Hét Noordelijk Intranetsymposium

29 juni 2017 in Groningen

Hét Noordelijk Intranetsymposium 2017

Op 29 juni 2017 is in Groningen Hét Noordelijk Intranetsymposium. Consultant Erik Hartman geeft een presentatie over het thema ‘De beste intranetten ter wereld – wat maakt ze zo goed en wat kun jij daarvan leren?’ Rob van der Vloed van ggz-instelling Lentis vertelt een eerlijk verhaal over de beren op de weg die hij tegenkomt bij de omslag naar een sociaal intranet. Ook zijn er interactieve sessies waar je jouw vragen en opmerkingen kunt voorleggen aan experts. Daarnaast kun je presentaties bijwonen over innovatieve intranetten. Verdere details worden in maart 2017 bekend.
Hieronder vind je de info over Hét Nationaal Intranetsymposium dat plaatsvond in 2016. Hét Noordelijk Intranetsymposium is qua opzet hiermee vergelijkbaar.

Zes redenen om erbij te zijn

Praktijkgericht

De bijeenkomst richt zich op de dagelijkse praktijk van organisaties.

Inspirerend

Inspirerende en innovatieve voorbeelden van sociaal intranet

Laatste trends

Je wordt op de hoogte gebracht van de laatste ontwikkelingen op gebied van intranet.

Live intranetten kijken

Unieke kans om live de intranetten van verschillende organisaties te bekijken.

Interactieve sessies

Deel je ervaringen en vragen met vakgenoten in kleine groepjes.

Eigen community

Deelnemers en sprekers krijgen toegang tot een sociaal intranet dat speciaal voor dit symposium wordt geactiveerd. Hier kun je ervaringen delen en vragen stellen aan de sprekers.

Voor wie

Professionals op gebied van communicatie of ict die betrokken zijn bij intranet. Het event richt zich op professionals die voor de keuze staan een nieuw intranet te implementeren én op mensen die al verder zijn. Zowel de harde kant – wat zijn de laatste ontwikkelingen?  – als de zachte kant – hoe krijg je de organisatie mee? – komen aan bod.

Sprekers

Klik op de foto voor meer info

Samuel Driessen

online project manager adviesbureau Bildung

Senior consultant Samuel Driessen geeft leiding aan adviesbureau Bildung uit Amsterdam. Met zijn team adviseert hij organisaties als de NAVO, Barco (internationaal bedrijf met hoofdzetel in Kortrijk, België) en Erasmus MC bij complexe online projecten zoals de ontwikkeling van een social intranet. Samuel is nauw betrokken bij de organisatie en dagvoorzitter van het Congres Intranet. Ook geeft hij gastcolleges aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.

Peter Haan

directeur adviesbureau Evolve uit Utrecht

Peter Haan is directeur van adviesbureau Evolve uit Utrecht. Dit bureau is gespecialiseerd in het verbinden van medewerkers via interne sociale media. Peter voerde projecten uit voor o.a. Schiphol, BAM, KPN, TNO, Ministerie van Economische Zaken, SNS REAAL, Philips, Ziggo en de provincie Overijssel. Daarnaast geeft hij regelmatig inspiratie- en bewustwordingssessies voor senior management en directies

Tabhita Minten

zelfstandig projectleider

Als zelfstandig projectleider begeleidt Tabhita Minten organisaties bij de ontwikkeling en implementatie van een nieuw intranet. Tabhita deed dit voor o.a. Universiteit Utrecht en de provincies Noord-Holland en Utrecht. De afgelopen 15 jaar heeft Tabhita een berg aan kennis en ervaring opgedaan. Niet alleen heeft ze verstand van de organisatorische kanten van intranet en projectmanagement, maar ook van ict. Zie ook haar indrukwekkende profiel op Linkedin.

Corine Ahlrichs

consultant bij Digital Workplace bureau Mixit

Corine Ahlrichs heeft als digital workplace success manager bij adviesbureau Mixit op gebied van sociaal intranet veel ervaring opgedaan. Ze ondersteunde organisaties zoals advocatenkantoor NautaDutilh, rederij Anthony en Stichting Aids Fonds met de adoptie van hun sociaal intranet. Corine heeft hier niet alleen meegeholpen om de aanpak bij introductie en ondersteuning te bepalen. Ook hielp ze mee en gaf advies bij de uitvoering van de activiteiten voor adoptie.

Esmé Wind

communicatiemedewerker en directiesecretaresse BV Zorg

Esmé Wind is communicatiemedewerker en directiesecretaresse bij BV Zorg, een organisatie voor en door huisartsen in de regio Doetinchem in Gelderland. BV Zorg telt 23 medewerkers op kantoor; van administratief medewerkers tot directie. De overige 350 betrokkenen zijn externen zoals huisartsen en doktersassistenten op huisartsenpraktijken. Iedereen werkt zelfstandig, maar is ook onderdeel van één organisatie: BV Zorg.

Soraya Verhiest

Rotterdamse Mobiliteit Centrale

Soraya Verhiest is stafmedewerker bedrijfsbureau bij de Rotterdamse Mobiliteit Centrale (RMC). Dit bedrijf is met ongeveer 250 medewerkers een van de grootste ‘vervoersregisseurs’ van Nederland. De RMC stemt vraag en aanbod op elkaar af voor o.a. de zakelijke markt, leerlingen- en rolstoelvervoer in de regio Rotterdam. Per dag vervoert de RMC meer dan 10.000 reizigers.

Matthijs Heuvelman

communicatieadviseur BAR-organisatie (3 gemeenten)

Matthijs Heuvelman is communicatie- adviseur bij de ambtelijke organisatie van de gemeenten Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk in Zuid-Holland. De BAR-organisatie bedient ruim 117.000 inwoners. Voor deze nieuwe organisatie werd in 2014 een sociaal intranet ingevoerd dat de drie afzonderlijke intranetten vervangt. Het platform wordt intensief gebruikt om berichten te delen en vragen te stellen, en ondersteunt zo de medewerkers bij Het Nieuwe Werken.

Anne Zantinge

communicatieadviseur zorginstelling Opella

Anne Zantinge is communicatieadviseur bij Opella, een zorgorganisatie op de Zuidelijke Veluwe in Gelderland. De organisatie heeft ruim 3600 klanten, bijna 2200 medewerkers en ongeveer 850 vrijwilligers. Anne is al sinds de implementatie nauw bij het intranet betrokken. Ook bij haar vorig werkgever, het Albert Schweitzer ziekenhuis, heeft ze een belangrijke bijdrage geleverd aan het beheer en de ontwikkeling van het intranet.

Sef Valentijn

Regionale Uitvoeringsdienst Limburg-Noord

Sef Valentijn beheert het intranet van de Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) Limburg-Noord. Dat is een van de 29 regionale uitvoeringsdiensten in Nederland. Deze netwerkorganisaties zijn verantwoordelijk voor vergunningverlening en toezicht bij bedrijven. 240 mensen verrichten taken voor de RUD Limburg-Noord. Zij zijn in dienst van de gemeenten in Noord-Limburg en de Provincie Limburg.

Marloes Schuurman

Regionale Uitvoeringsdienst Limburg-Noord

Marloes Schuurman beheert het intranet van de Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) Limburg-Noord. Dat is een van de 29 regionale uitvoeringsdiensten in Nederland. Deze netwerkorganisaties zijn verantwoordelijk voor vergunningverlening en toezicht bij bedrijven. 240 mensen verrichten taken voor de RUD Limburg-Noord. Zij zijn in dienst van de gemeenten in Noord-Limburg en de Provincie Limburg.

Marieke Koken

beleidsadviseur Zorgverzekeraars Nederland

Marieke Koken is beleidsadviseur kennis- en communitymanagement bij Zorgverzekeraars Nederland, de branchevereniging van alle zorgverzekeraars. De organisatie telt 70 vaste personeelsleden die werkzaam zijn in het kantoor in Zeist. Het sociaal intranet, dat in oktober 2013 live ging, ondersteunt onder andere beleidsadviseurs, secretaresses, managers en 2 directeuren bij het delen van kennis en het slimmer samenwerken.

Programma

Wie zich inschrijft voor het symposium ontvangt later een mail waarmee hij/zij een keuze kan bepalen voor de breakout sessies.

9.00

Ontvangst en registratie

9.30

Korte inleiding door dagvoorzitter Alex van Schooten

9.45

Intranet wordt vaak gezien als een technische tool: je zorgt voor de technische invoering, geeft wat voorlichtingssessies voor de medewerkers en – hup – iedereen gaat ermee aan de slag. Niets is minder waar. Wil je dat intranet echt wat oplevert, dan heb je het over een organisatieverandering. Hoe pak je dat aan? Daar gaat deze presentatie over. Vanaf het eerste moment dat je het MT moet overtuigen van zin en noodzaak van een nieuw intranet. Tot aan het enthousiast maken én enthousiast houden van de medewerkers.

De presentatie wordt verzorgd door Peter Haan. Hij geeft veel voorbeelden uit de praktijk en gaat in op successen en flops. Ook geeft hij handige tips voorbij waar je in de praktijk direct mee aan de slag kunt. Let op: Peter leidt tijdens het symposium ook twee interactieve sessies over dit onderwerp.

Peter Haan is directeur van adviesbureau Evolve. Dit adviesbureau is gespecialiseerd in het verbinden van medewerkers via interne sociale media. Peter voerde projecten uit voor o.a. Schiphol, BAM, KPN, TNO, Ministerie van Economische Zaken, SNS REAAL, Philips, Ziggo en de provincie Overijssel. Daarnaast geeft hij regelmatig inspiratie- en bewustwordingssessies voor senior management en directies

10.30

Breakout ronde: 4 interactieve sessies

‘Het gebruik van intranet valt nogal tegen.’ Deze klacht hoor je bij heel veel organisaties. Komt je dit bekend voor? Dan is deze sessie, die geleid wordt door Peter Haan van adviesbureau Evolve, misschien iets voor jou. Je hoort hoe het komt dat intranetten vaak slecht gebruikt worden. En je leert hoe je medewerkers en managers wél enthousiast krijgt voor het platform. Met veel tips & tricks die je direct kunt toepassen.

In veel organisaties heerst ontevredenheid over het intranet. Er zijn bijvoorbeeld technische problemen of functionaliteiten die niet goed werken. Of het regent klachten over de gebruiksvriendelijkheid. Ook kan het zijn dat de inrichting van het platform niet aansluit bij de behoefte. Loop jij tegen deze of andere problemen aan en wil je een verbeterslag maken met het bestaande intranet? Geef je dan op voor deze interactieve sessie.
Je leert hoe je volgens een gestructureerde aanpak eerst de meningen van betrokkenen inventariseert en deze vervolgens gebruikt om structurele verbeteringen door te voeren. Tijdens deze sessie krijg je niet alleen nuttige handvaten aangereikt. Ook is er ruimte om ervaringen uit te wisselen over de inspanningen die jij gedaan hebt om het intranet van je organisatie te evalueren en verbeteren. Zelfstandig projectleider Tabhita Minten leidt deze sessie.

Veel intranetten zijn net omgevallen boekenkasten: een berg aan informatie waar weinig ordening in zit. Dat kan natuurlijk een stuk beter. In deze sessie leer je hoe je ervoor kunt zorgen dat het intranet de content biedt waar medewerkers echt wat aan hebben. De sessie wordt geleid door Samuel Driessen van adviesbureau Bildung/Entopic.

Wie het nog niet heeft, wil het direct: een sociaal intranet. Want met een sociaal intranet gaan alle medewerkers met elkaar communiceren en samenwerken in groepen. En vervolgens wordt de organisatie efficiënter en sneller en beter. Nou, was het maar zo. In de praktijk is het vaak nog knap lastig om een goed sociaal intranet van de grond te krijgen. Deze sessie richt zich op mensen die nog geen sociaal intranet hebben; zij leren wat een sociaal intranet in de praktijk nou inhoudt. Ook voor deelnemers die al werken met een sociaal intranet is deze sessie interessant. Zij kunnen ervaringen uitwisselen en tips geven over hoe je sociaal intranet tot een succes maakt.
De sessie wordt geleid door Corine Ahlrichs, digital workplace success manager van adviesbureau Mixit.

11.00

Korte pauze

11.15

Breakout ronde: 4 interactieve sessies

‘Het gebruik van intranet valt nogal tegen.’ Deze klacht hoor je bij heel veel organisaties. Komt je dit bekend voor? Dan is deze sessie, die geleid wordt door Peter Haan van adviesbureau Evolve, misschien iets voor jou. Je hoort hoe het komt dat intranetten vaak slecht gebruikt worden. En je leert hoe je medewerkers en managers wél enthousiast krijgt voor het platform. Met veel tips & tricks die je direct kunt toepassen.

In veel organisaties heerst ontevredenheid over het intranet. Er zijn bijvoorbeeld technische problemen of functionaliteiten die niet goed werken. Of het regent klachten over de gebruiksvriendelijkheid. Ook kan het zijn dat de inrichting van het platform niet aansluit bij de behoefte. Loop jij tegen deze of andere problemen aan en wil je een verbeterslag maken met het bestaande intranet? Geef je dan op voor deze interactieve sessie.
Je leert hoe je volgens een gestructureerde aanpak eerst de meningen van betrokkenen inventariseert en deze vervolgens gebruikt om structurele verbeteringen door te voeren. Tijdens deze sessie krijg je niet alleen nuttige handvaten aangereikt. Ook is er ruimte om ervaringen uit te wisselen over de inspanningen die jij gedaan hebt om het intranet van je organisatie te evalueren en verbeteren. Zelfstandig projectleider Tabhita Minten leidt deze sessie.

Veel intranetten zijn net omgevallen boekenkasten: een berg aan informatie waar weinig ordening in zit. Dat kan natuurlijk een stuk beter. In deze sessie leer je hoe je ervoor kunt zorgen dat het intranet de content biedt waar medewerkers echt wat aan hebben. De sessie wordt geleid door Samuel Driessen van adviesbureau Bildung/Entopic.

Wie het nog niet heeft, wil het direct: een sociaal intranet. Want met een sociaal intranet gaan alle medewerkers met elkaar communiceren en samenwerken in groepen. En vervolgens wordt de organisatie efficiënter en sneller en beter. Nou, was het maar zo. In de praktijk is het vaak nog knap lastig om een goed sociaal intranet van de grond te krijgen. Deze sessie richt zich op mensen die nog geen sociaal intranet hebben; zij leren wat een sociaal intranet in de praktijk nou inhoudt. Ook voor deelnemers die al werken met een sociaal intranet is deze sessie interessant. Zij kunnen ervaringen uitwisselen en tips geven over hoe je sociaal intranet tot een succes maakt.
De sessie wordt geleid door Corine Ahlrichs, digital workplace success manager van adviesbureau Mixit.

11.50

Breakout ronde: 2 presentaties van intranetbeheerders over het platform van hun organisatie

Drie jaar geleden heeft Zorgverzekeraars Nederland een sociaal intranet geïmplementeerd. Beleidsadviseur Marieke Koken was lid van de projectgroep die aan de basis stond van het platform. Tegenwoordig zorgt ze als beleidsadviseur kennis- en communitymanagement onder andere voor het beheer en de doorontwikkeling van ZN Plein, zoals het intranet heet.

“Ons doel was het bevorderen van de interactie”, zegt Marieke. “We wilden ook slimmer samenwerken en over de muren heen kennis delen. Medewerkers hebben vooral contact met anderen op de afdeling, maar elders in de organisatie zitten natuurlijk ook mensen met wie je kennis kunt uitwisselen.”

Het heeft een tijd geduurd voordat ZN Plein was ingeburgerd, zegt Marieke. “We hebben de first followers snel kunnen mobiliseren. Maar er waren ook mensen die de tijdlijn niet goed begrepen. Zij dachten dat ze iets moesten met alle berichten die voorbij kwamen. Langzamerhand zijn steeds meer medewerkers het platform gaan gebruiken. Inmiddels geven mensen aan dat ze niet meer zonder kunnen en dat dit veel handiger is dan e-mail. Het intranet is gebruiksvriendelijk en vergemakkelijkt de kruisbestuiving. Ik ben zelf verrast over het succes.”

De interactie gebeurt vooral in de groepen. Er zijn er inmiddels zo’n 40. Zo zijn er groepen voor verschillende afdelingen; de OR en het MT hebben een groep, en er is een groep om software te testen. De belangrijkste groep is ‘Café Actueel’ waar alle medewerkers lid van zijn. Marieke: “Hier wordt heel veel informatie gedeeld; bijvoorbeeld over de actualiteit op ons vakgebied. Deze groep is het kloppend hart van ons intranet.”

Dé plek waar iedereen samenkomt. Dat is het sociaal intranet van de BAR-organisatie, de ambtelijke organisatie van de gemeenten Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk. Communicatieadviseur Matthijs Heuvelman: “We hebben vijf locaties en omdat we werken volgens de principes van Het Nieuwe Werken zijn er geen vaste werkplekken. BAR-plaza, ons sociaal intranet, is de ontmoetingsplek.”

Medewerkers van laag tot hoog delen berichten op de tijdlijn. Hebben afdelingen zoals ICT of HRM of de OR nieuws dan delen ze dit eerst via BAR-plaza. “Laatst plaatste HRM een vooraankondiging over veranderingen in de arbeidsvoorwaarden. Als dit op het oude intranet was verschenen, dan zou HRM waarschijnlijk overspoeld zijn met vragen per e-mail en telefoon. Nu plaatsen medewerkers vragen onder het bericht en HRM geeft antwoorden. Iedereen kan de vragen en antwoorden meelezen.”

Een ander voorbeeld is een bericht van een bode die namens een collega van hem die in het ziekenhuis lag iedereen bedankte voor de steunbetuigingen. “Dat liet voor mij zien hoe makkelijk de mensen de weg naar BAR-plaza weten te vinden”, aldus Matthijs.

Het sociaal intranet werd al in februari 2014 ingevoerd. Matthijs was hier toen nauw betrokken. Nu is hij medeverantwoordelijk voor de doorontwikkeling. “Het is een continu proces. In het begin kon je bericht niet liken. Medewerkers in de organisatie zagen dat dit wél bij Facebook kon en daarom heeft de leverancier dat toegevoegd. Nu zie dat het ‘internet of things’ in opkomst is. Waarschijnlijk dat we ook daar op termijn op gaan inspelen met het intranet.”

 

12.20

Lange pauze en lunch

13.10

Breakout ronde: 2 presentaties van intranetbeheerders over het platform van hun organisatie

“Hadden we dit sociaal intranet niet, dan konden we ons werk niet doen. Zo simpel is het.” Dat zegt Marloes Schuurman van de Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) Limburg-Noord. “We zitten niet in één gebouw, maar zijn verspreid over zestien locaties in Limburg. We zien elkaar niet dagelijks, maar toch werken we veel samen.”

Dat gebeurt vooral in de vijftien groepen op het platform. “Er is bijvoorbeeld de groep ‘vakoverleg veehouderij’. Daar zitten alle mensen in die betrokken zijn bij vergunningen op dit gebied. Verandert er iets in de wetgeving over varkensstallen of een ander onderwerp dan melden ze dat in de groep. Ook plaatsen de medewerkers in de groepen zogeheten ‘standaarden’. Dat zijn stukken tekst die je in een vergunning kunt opnemen. Daarnaast kunnen we samenwerken aan documenten.”

Het is volgens Marloes een overzichtelijk en gebruiksvriendelijk systeem dat vele mogelijkheden biedt. “We kunnen via ons intranet ook samenwerken met andere RUD’s of met ketenpartners zoals de Veiligheidsregio’s. Zij hebben dan alleen toegang tot een afgeschermd gedeelte van het intranet. Ook is er de mogelijkheid voor webtransfer; daarmee kun je op een veilige manier grote documenten doorsturen.”

De medewerkers reageren positief op het intranet, geeft Marloes aan. “Niet iedereen was even blij toen onze RUD werd opgericht, omdat het soms tot meer bureaucratie leidt. Maar het platform wordt gezien als een prima medium om samen te werken en nieuws uit te wisselen.”

Het intranet van BV Zorg is er niet alleen vóór gebruikers maar ook ván gebruikers, aldus Esmé Wind die het intranet heeft ingevoerd. “We willen niet alleen zenden, maar we willen ook interactie.” Zo is er een tijdlijn, vergelijkbaar met Facebook, waar mensen berichten kunnen plaatsen. “We laten medewerkers daar helemaal vrij in. Het gaat om volwassen mensen die zelf weten wat kan en wat niet kan.”

Ook kunnen medewerkers groepen starten. Zo zijn er verschillende huisartsenpraktijken die een eigen besloten groep hebben. “Onze doelgroep zit grotendeels extern en dan is dit dé plek om bijvoorbeeld documenten of foto’s te delen. Ook voor vergaderingen wordt deze mogelijkheid ingezet. Er is één besloten deel van het intranet waar alle vergaderstukken te vinden zijn. Bij de vergaderingen zelf gebruikt iedereen een laptop of tablet en zijn er geen papieren stukken meer. Mensen vinden het fijn dat alles op één plek staat waar ze rechtstreeks bij kunnen.”

Verder zijn op het intranet verschillende koppelingen die het werk vereenvoudigen. Bijvoorbeeld voor de roosters en het invullen van urenlijsten. Ook kun je je voor nascholing aanmelden én betalen via de betaaldienst iDeal. Op het intranet kun je daarnaast de presentaties vinden die tijdens de nascholing gegeven zijn.

Volgens Esmé zijn de medewerkers positief over het intranet. “Mensen geven aan dat het intranet er leuk en overzichtelijk uitziet. Men is blij dat er nu één plek is waar alles te vinden is en ook is iedereen enthousiast over de zoekmachine. Wat er voor mijzelf uitspringt? Ik vind het systeem heel gebruiksvriendelijk; zowel aan de voorkant als de achterkant. Ook als je digibeet bent, kun je ermee omgaan.”

13.45

Breakout ronde: 2 presentaties  van intranetbeheerders over het platform van hun organisatie

Opella streeft ernaar dat klanten hun leven zo normaal mogelijk en in hun vertrouwde omgeving kunnen leiden. De zorginstelling biedt diensten op gebied van zorg, welzijn en wonen. Voorbeelden zijn thuiszorg, maatschappelijke dienstverlening, hulp bij de huishouding en dagbesteding. Bij Opella werken bijna 2200 medewerkers in zelforganiserende teams.

In oktober vorig jaar is een nieuw sociaal intranet ingevoerd. Het kwam in de plaats van een SharePoint-intranet dat volgens communicatieadviseur Anne Zantinge niet gebruiksvriendelijk was en nauwelijks mogelijkheden tot interactie bood. Op het nieuwe platform zijn zo’n 280 groepen actief die worden gebruikt om informatie te delen.

“Alle zelforganiserende teams hebben een eigen groep op intranet die ondersteuning biedt bij het werk”, zegt Anne. “Daarnaast zijn er vele andere groepen. Iedereen is vrij om een groep te starten. De groepen worden gebruikt om bijvoorbeeld notulen te delen. Vroeger werden notulen verstuurd per mail, maar die kwamen soms niet aan of raakten kwijt.”

In tegenstelling tot de meeste organisaties hebben de ongeveer 850 vrijwilligers bij Opella wél toegang tot het intranet. “Ze hebben een eigen omgeving waar zaken op staan die voor hen van belang zijn, zoals organisatienieuws of de regeling voor reiskosten.” Centraal op de homepage van iedere medewerker staat een tijdlijn zoals bij Facebook. Hier verschijnen alle berichten die worden geplaatst in de groepen waar jij lid van bent. Ook kan iedereen hier ‘gewoon’ berichten plaatsen.

Anne geeft aan dat het intranet intensief gebruikt wordt; er worden veel berichten in de tijdlijn geplaatst en er is in verschillende groepen veel activiteit. Ook de staf en een aantal managers zien de voordelen. “Zij plaatsen regelmatig berichten in de tijdlijn. Medewerkers kunnen daar vragen onder zetten, waarop degene die het bericht plaatste dan weer kan reageren. Iedereen kan dat dan lezen. Da’s natuurlijk veel eenvoudiger dan vroeger toen dit soort dingen individueel per e-mail werd afgehandeld.”

Het sociaal intranet van de Rotterdamse Mobiliteit Centrale (RMC) is een gebruiksklaar intranet op SharePoint. Dat wil zeggen dat de leverancier een standaard framework heeft geïnstalleerd, aangevuld met elementen die zich specifiek op deze organisatie richten.

De gebruikers binnen RMC werken vrijwel allemaal op kantoor. Zij zijn werkzaam bij o.a. het klantcontactcentrum dat ritten inboekt of de centrale verkeersleiding die alle ritten monitort. Soraya Verhiest, stafmedewerker bedrijfsbureau: “RMC regisseert het vervoer, stemt vraag en aanbod op elkaar af. Zelf hebben we geen voertuigen. De klant vraagt om van A naar B gebracht te worden; wij plannen het en maken vervolgens gebruik van vervoerders om de rit uit te voeren. Het gehele proces organiseren wij.”

Het intranet, dat in begin dit jaar werd geïmplementeerd, biedt een serviceportaal waar je bijvoorbeeld kantoorartikelen kunt bestellen. Hier wordt veel gebruik van gemaakt. Daarnaast is er Yammer, een platform om berichten uit te wisselen. Mensen kunnen er vragen stellen en informatie delen. “Dat wordt tot nu toe niet zo veel gebruikt”, geeft Soraya toe.

Verder biedt het sociaal intranet afdelingssites, projectsites en teamsites (o.a. over kwaliteitszorg) waar medewerkers documenten kunnen plaatsen. Ook kunnen ze op het intranet gezamenlijk aan documenten werken. “Vroeger kreeg je bij elke wijziging in een document een mail. Daardoor wist je vaak niet wat de laatste versie van een tekst was. Nu staat de laatste versie in de cloud; je past daar dingen aan. Ook kun je op het intranet dingen heel makkelijk terugvinden. Dit is heel gebruiksvriendelijk.”

14.20

Pauze

14.35

Sprekers en enkele deelnemers laten live het intranet van hun organisatie zien. Ook zijn er stands van de intranetleveranciers die het event sponsoren.

15.35

Aan de hand van veel concrete voorbeelden geeft Samuel Driessen een overzicht van de laatste trends.
Samuel Driessen is senior consultant Intranet/Social Media bij adviesbureau Bildung en adviesbureau Entopic. Samuel is ook bekend als dagvoorzitter bij het jaarlijkse Congres Intranet

16.15

Korte terugblik: wat neem je mee van dit symposium?

16.35

Borrel

Wie kom je tegen op het intranetsymposium?

99 mensen hebben zich al aangemeld. Een selectie van aanwezige organisaties:

  • gemeente Westervoort
  • zorginstelling Severinus
  • KNMI
  • gemeente Weesp
  • Zorggroep Charim
  • Sociale Verzekeringsbank
  • gemeente Stichtse Vecht
  • ingenieursbureau Tauw
  • Omgevingsdienst De Vallei
  • Cygnific (dochterbedrijf KLM)
  • AkzoNobel
  • Ministerie van Economische Zaken
  • SNS Bank N.V.
  • vredesorganisatie PAX
  • vervoerbedrijf RET
  • Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard
  • Ambulancezorg UMCG (Universitair Medisch Centrum Groningen)
  • afdeling Communicatie van het Academisch Medisch Centrum in Amsterdam

“Veel inspiratie opgedaan”

In november 2015 vond Hét Nationaal Intranetsymposium voor het eerst plaats. Deelnemers reageerden enthousiast. Hieronder een paar tweets die toen verstuurd zijn.

Ervaringen uitwisselen op een eigen community

Alle deelnemers en sprekers krijgen toegang tot een sociaal intranet dat speciaal voor dit symposium wordt geactiveerd. Hier kun je vóór, tijdens en na de bijeenkomsten ervaringen uitwisselen, screenshots delen, vragen stellen aan de sprekers et cetera.

Feedback op jouw intranet?

Als je dat wilt – dit is niet verplicht – kun je tijdens de het onderdeel ‘Intranet Informatiemarkt’
het intranet van jouw organisatie aan andere deelnemers laten zien. Da’s niet alleen interessant voor hen,
maar ook voor jezelf. Want nu kun je eens feedback van vakgenoten krijgen op jouw intranet.
Vergeet dan niet een laptop of tablet mee te nemen om het platform op te tonen.

De Walvis organiseert dit event en meer

Hét Nationaal Intranetsymposium wordt georganiseerd door Communicatiebureau De Walvis. Dit bureau heeft veel ervaring met het organiseren van events op gebied van intranet. De Walvis zette al 9 keer Intranet Inspiratiemiddagen op. Sinds 2013 is er jaarlijks Hét Noordelijk Intranetsymposium. En vorig jaar werd Hét Nationaal Intranetsymposium voor het eerst georganiseerd.

Wil je op de hoogte blijven van de komende events? Meld je dan via een e-mail aan voor de mailinglist.

Locatie

Postillion Hotel Amersfoort Veluwemeer

Strandboulevard 3, Putten

Dit hotel is centraal gelegen aan de snelweg A28 op 10 minuten rijden vanaf Amersfoort. Parkeren is gratis. Ook met het ov is de locatie eenvoudig te bereiken: neem de trein naar station Putten. Vanaf Amersfoort CS is dat ruim een kwartier. Vanaf station Putten rijdt ’s ochtends een shuttlebus naar het Postillion hotel. Na afloop van het event rijdt de bus weer terug. Wil je hier gratis gebruik van maken? Vermeld dit dan in het opmerkingenvak van het inschrijfformulier. Er is een beperkt aantal plaatsen.

Aanmelden met vroegboekkorting

Profiteer nu van vroegboekkorting. Tot en met 5 juni 2017 kun je je aanmelden met 50 euro korting. Je betaalt dan slechts 275 euro (ex. btw) per persoon voor deelname aan Hét Noordelijk Intranetsymposium op 29 juni 2017.

Teamkorting

Kom je met meerdere personen van één organisatie? Dan profiteer je van teamkorting. Tot en met 5 juni is er daarnaast ook nog vroegboekkorting. Wanneer drie of meer mensen van één organisatie zich opgeven, dan betalen ze geen 275 euro (ex. btw), maar slechts maar slechts 250 euro (ex. btw) per persoon. Graag in het opmerkingenveld in het inschrijfformulier vermelden dat je met meerdere personen deelneemt.

Aanmelden »

Sponsors