten Hidding: “Medewerkers kunnen hierin makkelijk een groep starten. Ben je lid dan kun je bijvoorbeeld takenlijsten aanmaken, documenten delen en met elkaar mailen.” Ook heel handig is de module ‘Durf te vragen’. “Je komt er bijvoorbeeld vragen tegen van hulpverleners over psycho-educatie bij depressie. Andere mensen reageren daarop.”

Een van de leukste dingen van het platform zijn volgens Kirsten de blogteksten. “Het managementteam schrijft blogs, maar er zijn ook behandelaars en ervaringsdeskundigen (oud-cliënten) die ervaringen delen. Juist de mix maakt het leuk. Dat blijkt ook wel uit het grote aantal reacties.”

Voor wie is deze presentatie interessant?

Kirsten: “Voor deelnemers die, net als ik, werkzaam zijn bij een organisatie met verschillende vestigingen en een divers zorgaanbod. Ik zal vooral uitleggen hoe je de rest van de organisatie kunt betrekken bij het opstarten van een nieuw platform. We hadden een klankbordgroep met twintig medewerkers die hebben meegedacht over de inhoud. Dat is belangrijk, want anders ga je vanuit het hoofdkantoor bedenken wat goed is voor de mensen.”

Je bent al een aantal jaren betrokken bij het intranet van je organisatie en wilt nieuwe stappen zetten. Dat kunnen bijvoorbeeld technische aanpassingen zijn. Of er zijn organisatorische veranderingen zoals een fusie waar je met het platform op moet inspelen. Hoe pak je dat aan?

De sessie wordt geleid door Evelyn Visschedijk van Spirit Jeugdhulp. Ze is al sinds zes jaar community-manager bij deze organisatie. Evelyn gaat in op de ontwikkelingen die het intranet in die periode heeft doorgemaakt. Daarbij gaat het onder andere om het betrekken van medewerkers, de inzet van gebruikersonderzoek, de combinatie van online en offline, en de fusie met zorgorganisatie De Bascule.

Spirit telt zo’n twaalfhonderd medewerkers en is voorloper op gebied van sociaal intranet. Dat blijkt wel uit het feit dat deze organisatie in 2018 op de vijfde plaats stond van de ranglijst van Evolve. Dit adviesbureau stelt elke twee jaar een lijst op die aangeeft hoe ver organisaties zijn op gebied van interne sociale media. Met de vijfde plek stond Spirit vijf plaatsen boven KLM en één plek onder Heineken.

Evelyn geeft niet alleen een kijkje achter de schermen bij haar platform. Ook gaat ze in op vragen en opmerkingen die deelnemers hebben rond de doorontwikkeling van hun eigen platform.

Voor wie is deze interactieve sessie interessant?

De sessie richt zich op communicatieprofessionals die minimaal een jaar werken met een (sociaal) intranet. Wil je nieuwe stappen zetten met het bestaande platform? Dan is deze sessie voor jou interessant. De sessie richt zich dus niet op deelnemers die op zoek zijn naar een nieuw intranet.

14.20

Intranet Informatiemarkt

De communicatieprofessionals die om 11.45, 13.05 en 13.45 een presentatie gaven, laten het platform van hun organisatie live zien aan de deelnemers. Je kunt rondwandelen en deze intranetten op grote beeldschermen bekijken en vragen stellen. Ook zijn er softwareleveranciers die tekst en uitleg kunnen geven over hun product.

15.20

Energieke slotpresentatie

Van je fouten leer je het meest. Daarom vertelt consultant Guido Pater in deze presentatie over missstappen die gemaakt zijn bij intranetten van organisaties in zorg en welzijn. De centrale vragen hierbij: hoe verklaar je de misser en wat kunnen anderen hiervan leren? Alle cases worden geanonimiseerd. Want het is natuurlijk niet de bedoeling om Zwarte Pieten uit te delen.

Guido staat garant voor een energieke presentatie. Opmerkingen in de deelnemersenquête naar aanleiding van zijn slotpresentatie bij een eerder event: “Lekker dynamisch, pragmatisch, goed!”, “10”, “Heel goed, 9 + energie”, “top”, “energiek, mooie afsluiter”, “lekker dynamisch en duidelijk”.

15.50

Afsluiting

16.10

Borrel, fris en hapjes

Wie kom je tegen bij ‘Intranet in Zorg en Welzijn’?

40 deelnemers hebben zich al opgegeven. Zij zijn afkomstig van organisaties zoals:

  • Zorggroep Charim
  • GGz Breburg
  • Sint Maartenskliniek
  • Stichting Innoforte (ouderenzorg)
  • Zaans Medisch Centrum
  • Zorgverlening Het Baken
  • Woonzorgcentra Haaglanden
  • Gelre ziekenhuizen
  • Syndion (gehandicaptenzorg)
  • Zorgcentra De Betuwe
  • Admiraal De Ruyter Ziekenhuis
  • Xonar (jeugd- en opvoedhulp)
  • Stichting Tinten Groep (maatschappelijk werk)
  • zorginstelling Sherpa
  • Markenheem (ouderenzorg)
  • zorgorganisatie Driestroom
  • WVO Zorg
  • Respect (wonen, zorg, welzijn)
  • IZZ (ledencollectief voor mensen in de zorg)

“Inspirerende dag”

Dit event vindt sinds 2017 jaarlijks plaats. Hieronder wat reacties van deelnemers over de vorige edities van deze bijeenkomst:
Susanne Brands, communitymanager Zorggroep Charim: “Het was erg interessant omdat de bijeenkomst specifiek op de sector zorg gericht is. Ook was het gezellig.”
Dorien Temmink, community- en dialoogmedewerker De Twentse Zorgcentra: “Bedankt voor de inspirerende dag.”
Anneke de Lange, communicatieadviseur Haagse Wijk- en Woonzorg : “Het was een heel goede en prima geregelde dag dinsdag!”
Joëlle Rijkers, senior adviseur interne communicatie Catharina Ziekenhuis: “Bedankt voor de inspirerende dag, de mooie verhalen en alle kennis over intranet! Ik sta te trappelen om aan de slag te gaan (wij moeten nog beginnen). Trouwens, de kleinschaligheid van dit congres beviel me erg goed. Dank voor de goede organisatie!”
Jannet Jouwsma, communicatieadviseur Antonius Zorggroep: “Nog bedankt voor een leuke en inspirerende dag”

Feedback op jouw intranet?

Als je dat wilt – dit is niet verplicht – kun je tijdens het onderdeel ‘Intranet Informatiemarkt’ het platform van je organisatie via je laptop aan deelnemers tonen. Da’s interessant voor hen en jij krijgt feedback van vakgenoten. Wil je liever terugkoppeling van een expert? Ook dat is mogelijk. Enkele experts die een presentatie verzorgen, geven deelnemers feedback over hun intranet. Belangstelling? Geef dat dan aan in het opmerkingenvak van het inschrijfformulier. Maximaal 3 deelnemers kunnen hier gebruik van maken. Vergeet niet een laptop of tablet mee te nemen om het intranet te tonen.

De Walvis organiseert dit event en meer

‘Intranet in Zorg en Welzijn’ wordt georganiseerd door Communicatiebureau De Walvis. Dit bureau is onafhankelijk en niet gelieerd aan een softwareleverancier. Sinds 2013 heeft De Walvis al 28 bijeenkomsten georganiseerd. Een voorbeeld is Hét nationaal Intranetsymposium dat in 2019 165 deelnemers trok.

Op 11 juni 2020 organiseert De Walvis Meer resultaat met intranet en de digital workplace. 19 november 2020 vindt de volgende editie van Hét Nationaal Intranetsymposium plaats.

Wil je op de hoogte blijven van de komende events? Meld je dan via een e-mail aan voor de mailinglist.

Locatie

NBC Congrescentrum

De locatie ligt dichtbij de A2, A12 en A27 in het hart van Nederland. Parkeren is gratis. Met het ov is het NBC eenvoudig te bereiken. Neem vanaf Utrecht CS de sneltram naar IJsselstein of Nieuwegein. Na krap een kwartier stap je uit bij halte Zuilenstein. Je steekt direct de weg over en het NBC Congrescentrum ligt recht voor je. Het gebouw met de oranje toren kun je niet missen.

Aanmelden met vroegboekkorting

Profiteer tot en met 3 maart 2020 van 50 euro vroegboekkorting. Je betaalt dan slechts 340 euro (ex. btw) per persoon.

Tweede en derde persoon half geld, vierde gratis

Kom je met meerdere personen van één organisatie? Dan betalen de tweede en derde persoon tot en met 3 maart de helft. Dat is dus 170 euro (ex. btw). De vierde en vijfde persoon kunnen het event gratis bezoeken.

Aanmelden »

Sponsors